Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark 16V S (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 155 2.0 Twin Spark 16V S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 219.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Moest vanwege het zwaar aftakelen van mijn laatste auto (civic 1.6 DOHC) een nieuwe auto hebben. Moest een luxere comfortabele auto zijn dan de Civic.
Liefst ook een grotere auto. En betaalbaar blijven.
Heb van alles bekeken. Doorslag naar de Alfa 155 was dat mijn vader in alle tevredenheid een 156 JTD rijdt. De 155 oogt ontzettend strak en is nog steeds een vrij moderne auto.
Na verschillende proefritten toch wel ondervonden dat een 2.0 16v het lekkerst rijdt. Met het oog op eventueel verkoop later, toch een wat nieuwer en gewilder model gekocht. De kilometerstand liet me wel beetje twijfelen, maar de ingevulde boekjes lieten zien dat de beurten altijd gedaan zijn.
Bij aankoop stond de auto al tijdje stil, interieur was beetje schimmel aanwezig. En de remmen zaten vast. Dit was bij aankoop allemaal netjes verholpen.
In de komende weken uiteraard de auto een beetje verkennen en de ins en outs opzoeken.
Eerste indruk destijds waren de heerlijke stoelen. Ik heb de Sport versie met verlaagd onderstel, grotere remmen en uiteraard sportinterieur. De stoelen zitten heerlijk en zijn in bijna alle richtingen verstelbaar. Met mijn lengte van 1.93 meter is het ook geen enkel probleem de juiste houding te kiezen.
Motor is heerlijk stil, bij volle belasting hoor je de kenmerkende alfa brul (Heerlijk).
Auto stuurde eerste niet zoals het hoorde was beetje dweilerig (daarover later meer)
En viel me ineens op dat er vaak een drupje olie onder de auto lag als hij stil had gestaan. Langzamer hand begin je de eigenaardigheden van je auto te herkennen en merk je wat aandacht nodig heeft. (zal bij de problemen toelichten)
Verder heb ik er voor het optische 17inch velgen onder gezet. Zijn witte OZ SuperTurismo’s geworden. Wilde zo ver als het kon de wielkasten gebruiken en het zijn dus 17’ geworden. 8J ET 37. Deze passen perfect. Enkel bij (te) hard een drempel afrijden raakt die de achterkast.
Ook heb ik Xenon erin gezet. De 6000k versie, want van dat felle blauwe vind ik ronduit lelijk. ’s Nachts gaat licht in mijn ogen schitteren (nachtblindheid?) en dan vind ik goede verlichting toch wel belangrijk. Ook staat het weer net wat moderner.
Auto rijd verder lekker stil en rustig. Hier een daar wel een piepje of een kraakje in het interieur, maar ach dat neem ik maar voor lief.
Vind de auto voor zijn 150pk en 1260kilo toch aardig rap. 210 tikt ie zonder probleem aan. Maar dat was eenmalig.
Rij voornamelijk snelweg kilometers dus zo kan ik er hopelijk nog veel bijzetten.
PROBLEMEN
Na een tijdje rijervaring in de 155 merkte ik dat een aantal zaken niet helemaal waren zoals het hoorde.
Auto reed nogal dweilerig op snelweg. Oorzaak versleten achterschokdempers. Dus deze vervangen (simpel klusje)
Ook merkte ik dat er regelmatig een drupje olie onder de auto lag. Na enig speurwerk bleek dit mijn stuurbekrachtigingshuis te zijn. De keerringen waren ruim geworden. Als probeersel heb ik er een goedje in gegooid die de keerringen reviseerde. Wonder boven wonder werkte dit perfect en een kleine 12.000km later is het nog steeds kurkdroog. Dus dat ook opgelost.
Verder heb ik last van een versleten nokkenasversteller. Helaas hebben 9 van de 10 16v’s van Alfa hier last van. Mijne maakt nu constant lawaai dus zal binnenkort vervangen worden. Nadeel is dat je riem eraf moet en die ook moet vervangen. Duur klusje, maar wel voor behoud van de motor erg belangrijk.
Nog een typische Alfa kwaal zijn krakende draagarmen in de voorkant. Niet gevaarlijk maar wel storend.
Sinds kort heb ik een storing in de motor, die schijnbaar bij koud of nat weer wel eens wil afslaan. Aanstaande zaterdag zal de BC uitgelezen worden en hopelijk komt het probleem aan het licht.
UPDATE: De storing bleek een defect relais te zijn in de motorruimte.
Verder heb ik nu een schokkende motor door een doorslaande bougiekabel. Aangezien er al 2 verschillende gemonteerd waren, heb ik gekozen voor een nieuwe originele kabelset. Deze is onderweg. Zodra dat er opzit zal de motor als vanouds snorren.
Kost wat maarja imitatie gaat niet altijd goed op deze motorvariant.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.