Alfa Romeo 147 1.9 JTD 120pk Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 120pk Distinctive (2006)

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 120pk Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na verschillende leaseauto’s te op te hebben gereden (Opel Zafira, Seat Leon, Opel Vectra, alle niet vrijwillig...) mocht ik zelf de keuze voor een nieuwe bolide bepalen. Niet makkelijk met zoveel keus: 407 SW, V40, BMW 1 en de Passat. Uiteindelijk gekozen voor een merk waar ik al jaren fan van ben: Alfa Romeo! Vroeger al veel Alfa gereden (33,164) maar zakelijk nooit de kans gehad. Leasetarieven zijn niet echt gunstig: maximaal haalbare was een 147 terwijl bijvoorbeeld een basis-V40 ook binnen norm paste. Waarom dan toch alfa: Looks, Italiaans, sportiviteit en de x-factor die mist bij bijvoorbeeld de degelijke duitsers.

Welke is het uiteindelijk geworden: een Alfa 147 JTDM, 88kw (120pk) 5 deurs in de kleur zwart. Als extra optie een TI pakket gekozen wat wil zeggen 17’ velgen, verlaagd onderstel, spoiler boven de achterklep en een zwart sportief interieur. Prijs van dit pakket 1500 euro. Voor dat geld heb je een uitvoering die je niet vaak ziet, hij oogt wat ’dikker’dan een standaard 147. Verder is ie uitgevoerd als Distinctive wat wil zeggen dat zo goed als alles erop zit (Autom.airco, cruise, mistlampen,radio incl.stuurbediening)

Na aflevering in januari ben ik nu 26000 km verder en hij bevalt goed. De motor is vlot te noemen, onder de 10sec kun je naar de 100. Topsnelheid valt tegen, ong.190 km maar ja dat rij je toch nooit. Verder is het een echte turbodiesel, dus tot 2000 toeren geeft-ie niet thuis, daarna pakt-ie heel mooi geleidelijk op. Mocht je dit een probleem vinden, net als de topsnelheid, dan adviseer ik de 150pk versie van deze motor, die heeft er minder last van. Vebruik staat nu op 1:14.9 met een vlotte rijstijl. Het geluidsniveau is acceptabel, maar er dringt heel wat meer geluid binnen dan bij de Opel Vectra, mijn vorige auto.

Wegligging is super: wat stuurt deze auto heerlijk direct! Communicatie met de weg is echt optimaal. De auto is redelijk stug, maar nog wel comfortabel te noemen. Alleen op slecht wegdek is het soms minder fijn maar daar staat tegenover dat je echt ongehoord snel bochten kunt nemen.

Wat bevalt minder: kleine kofferbak; weinig bergruimte/vakjes voor, in het dashbordkastje past echt niks, bovendien kun je er als bestuurder slecht bij; de lage neus van de auto blijkt erg gevoelig voor steenslag; de lak is niet een van de meest harde in zijn soort, je hebt snel krasjes; de vulopening van de ruitensproeiervloeistof is superklein en moeilijk te bereiken, je gooit er zo een liter naast; Lendesteun mist, blijkt een optie te zijn. Maar ja, welke auto is wel perfekt...

Heb geen moment spijt gehad van deze keuze, elke keer als ik bij de auto aankom heb ik nog een wow-gevoel. Je merkt dat de styling en vormgeving in het ontwerp meer prioriteit hebben gehad dan bepaalde praktische zaken (zie hierboven) Verder krijg je best veel bewonderende blikken van medeweggebruikers en natuurlijk ook van andere Alfa rijders. Wat ik leuke bijkomstigheid vind is dat je de nieuwe 147 van na de facelift nog niet zo heel veel op de weg ziet en dat maakt het rijden met deze 147 nog aparter!

PROBLEMEN

Wat Italiaanse eigenaardigheden. Voorbeelden: de neerklapbare achterbank wilde gelijk al niet meer in de vergrendeling vallen (verholpen bij de eerste beurt), de eerste 10000 km last gehad van piepend kunstof ergens in het dashbord (nu spontaan verdwenen), uitschuifbaar vakje voor b.v. brandstofpas was wel uit te schuiven maar wilde vervolgens niet meer naar binnen, Cruisecontrol weigert nu af en toe (stekkertje?). Daarnaast hoor ik bij 1 portier wat irritant windgeruis, waarschijnlijk moet ie even opnieuw worden afgesteld.

UPATE 09-11-06 40000 KM beurt. Cruisecontrol gemaakt, nieuwe automatten (bestuurderskant was al versleten) Nieuwe Pirelli P7000 banden voor. Deur opn. afgehangen, windgeruis weg. De pirelli’s maken wat meer lawaai en lijken wat minder te ’plakken’dan de standaard geleverde Bridgestones.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.