Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 115pk Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
Eindelijk Alfa
- 107.000 km
Als zoon van een vader die altijd Alfa reed, moest het er een keer van komen. Een eigen Alfa voor het jongetje dat - meestal mislukkende - Alfa logo''s in zijn schoolschriftje tekende. Ik was een paar maanden op zoek naar een nette 147 en stuitte uiteindelijk op deze bij Sam van Dalen in Heerhugowaard. Ik kende zijn site nog van mijn vorige zoektocht.
Zien was verkopen, want de uitvoering was precies wat ik mooi vind. Een licht leren interieur met - helemaal geweldig - een houten stuur en pookknop. Hoeveel meer Alfa kan je het krijgen? Een rondje rijden leverde geen gekke dingen op. Het was een beetje als thuiskomen. Vergeleken met mijn BMW is de Alfa dik 100 kilo lichter en dat voel je. Het is meer een gooi en smijtautootje. En dat sluit iets meer bij mijn voorkeur aan dan een achterwielaandrijver waarvoor je echt meer respect moet hebben wil je niet achterstevoren in een greppel eindigen.
De Alfa rijd je ook meer als een benzineauto. Je moet wat meer toeren geven om vooruit te gaan. Maar het voelt allemaal erg lekker en speels. Extern vind ik het uiterlijk helemaal af door de 16 inch standaard Alfa lichtmetaal wielen. Ze maken hem net wat dikker.
De koop was een weekje later rond en hij staat nu voor de deur. Na het opklaren van de eerste roze wolk zie ik gelukkig nog steeds een strakke auto. Hij heeft wat kleine krasjes en twee deukjes in het linkerachterportier. Maar het is niet meer dan regulier na vier jaar en 106k. Die kilometerstand vind ik persoonlijk één van de pluspunten aan deze auto. Lekker laag en daardoor denk ik over een jaar nog ruim aan de goede kant van de anderhalve ton wanneer ik hem weer inruil op iets versers.
Uit de uitdraai van het onderhoud weet ik dat mijn auto alle beurten heeft gehad tot en met 80k. Ook zit er vanaf die kilometrage een nieuwe koppeling onder. Nogal snel, maar daar zal ik dus voorlopig geen last meer van hebben. Ik verwacht geen hele vreemde dingen. Alleen zouden de blokken en schijven voor weleens op kunnen zijn. Ze zijn namelijk nog niet vervangen eerder.
Hij gaat zsm naar Alfa Jacques van As die ik op veel fora warm zie aanbevolen. Jacques biedt een kleine beurt inclusief aan voor 250 euro. Lijkt me scherp. Kan ie meteen kijken naar een knarsend slot in de achterklep dat irritant veel herrie maakt en een iets minder akoestisch vervelend, maar toch overbodige rammel in de deur.
Na een jaar Beierse perfectie heb ik wel getwijfeld of het een goed idee was. Je moet met Alfa toch iets meer accepteren dan met Duitse precisie. Zie het knarsende slot. Maar vooralsnog heb ik geen spijt. Het is een heerlijke auto die het rijden net als de BMW tot iets leuks maakt. En bij het zien van dat logo in het stuurhart ben ik elke keer weer even 16.
Even slikken...
- 107.320 km
Goed, it's all in the game wanneer je een auto tegen meeneemprijs koopt. Maar de eerste beurt valt even tegen. Had op 250 euro voor alleen filtertjes e.d gerekend. Maar das even meer geworden. Vooral doordat de voorremschijven plus blokken finaal op waren. Iets dat ik al vreesde omdat ik ze nergens tegen was gekomen in het serviceoverzicht. Het was dus het eerste setje schijven nog. Voeg daarbij nieuwe apk en wat meerwerk voor het oplossen van een krakende vijfde deur en je bent 800 euro verder. Snel betalen, slikken en lekker gaan rijden.
Blij na flink wat kilometers
- 116.000 km
De start van mijn Alfa was niet ideaal, maar sinds dat moment heb ik probleembloos kilometers verzameld. Net op en neer naar Parijs geweest en in het winterweer is de 147 een prettige, stabiele reisgenoot. Het gemiddelde verbruik vind ik goed vol te houden. Ik doe zo'n 1 op 18 met een uitschieter naar 1 op 20. Met mijn vorige auto- BMW 3 - kwam ik nooit verder dan 1 op 16. Toch wel fijn.
Enige echte minpunt is de piep in de draagarmen. Ik weet dat de armen voor speling hebben. Ik kan er veilig mee rijden, maar wel dus met een irritant piepje. Naarmate het weer kouder is geworden, hoor je die piep meer, vaker en langer. In zomerweer hoor je het alleen op drempels, maar nu ook op korte oneffenheden op de snelweg. Ook als je al een half uur rijdt en de boel warm is. Geen drama, maar wel vervelend. Ik weet dat vervangen van de boel niet automatisch het probleem oplost. Schijnt een Alfa kwaal te zijn. Maar verder erg tevreden.
Nieuw rubber
- 120.000 km
Het viel tot de winterperiode niet zo op, maar de banden onder mijn Alfa werden wel erg kaal. Vorige week vreselijk hem geknepen tijdens een ritje over de spiegelgladde A27. Zelfs bij 50 rechtuit voelde de achterkant vreselijk los. Een paar weken geleden ging ik bijna de vangrail in met overstuur. Helemaal dom uiteindelijk, dus verstandig gebruik gemaakt van mooie aanbieding en vier nieuwe Goodyears om laten leggen. Stikstof erin zodat ik geen omkijken naar de spanning heb. En wat rijdt dat dan in eens stukken lekkerder. Goede investering voor de 30k die ik nog met deze wil doen.
Beurt en lekker doorrijden
- 127.000 km
Zonder noemenswaardige problemen vliegen de kilometers onder de wielen door. Of het moet een kapot koplampje zijn :-) Met 127.000 km is de auto teruggeweest naar de Alfa specialist voor de beurt. Ook hier geen onverwachte dingen. Alleen heb ik de knoop doorgehakt om de achterremmen die op hun eindje liepen te laten vervangen. Tegelijk zijn de handremkabels gedaan want die waren niet goed meer. Daardoor bleven de achterremmen af en toe plakken.
Ik wilde hoe dan ook nog 20.000 km met de auto rijden en dan is het niet lekker als de remmen niet helemaal ok zijn. Met de remmerij inbegrepen was de beurt 600 euro. Geen spotprijs, maar wel realistisch.
Nu alles helemaal in orde is, heb ik inmiddels mijn plannen iets bijgesteld. Ik ben zo gesteld op de 147 dat ik wat langer ga doorrijden. In ieder geval een km of 10.000. Als ik nu iets anders zou moeten kopen, zou het weer een 147 zijn en zo'n mooie als deze vind ik niet snel weer...
Laatste loodjes
- 141.000 km
Het waren een paar weken wikken en wegen. Aan de ene kant had ik best zin om nog flink wat kilometers te maken met de 147. Het blijft een super rijdende auto. Tegelijkertijd begon ik me wel meer te ergeren aan piepjes en rammeltjes. Sinds ongeveer 10.000 km klapperde mijn stabi's. Dat schijnt een typische 147-kwaal te zijn. Het klinkt eng, maar is volgens mijn garage niet gevaarlijk. Je schijnt er zelfs mee door de apk te komen. Reparatie kost 400 euro en die wilde ik vanwege twijfel er ff niet in steken.
Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en houd ik vast aan mijn voornemen elk jaar iets versers te kopen. Toen ik een goede prijs kreeg geboden, was de deal beklonken. De 147 maakt plaats voor zijn grotere broer: een geweldig mooie 159 van een jaartje jonger.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.