Alfa Romeo 147 1.9 JTD 100pk Impression (2005)

autoreview

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieur

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 100pk Impression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf7.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

ALFA ROMEO 147 1.9 JTD
100 pk
3-deurs
zwart metallic
15’ elegance velgen
bouwjaar 2005

In de hatchback-klasse heb je keuze te over. Naast de traditionele spelers op deze markt zoals VW Golf en Opel Astra, moet je nu ook de nieuwe Peugeot 307 en Renault Mégane op zijn minst in overweging nemen. Eén probleem echter:
- De nieuwe Golf kan moeilijk saaier
- In een Astra, hoe mooi hij ook is vormgegeven, zie je al te vaak 60+’ers rondtsjokken
- De 307 mist persoonlijkheid
- De Mégane is gewaagd vormgegeven (en geslaagd)... tot je instapt en moet opkijken tegen een afschuwelijk plastic dashboard en dito stuur.

Wat nu gedaan? Toch maar een Astra nemen dan? Of een Mégane en met je ogen dicht rijden? Of werd een autofabrikant over het hoofd gezien, die er toch in slaagt in deze klasse met een auto te komen waar je je hoofd voor draait? Een auto waarin het wel gezellig vertoeven is?
Die auto bestaat, alleen, het is een Italiaan. Roestbak, valt uiteen terwijl je ermee rijdt, ruitenwissers springen aan als je je richtingaanwijzer gebruikt, start niet... De verhalen zijn alom bekend. En toch is elke auto die het merk uitbrengt bloedmooi. En toch zou geen enkele Alfisti zijn Alfa willen ruilen. Toch maar eens een proefritje gaan maken dan?
Ik was al langer overtuigd door het uiterlijk van de 147, enkel de eeuwige vooroordelen over de kwaliteit deden me twijfelen. Tot die ene proefrit.
Na de facelift begin dit jaar ziet de 147 er nóg beter uit. Strak, gelikt, een heerlijk agressieve snuit, lijnen om van te smullen. Open het portier en je wordt haast overvallen door schoonheid. Ok, het afwerkingsniveau staat misschien niet op hetzelfde niveau als dat van een Golf, maar kiezen tussen de een perfect afgewerkte maar saaie Golf of een bloedmooie Italiaan? Ik weet het wel.
Het stuur ligt perfect in de hand (en ziet daarbij ook nog eens schitterend uit), de zetels zijn heerlijk comfortabel, het rijgedrag lekker sportief en de sturing ongelooflijk direct (2,4 stuuromwentelingen: dan weet je het wel). Het is net alsof je in een grote kart rondrijdt, de wagen snijdt door bochten, blijft lekker controleerbaar, doet precies wat je vraagt.

De motor dan. De 1.9 JTD 100 pk-versie laat sportief rijgedrag toe, maar om echt uit de bol te gaan heeft ie toch iets te weinig vermogen. Toch doet ie zijn werk zonder tegenpruttelen en heb je zelden het gevoel dat ie echt ondergemotoriseerd is. Enkel het verbruik stelt ietwat teleur. Een gemiddeld verbruik van 7,5 liter op 100km is toch boverngemiddeld in deze klasse, zeker als je het gros van je kilometers op de snelweg afmaalt. In stadsverkeer is het al een hele prestatie als ie onder de 9,5 liter blijft.

Voor de rest niets dan lof voor deze italiaanse schone!

In december een eerste keer op skiverlof, benieuwd hoe ie zich dan weert!

Update: Skiverlof zonder problemen doorgekomen. Wagen heeft een week stilgestaan bij temperaturen van -15 en meer, startte nadien zonder problemen. Meer dan voldoende grip en trekkracht in de bergen. Haarspeldbochten zijn een plezier!
Verbruik is intussen ook gedaald naar 6 à 6,5l/100km.

PROBLEMEN

- rammeltje ter hoogte van de gordelspanner aan de passagierszijde
--> is verholpen na het eerste onderhoud

- Vreemd richtingaanwijzer-gedrag: Op een rotonde, met je stuur naar links gedraaid, is het onmogelijk naar rechts te pinken zonder de hendel af te breken
--> volgens de dealer doet dit probleem zich voor bij elke wagen, eender welk merk (nog nietsvan gemerkt moet ik zeggen)

- Na ongeveer 60.000km moesten de stabilisatorstangen vooraan worden vervangen (hevig kloppend geluid bij nemen van drempels en dwarsvoegen) : hersteld, maar helaas was garantieperiode net verstreken

- 10.000km later heeft de servoriem het tijdens een parkeer manoeuvre begeven, met als gevolg dat sturen niet langer een optie was of toch tot hard labeur werd herleid (vooral bij lage snelheid, parkeren zat er niet meer in dus dan maar halvelings op de weg laten staan en op de takeldienst gewacht). Euvel is hersteld

- Sinds kort ontstaat een rammelend geluid links aan de bestuurderszijde in het motorcompartiment. Het vreemde is dat het zich enkel voordoet tussen 1.500 en 1.700tpm en in indere mate bij stationair toerental. Probleem gemeld bij onderhoudsbeurt 80.000km, zou aan de turboslang liggen die werd vervangen. Heeft me om en bij de 200EUR gekost maar het probleem doet zich nog steeds voor.

- 85.000km : Een (desalniettemin) vriendelijke dame vond het nodig om bij het wisselen van voorsorteerstrook aan een kruispunt mijn gehele rechterflank mee te nemen (had niet gezien dat ik naast haar in dat vak stond...) : gevolg : nieuw deurpaneel, zijpaneel, afdekking binnenkant wielkast, etc... (2.500 EUR !). Verzekering van de dame heeft de schade vergoed. Morgen komt ie als nieuw uit de garage! (btw, vervangwagen is een opel astra cdti, rijdt allesbehalve aangenaam en kwaliteitsindruk vind ik persoonlijk te wensen overlaten! En deur van een opel dichtdoen blijft toch een ’apart’ geluid produceren...)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.