Alfa Romeo 155 1.6 Twin Spark 16V (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 155 1.6 Twin Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 151.486 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Auto naar mijn dromen
- 210.000 km
Het is echt een hele mooie auto van binnen als van buiten.
Toen ik hem kocht in 2007 na een paar maanden heb ik een grote beurt laten uitvoern bij een Dealer die zei meteen dat het verstandiger zou zijn om de auto te verkopen en ze hadden een prijslijst opgesteld van wat er moest gebeuren, dit zou op +/- 3600 Euro komen. Later toch maar een second opion gevraagd bij een garage die gespecialisserd is in Italiaanse auto's. Hier ben ik via via terecht gekomen. Hier werd alles gerepareerd voor +/- 800 Euro incl. Distributieriem. Uiteindelijk ben ik er nu heel blij mee en heeft hij op mijn gevoel weinig kosten, maar dat kan ik niet beoordelen want dit is mijn eerste auto.
Het eerste jaar dat ik hem had heb ik er niet zo heel veel mee gereden ca 120km per week naar school. Dat was voornamelijk de snelweg A7/A8/A10/A1/A9 op. Heb toen ik de auto 2 maanden had wel een rijvaardegheidstraining van Prodrive gedaan, hier komt rijden en uitwijken op glad weg dek aan bod. Zeker een aanrader als je nog niet zoveel rij ervaring heb. In dit eerste jaar heb ik mijn achter schokbrekers vervangen bij Kwikfit. Ook kon de eerste bekeuring helaas niet uit blijven. In Augustus heeft hij een kleine beurt en een APK gehad, hier bleek dat er remblokjes vervangen moesten worden en is ook gedaan.
Het tweede jaar ging ik een stuk verder van huis werken waardoor ik ca 120 km per dag ben gaan rijden, ook voornamelijk op de snelweg A7/A8/A10/A4 en in de file. van september 2008 t/m februari 2009 heb ik deze auto bij niet gebruikt, misschien net 600 km meegereden, dit kwam omdat ik een halfjaar een lease auto van de zaak kreeg en dit stopte begin maart sindsdien rijd ik met deze auto naar het werk. In april 2009 heeft hij een kleine beurt gehad en is de uitlaat vervangen en in juni heb ik voor het eerst een soort van lekke band gehad toen ik naar een examen reed voelde ik in de bocht plotseling dat ik een lege band had, was niet helemaal leeg dus ben er nog mee naar het examen gereden en rustig terug naar de garage. Bleken allerlei staaldraden uit de band te steken.. in Juli heeft hij een APK keuring gehad en er was niets aan de hand.
Het derde jaar nog steeds 120km per dag en de auto kreeg in oktober een grote beurt, waarbij weer de schokdempers achter zijn vervangen omdat ik klachten had. De auto begon op ca 105km per uur heel veel geluid produceren als ik harder of zachter reed had ik dit niet. In maart weer een kleine beurt gehad hierbij bleek niets te mankeren en in juli 2010 heeft hij een grote beurt het enige wat hij mankeerde was iets van de knipperlichthendel omdat je als je de motor van je auto aan stond of je nu reed of niet de knipperlicht geluid maakte. Hier kreeg ik wel te horen dat hij in oktober of bij 213000 km mijn Distributieriem vervangen moest worden. In juli 2010 ben ik omdat ik in mijn vakantie thuis bleef heb ik deze auto even lekker op het gas kunnen zetten en heb ik een klein ritje gemaakt van ca 700km waarvan ca 300km in Duitsland. Hier heb ik de maximum snelheid van mijn auto gehaald van 205 km per uur op de teller en toch nog ingehaald worden.
De wegligging: maakt bijna geen geluid en als je in Duitsland de teller op 205km per uur zet heb je helemaal niet het gevoel dat je zo hard gaat en alles reageerd zo goed. Heb ook een keer een half jaar een Lease Peugeot 206 gereden maar als je daar mee gas gaf aan het einde van de bocht, brak je kont bijna uit dit heb ik totaal niet met deze auto. In sneeuw, dat heb ik afgelopen winter gemerkt, blijft goed op de weg liggen met zomerbanden.
Op een bochtige weg op je echt het gevoel alsof de auto op de weg gedrukt is.
Het verbruik is over de periode dat ik hem rijd 1:12,15. en ik rijd 120 km per dag met deze auto (veel snelweg)en regelijk matig in de file.
Nadeel is wel dat de distributieriem elke 60.000km vervangen moet worden.
Tevens heeft deze auto als er een wind staat dat je dat vooral op de snelweg echt wel je stuur voelt.
En soms heb je als je snel wil optrekken op een bultje het gevoel dat hij iets te kort kracht heeft.
Voor grote afstanden is dit zeker een lekkere relexte auto met genoeg comfort.
Weinig kosten aan alleen de gebruikelijke dingen zoals remblokjes, schokdempers ed
Geef deze auto overigens 1x per jaar een kleine beurt en 1x per jaar een grote beurt.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.