Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 1995 rijd ik met volle tevredenheid Alfa. Na dramatische ervaringen met diverse Franse auto’s heb ik me laten overhalen om Alfa te rijden. Na meer dan 500.000 Alfa km kan ik niet anders concluderen dat het een geweldig merk is voor bestuuders die van autorijden houden. Ja, een BMW rijdt nog beter, een Honda is electronisch betrouwbaarder, een Fransoos biedt meer comfort, maar het is de combinatie van rijden, prestaties, kosten in relatie tot rijplezier, weggedrag, uiterlijk en beleving die de doorslag geven voor de Alfa.
De wegligging is geweldig. De 156 voelt goed aan, het geeft een veilig gevoel. Mijn eerste 156 is frontaal geramd en ik ben er naar omstandigheden goed vanaf gekomen.
Ik rijd heel veel km per jaar, minimaal 50000 en daar zitten heel veel snelle ritten bij in Duitsland, maar ook in de extreme koude of hitte. De 156 geeft keer na keer, jaar na jaar, geen krimp.
De verassingen:
De Alfa’s zijn gebruikt in de strenge winters van Finland (-30), de bloedhitte van Z-Europa (+40) en het natte klimaat in NL en het VK. Ik had ook een Saab in Finland, maar die hield het niet vol in de koude, de Alfa gaf geen krimp. En mijn collega’s in de Audi’s en BMW hadden ook moeite qua koude om wakker te worden. Ze waren vol lof en onder de indruk van de Alfa kwaliteiten. Voor de goede orde. Alle 156’s deden het bij de extreme temperaturen...
Het verbruik is mede gezien de goede prestaties zeer positief. Qua verbuik heeft geen enkele Alfa me ooit in de steek gelaten. 1:12-13 is normaal. Ook bij een sportieve rijstijl. En ik tank doorgaans 95RON.
Enkele ’zwakke’ kanten van de Alfa 156:
* Hoe ouder het model, des te minder betrouwbaar de electronica. Mijn advies, blijf er vanaf.
Installeer geen additionele componenten die gebruik maken van de electronica. Geen MTV Hifi pimp-my-car installaties e.d.
* De standaard speakers zijn veels te zwak, laat af-fabriek betere speakers installeren
* Afwerking van binnen is vaak slordig, bijvoorbeeld stiknaden rommelig afgewerkt. Dit is met name in de Japanse en Duitse auto’s veel en veel beter
Enkele aanbevelingen:
* Niet alleen warmrijden is een must, ook zorgvuldig inrijden is een must. Desnoods als een oud wijf. Ik heb dat altijd gedaan bij alle Alfa’s en waarom heb ik nooit een olieverbruik van meer dan 1:10000, rijd ik nooit onzuiniger dan 1:10 in de stad (ook niet met winterbanden) en is mijn top met de 1.8 wel 225km/u op de Autobahn.
* De prestaties van de Alfa’s zijn beter geworden na het overstappen van 10W40 naar 5W40.
* Bezuinig nooit op de kwaliteit van de olie. Merk maakt niet uit, Shell, Castroil of Valvoline, allemaal goede ervaringen
Tja, het lijkt alsof je je altijd moet verdedigen inzake de bouwkwaliteit van een Alfa. Na meer dan 10 jaar Alfa en verschillende modellen kan ik met een gerust hart de auto aanbevelen. Je moet van het motorgeluid houden, dat is niet voor iedereen even plezierig. De zit is laag, dat is ook niet iets dat iedereen waardeert. Het uiterlijk, van binnen en buiten is mooi, maar afwijkend. Al met al vind ik het heel veel auto voor het geldt.
PROBLEMEN
* In alle jaren twee keer een lege accu (die ouder was dan vier jaar en na meer dan 140000km)
* Een electrische storing in de rechterdeurraam na een inbraak (is in tweede instantie opgelost door
de garage)
* Een versleten transmitter in de startblokkering
* Thermostaat vervangen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.