Alfa Romeo 147 1.9 JTD 120pk Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 120pk Distinctive (2006)

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 120pk Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf168.000 km
KM-stand laatst318.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aankoop

  • 168.000 km

Ik heb deze auto gekocht omdat ik mijn woon-werkverkeer (Utrecht - Leiden) niet langer met de trein wilde doen. Ik koos voor een diesel met een middelhoge km-stand vanwege mijn budget van 5000 euro. Ik wilde een stijlvolle en comfortabele middenklasser en zo kwam ik op de Alfa 147 uit. Deze was wat voordeliger dan een Audi A3 of een BMW 120d. Ik was niet zo bang voor hoge onderhoudskosten omdat de JTD goed bekend staat. Dit exemplaar was het tweede exemplaar waarin ik heb proefgereden, maar was in een veel betere staat dan de eerste. De auto is zwart metallic en heeft crème nep-leer. Ik heb besloten de auto aan te schaffen voor 4900 euro, met APK en zonder garantie. De auto was toen 9 jaar oud en had 168000 gelopen en stond bij een Bosch Car service garage. De garage heeft er een nieuwe draagarm linksvoor gemonteerd voor de APK en een gloeibougie vervangen. Mijn eerste indruk was dat de auto erg goed zat, stuurde remde en schakelde. Ik vond hem wel wat rumoerig op hogere snelheid. Ik was erg blij met mijn aankoop.

Eerste onderhoud

  • 190.000 km

Ik heb een grote beurt inclusief distributieriem, waterpomp en multiriem laten uitvoeren bij een vakgarage. Kosten 881 euro na 15% korting.
Verder was ondertussen het airbag-lampje gaan branden. Daar heb ik tot heden niets aan gedaan.

1e APK

  • 201.000 km

De eerste APK laten uitvoeren bij dezelfde vakgarage en tegelijkertijd de airco laten controleren en bijvullen. Schade: 2 afgekeurde banden en een draagarm. Kosten 651 euro.
Verder was ik nog steeds tevreden met de auto. Wel had ik irritatie over bonkende geluiden uit de ophanging. Gek genoeg merkte ik geen verandering nadat de versleten draagarm was vervangen. In de tussentijd heb ik zelf nog een keer de handremkabel vervangen (30 euro). Het dieselverbruik is 1:18 en de auto verbruikt geen olie.

Onderhoud

  • 220.000 km

Onderhoud laten doen door een bevriende monteur en twee voorbanden laten vervangen en alle gloeibougies vanwege een melding: Storing gloeispiraal bij het starten. Kosten 300. Verder begint de thermostaat te lekken, want de temperatuur van het koelwater komt niet boven de 80 graden in de winter.

2e APK

  • 230.000 km

APK laten doen bij de garage tegenover mijn werk. De garage bleek helaas een hoog uurtarief te hebben en ik had alweer een kapotte draagarm (dezelfde als voorheen...) en nog wat onbenullige dingen. Echter had ik geen tijd meer om naar een andere garage te gaan. Ik heb ook de accu laten vervangen. Totale kosten ~800 euro. De melding over gloeispiralen was teruggekomen en hier laat ik niets meer aan doen, want hij start altijd.
Verder was ik nog tevreden met mijn auto.

Onderhoud

  • 250.000 km

Dit keer zelf maar de beurt gedaan. Het ging best makkelijk. Kosten 100 euro.

Pech onderweg

  • 260.000 km

Onderweg naar mijn werk voelde ik een trilling tijdens het rijden. Schakelen ging ineens heel zwaar. Gelukkig was ik voor de spits en kon ik van Utrecht naar Leiden rijden in de 5e versnelling. In Leiden heb ik hem in de 2e geramd en kon ik mijn werk bereiken. Daar heb ik een belrondje gedaan maar bijna geen garage had tijd. Gelukkig kon ik terecht bij een lokale eenmanszaak die dichtbij lag, en daar ben ik naar toe gehobbeld. Er is een nieuwe koppeling geplaatst. Helaas was de garage niet bekend met dit type auto en door wat klungelige dingen duurde de reparatie een week, maar gelukkig wel voor de afgesproken prijs. Kosten: 1038 euro.

3e APK en wat reparaties

  • 271.000 km

APK laten uitvoeren bij dezelfde garage die mijn koppeling heeft vervangen. Enige afkeurpunt was een gescheurde aandrijfashoes. Totale kosten inclusief APK 248 euro. Ik ben blij dat het mee viel, want ik was de afgekeurde draagarmen wel zat.
Verder heb ik nog wat reparaties moeten doen: De deurhendel brak af tijdens de herkeuring. Deze heb ik zelf nog vervangen, dat was wel een rotklus en de eerste keer ging het fout. Ik was 90 euro voor een nieuwe deurkruk kwijt en nog 50 voor een bedieningspaneel voor de spiegels die ik tijdens montage heb gesloopt.
Ik heb nog een gescheurde luchtdoorvoer vervangen (50 euro) en geprobeerd te thermostaat (90 euro) te vervangen, maar ik kreeg het EGR systeem wat voor de thermostaat zit niet los. Ik rij nu nog met de lekkende thermostaat. De plastic onderplaat onder de motor was eerder gescheurd en heb ik provisorisch gerepareerd met een houten lat. Ik heb een tijd zonder gereden maar toen ging het subframe roesten. Nu heb ik hem teruggezet.

onderhoud

  • 280.000 km

Zelf oliebeurt gedaan voor 100 euro.

4e APK

  • 302.000 km

Ik twijfelde of ik de auto moest houden, omdat ik dichter bij huis wil werken. Ik heb wat eerder de APK (65 euro) laten doen in de hoop dat het de beslissing makkelijker maakt. Ik ben naar een onafhankelijk APK bedrijf gegaan, die niets anders doen dan APK, en dit was een goede ervaring. Alleen de 2 achterbanden waren versleten en deze heb ik gelijk laten vervangen door tweedehands (7mm profiel) zomerbanden. Ik rijd niet op winterbanden. Kosten: 90 euro inclusief montage. Dezelfde dag had ik een herkeuring en was de auto door de APK. Nu heb ik besloten nog miminaal een jaar door te rijden.

Onderhoud

  • 303.000 km

Ik heb eindelijk een Alfa specialist gevonden in de buurt (van Neerijnen in Utrecht), met fatsoenlijke prijzen. Ik heb de distributieriem met waterpomp laten vervangen voor 375 euro. Beide onderdelen zagen er nog goed uit. De garage ontdekte nog dat de multiriem helemaal uitgedroogd was heeft die voor 40 euro extra vervangen. Ik ben verbaasd dat hij zo snel uitgedroogd is, want hij is samen met de vorige distributieriem vervangen. Nu kan de auto er weer even tegenaan.

Huidige staat

  • 303.000 km

Ik heb geprobeerd duidelijk te maken in mijn review dat Alfa rijden niet duur hoeft te zijn. Ik denk dat de onderhoudskosten gelijk zijn met de directe concurrentie. Met 303000 kilometer op de klok heb ik nog geen twijfels over de betrouwbaarheid. Wel zijn er een aantal storingen die ik nog niet heb verholpen heb:
- Thermostaat lekt nog steeds, maar kachel werkt nog wel.
- Airbaglampje brandt nog steeds.
- Er lekt wat koelvloeistof.
- Achterruitenwisser bonkt en sproeit niet meer.
- Melding gloeispiralen bij het starten. Starten onder het vriespunt gaat wat moeizaam.
De reden dat ik deze storingen niet heb verholpen is omdat ik, elke keer na reparaties bij de APK van plan was de auto weg te doen, maar toch door ben blijven rijden.

Ik heb bij mijn weten nog de originele uitlaat, radiator, remschijven en blokken, versnellingsbak, lichtunits, turbo, verstuivers, schokdempers en is het blok nog nooit open geweest. Het interieur is nog zonder scheuren en de airco is nog koud. Er is ook nog geen roest, behalve oppervlakkig op het subframe. De motor heeft nog nooit slecht gelopen, en roet maar een klein beetje. Ik hoef nog steeds geen olie bij te vullen. Ik schat de onderhoudskosten op 3.3 ct per km.

Verdere dingen die me goed bevallen:
- Zitpositie
- Stuurgedrag
- Remgedrag
- Prestaties
- Verbruik 1:18
- Interieur kwaliteit
- Goed op lange afstanden
- Onderdelen goed verkrijgbaar
- Schakelt lekker

Dingen die ik niet zo goed vindt:
- Geen 6e versnelling
- Wegenbelasting is hoog (leeggewicht 1255kg...)
- Grote draaicirkel
- Zakt erg door achterveren bij passagiers
- Lawaaiig op hoge snelheid
- Auto is gevoelig voor lakschade. De hele auto zit onder kleine krassen en deuken. Er zitten geen stootstrips op de zijkant.
- Vaak draagarmen vervangen.
- Veel geluiden van onderstel. Waarschijnlijk is er nog het een en ander versleten aan draagarmen en schokdempers.
- Kleine spiegels

Afsluitend is mijn voorlopige conclusie dat ik tevreden ben over de auto. Als je een mooie en een luxe diesel-auto wilt is een Alfa Romeo 147/156/GT een goede keuze. Het helpt als je zelf wat kan doen, en een onafhankelijke garage hebt die goed is met Alfa Romeo's. Ik weet niet of ik er nog een zou kopen want het is niet per sé een betere auto dan de concurrentie. Als je in de markt bent zou ik gaan voor de 16v in driedeurs uitvoering. Deze heeft 150pk, een 6e versnelling en is een schaal goedkoper in de wegenbelasting.

Beurt

  • 311.000 km

Ik heb weer een beurt uitgevoerd. Kosten 100 euro. De achterruitenwisser heeft het begeven.

Verkocht

  • 318.000 km

Ik heb de auto voor 450 euro ingeruild op een Toyota Auris TS Hybride uit 2014: Ik rij niet meer zo veel kilometers en ik wilde een nieuwere en ruimere auto. Ik kan de Auris rijden voor dezelfde maandlasten. Verder had ik geen zin meer om de auto op te knappen voor de APK. De dag dat ik de deal sloot brak het rechterportierhendel af en viel er een reflector uit de achterbumper. Dit bevestigde mijn gedacht dat het beste er af was. Verder blijf ik bij mijn eerdere conclusie: De Alfa Romeo 147 JTDm is een prima auto. Hij heeft me 150000km vervoerd zonder dat ik ooit gesleept hoefde te worden.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens