Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Collezione (2006)

autoreview

Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Collezione (2006)

Signalement

Uitvoering147 2.0 T.Spark 16V Collezione
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst208.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bella rijden we tot de laatste draad op!

  • 189.000 km

In januari 2017 begaf de Ford Focus Mk1 1.6 van mijn vriendin het. Ik reed destijds een Fiat Grande Punto met spaardiesel. Vanwege werk hielden we twee auto's aan en dus moest er passend vervoer gevonden worden. De garage waar mijn Punto onderhouden werd, had een fraaie tweeliter Jarama Nero 147 te koop staan. Schitterend interieur, houten stuur, kekke 17-inch Toora Tristars (GTV) en in een prima staat. Na een proefrit direct gekocht en tot nu toe enorm veel plezier van gehad.

Voor mijn vriendin was het een moment: een echte Alfa, en dan ook nog met zo'n grote motor! De prestaties waren een wereld van verschil vergeleken met de Focus. In de afgelopen jaren reden we, afgezien van dagelijks gebruik, naar Zuid-Engeland, regelmatig naar België en zelfs naar Zuid-Frankrijk. De auto is comfortabel en zit heerlijk. Volwassenen vinden achterin een prima zit.

Echt veel pech of dramatische mankementen hadden we niet. Toch gaven we serieus geld uit aan onze Bella. We besloten al snel om de Alfa tot de laatste draad op te rijden en dan zijn goede service en piekfijn onderhoud van belang. Ik ben superblij met mijn garage die ons initiatief van harte ondersteund.

Afgezien van slijtage-onderdelen (banden, uitlaat) begaf een van de bobines het, heeft het onderstel een roestbehandeling gehad en zijn de voorste draagarmen vervangen. De echte klapper was een modificatie en milde revisie van de Fiat Pratola Serra (modulair, type B), of in Alfa termen: de Twin Spark.

De tweeliters zijn vergeleken met de meer gangbare 1.6 en 1.8 (156, 916) versies gevoeliger voor gebruik en onderhoud. Er is een reden dat je goed moet zoeken naar een 147 2.0. Een chauffeur die een koude motor direct flink op z'n mieter geeft, is de klos. Aangezien een 147 in de categorie 'voor 1500 euro heb je een prima auto' valt, wordt een tweeliter snel afgeschreven.

Dat besloten wij niet te doen. Na twee jaar regelmatig olie bijvullen, werd het ons bij 1:500 te gortig en mocht Alfa Romeo Specialist Van Neerijnen in Utrecht de zuigerveren vervangen en nieuwe schaallagers plaatsen. Het blok werd er nog smeuïger van, trekt vanaf stationair keurig egaal door tot ruim 6000 toeren. Verder kom en wil ik niet. Af en toe met 140 in 3e gang de snelweg op vind ik genoeg lol.

Wie de vermogens- en koppelkrommen respecteert en dit afstemt met nauwkeurig schakelwerk heeft aan de 147 een rappe hatchback die ook nog eens soepel en niet al te dorstig zijn werk doet. Ik rij regelmatig met een groep Porsches en er zijn geen klachten wat betreft tempo. Terug naar drie of vier, gas er op en genieten van de beleving die deze mini GT biedt. Nul snelheidsbekeuringen geven misschien aan dat ik onvoldoende m'n best doe.

Iets over verbruik, want daar lees ik dramatische cijfers over. Onlangs goot ik voor de vorm een half litertje olie in het carter, ca. 12.000 kilometers na de revisie. Volgens mijn Excel sheet schommelt het 98/E5 verbruik tussen de 1:12 en 1:13, met dank aan de 100 kmh grens.

Vanaf 1 november is Bella woon/werkpaard. Voorlopig drie dagen per week. We houden u op de hoogte!

Daily sinds november 2021

  • 194.000 km

Sinds november 2021 rij ik wekelijks enkele dagen naar mijn werk of werkbezoek. Uiteraard op fatsoenlijke (Vredestein Snowtrac) winterbanden. Niet op 17 maar op gebruikte 16" Teledials. Erg fraai, comfortabel en wel zo veilig. Dat de scherpte er bij stevig stuurwerk iets minder van wordt, lijkt me overbodig te vermelden. In winterse omstandigheden (nat, koud, glad) is echt snel rijden sowieso niet altijd de verstandigste optie. Verbruik bij 2/3 100 en 1/3 stad is tussen de 1:12 en 1:13. Als de 2 liter warm is wil ik 'm graag dagelijks even doortrekken naar de 5.000. Helaas wat roest aan de dorpel (losgekomen isolatie) dus komende week (wk 6/22) even wat laswerk. APK in april. Dan plaats ik weer een update. Ciao!

Zomerwissel en op naar de 2 ton!

  • 199.750 km

Zo, de 16 inchers staan in de stalling en de 215/45/R17 Tristars zijn klaar om in mei de 2 ton te overschrijden. Het is een beetje apart maar onze voor- en achterbanden verschillen. De vorige zomer getergde Michelin Pilot Sport 4 zitten nu achter en de nog van prima profieldiepte voorziene Good Year Eagle F1 Assymetrics voor. In de vergelijking valt nu een iets hoger comfortniveau op, wellicht vanwege dat ietsje meer profiel op de voorwielen. De Michelins zijn iets scherper en gaven vorig jaar betere grip. Het verschil is te verwaarlozen. Beide zomerbanden zijn top en absolute aanraders.
We overwegen voor de zomer 2023 - de huidige set kan nog een seizoen mee - een set 16 inch Teledials met Michelins. Vanwege het comfort. De staat van de wegen (en drempels) is dermate dat 17" weliswaar uiterst scherp en snel rijdt maar voor een stelletje 50ers toch iets te oncomfortabel is. Fijne zomer!

Wiellagers voor

  • 208.000 km

Deze zomer genoten we van enkele ritten naar België en ook van het Groene Hart als alternatief voor de snelweg op en neer naar werk in Leiden. Gerammel bij bochtenwerk leidde tot een grondige inspectie van de voorophanging. Lagers vervangen en keurig in het kopervet gezet. Resultaat: meer comfort - we besloten om 's zomers toch op 17" te blijven rijden - en nog strakker bochtenwerk. De standaard rijhoogte past heerlijk bij de uitdagende ondergrond die we regelmatig op binnenwegen tegenkomen. Zowel waanzinnige grip als comfort doen Alpine-achtig aan. Verlagen is niet aan de orde. Drempels nemen gaat na de revisie ook stukken beter. Binnenkort de winterwissel naar 16" en Vredestein. Hier en daar wat lakbeschadigingen bijtippen en verder geen bijzonderheden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens