Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1998)

autoreview

Alfa Romeo 156

Signalement

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Om te beginnen is het een prachtige auto met fantastische rijeigenschappen. De auto ligt strak op de weg en stuurt heerlijk direct. Op langere afstanden kan dat directe sturen weer een beetje vermoeiend worden (in mijn vorige auto, een Saab 9-3, was dat comfortabeler), maar in de stad of voor snel bochtenwerk op de Italiaanse Autostrada is het super! Helaas heeft de auto een forse draaicirkel, een nadeel van voorwielaandrijving.
De stoelen zitten heerlijk en zijn goed verstelbaar en gelukkig is de bestuurdersstoel ook lekker laag te zetten. De auto is voorzien van climate control, die het op zich prima doet zolang ik de airco niet aanzet. Helaas lekt de airco condenswater in het interieur aan de passagiesrzijde. De dealer kan het maar niet oplossen, dan maar een keer naar een airco specialist.
Om eerlijk te zijn sta ik niet zo stil bij het verbruik van de auto, maar volgens mij is dat wel redelijk. De motor heeft ondanks z’n geringe inhoud (1799 cc) toch behoorlijk veel pit, zolang je ’m maar op toeren houdt. Bij Alfa weten ze echt hoe ze motoren moeten bouwen voor de liefhebber, de Twin Spark (dubbele bougie per cilinder) maakt ook nog eens dat typische Alfa geluid. (Helaas mist de nieuwere (maar zuinigere) JTS motor dat geluid, heel jammer)

PROBLEMEN

- AIRCO; blijft condenswater lekken in het interieur en de dealer kan mij tot op heden er maar niet mee helpen. Ze hebben voorgesteld het hele dashboard uit de auto te halen, maar dat lijkt mij wel heel rigoreus. Tips zijn van harte welkom, bij voorbaat dank!

- VERING; aangezien de auto verlaagd is maakt hij soms forse klappen in kuilen en drempels. Het staat wel heel mooi en de het komt de wegligging ten goede, maar ik vind het niet echt een aanrader. De auto was al verlaagd bij aankoop, dus ga het voorlopig niet meer veranderen naar de originele hoogte. Als ik over drempels rij voel ik me net een Ferrari rijder, zig-zaggend erover (ja, een echte ’poor mans Ferrari’).


CONCLUSIE:
Een hele fijne maar net niet foutloze auto. De auto zit prima in elkaar, maar rammelt soms wel hier en daar, niet heel storend overigens. Absoluut geen sporen van roest en het twijfelachtige imago voor wat betreft de kwaliteit van Alfa is echt achterhaald. Wie door dat imago heen prikt kan op de tweedehands markt daar zijn voordeel mee doen, want waardevast zijn ze nog steeds niet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.