Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Impression (2008)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Impression (2008)

Signalement

Uitvoering147 1.6 T.Spark 16V Impression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf24.460 km
KM-stand laatst49.880 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo 147 1.6 T-Spark Impression

  • 25.880 km

Na maanden zoeken naar een eerste echte eigen auto besloot ik om bij de garage te gaan kijken waar mijn ouders ook klant zijn. Na een bezoekje aan Buga Ital Auto Antwerpen twijfelde ik nog even tussen een Fiat Grande Punto 1.3 Multijet en deze Alfa Romeo 147. De Alfa had echter een véél betere afwerking en voelde een pak degelijker aan. Ik ben ook van mening dat een benzine leuker rijdt, zeker als je veel korte afstanden doet zoals ik. Daarom dus deze 1.6 Twin Spark Impression, met optioneel airco gemonteerd.

Na een weekje wachten en een uitgebreide proefrit kreeg ik de wagen in bezit. Achteraf bekeken bleek dat hij terug moest ingereden worden want alles ging vrij stroef in het begin. Na een 500km gereden te hebben gaat de auto er echter als een trein vandoor. Dat merk je ook in het verbruik. De 4 in lijn klinkt als muziek en vraagt weinig brandstof om vlot vooruit te komen. Momenteel zit ik met 80% stadsverkeer rond de 1:10, wat behoorlijk is voor deze wagen. De fabrieksopgave is immers 1:9. Op autostrade met 120 - 125km/u schommelt het verbruik zo rond de 1:16. Ik heb dan ook absoluut niet het gevoel dat deze wagen ondergemotoriseerd is. Schakelen doe ik rond 2800 toeren en dan kom ik vlot mee met het verkeer, zonder veel brandstof te verbruiken. Jaag ik hem echt in de toeren dan ga ik zowat alles en iedereen voorbij in het dagelijks verkeer. De prestaties zijn dus méér dan goed.

De wegligging is ook ronduit subliem zoals dat hoort bij een Alfa. Haarspeldbochten, zowel als lange doordraaiers zijn geen probleem en de auto gaat echt als op rails de hoek om. Blijkbaar zijn de draagarmen al wel eens een probleem bij dit type wagen maar Daar heb ik met deze kilometerstand nog geen last van.

Kort samengevat de voor- en nadelen aan deze wagen:


Voordelen:
- veel koppel bij lage toeren voor een benzinemotor
- bloedmooi
- sublieme wegligging
- prachtig interieur met goede stoelen en goede ergonomie
- goede standaard boxen en radio
- erg krachtige airco
- snel warm bij koud weer
- verbruikt geen druppel olie

Nadelen:
- grote draaicirkel voor deze klasse
- vrij beperkte kofferruimte voor zijn lengte


Problemen:
Geen

Eerste onderhoud

  • 27.420 km

Veel valt er niet te melden. De auto heeft zich tot hier toe feilloos door de winter geslagen, maar heeft nu wel een andere distributieriem verdiend, want die is 2 jaar en 11 maanden.

Na wat rondbellen bij de dealer gedaan gekregen dat ik een vervangwagen meekrijg, gratis, en een kleine korting op de toch wel hoge prijs van €880.

Begin maart gaat hij binnen.


*Update*

Vandaag de Alfa binnen gedaan om de distributieriem te vervangen (27958km).

Vervangen zijn:

de distributieriem
de waterpomp
de multiriem
rollers en spanners
koelvloeistof

Verder werd de motor opnieuw afgesteld en zijn de remmen gereinigd. Daarbij heeft de dealer een contact hersteld, zodat de knoppen in het dashboard nu ook een geluidssignaal geven wanneer je ze indrukt.

kosten: €681, inclusief vervangwagen.

De auto rijdt nu merkbaar beter, draait stiller en klinkt anders, soepeler. Het was enkel even schrikken toen de koelvloeistof terug door de binnenradiator vloeide; ik hoorde een hele waterval in m'n dashboard! Hoe dan ook, ik ben zeer tevreden van dit onderhoud bij Buga Ital Auto Antwerpen.

Op naar de 30.000km!

Een jaar in bezit

  • 30.119 km

Vandaag heb ik de auto exact één jaar in bezit. Enkele dagen geleden heb ik dan het verplichte jaarlijkse onderhoud laten uitvoeren: verse olie en nieuwe filters, geen abnormale dingen te vinden.

De auto bevalt nog steeds prima. Dagelijks starten en wegrijden. Het rijplezier blijft even groot, enkel moeten er stilaan nieuwe banden onder vooraan. Bij nat weer durft hij nogal eens wat last hebben van aquaplanning.

Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is de aansteker. Het behoort misschien tot de bekende Alfa-rammels. Als ik over kasseien rij, rammelt het ringetje nogal eens. Misschien dat ik er gewoon zo'n 12V-klepje opzet. Dan is dat euveltje opgelost.

Als het daarbij blijft, denk ik dat ik een mooie, tot nu toe probleemloze auto heb. Wel valt op dat de auto terug even moest ingereden worden. Gisteren keek ik m'n verbruik over het afgelopen jaar na. Waar ik bij de eerste tankbeurt een twijfelachtige 13,4liter/100km scoorde, is dat bij de laatste tankbeurt gedaald naar 9,33l/100km. Maar liefst 4 liter minder! Nu zit hij op een mooi niveau voor een 1.6 benzine in stadsverkeer.

Op naar de 35.000!

De eerste 10.000

  • 34.500 km

Gisteren reed ik met m'n Alfa terug naar huis en zag op de teller 34.500km verschijnen. Dat wil zeggen dat ik m'n Alfa nu juist 10.000km heb en dus wilde ik nog een update geven.

De auto rijdt nog steeds probleemloos. Ik heb de afgelopen maanden elke dag autosnelweg gereden en ook daar presteert hij feilloos. De enige rammel die ik kan bespeuren is de sigarettenaansteker... nu ja, die kan je makkelijk vervangen...

Wel heb ik 2 nieuwe voorbanden aangeschaft: Continental Premiumcontact 2. Hoe vreemd het ook mag klinken: stúkken beter dan de Pirelli P6000's die eronder lagen af fabriek. De wagen is véél stiller, comfortabeler en ligt veel beter op de weg. Een aanrader voor iedereen die op deze Pirelli's rijdt: verander van band!

Verder rij ik nu dagelijks een 30-tal km en dus komen die er fijn bij. Ik ben benieuwd hoe de Alfa Romeo zich de volgende 10.000km zal houden, maar voorlopig voorzie ik geen enkel probleem. Hij start elke keer van de eerste slag, draait soepel en stil, en rijdt als toen ik hem kocht...

Eerste APK

  • 35.000 km

Even een korte update. Gisteren met de wagen voor de eerste keer naar de APK geweest, omdat dat hier in België verplicht is vanaf 4 jaar.

De keurmeester heeft netjes alles getest en was zelf opgetogen over het feit dat de auto gewoon lekker standaard is. Na de keuring vroeg ik hem of alles er nog allemaal goed uitzag. Hij bekeek me, trok z'n wenkbrauwen op en zei in zijn mooiste Antwerps: Goed? Nieuw!!

Het resultaat is dan ook een keuringsbewijs zonder één enkele opmerking.

Ooit las ik hier op het forum: bij Alfa Romeo is het plezier er na 30.000km af... Welnu, het tegendeel is bewezen; en ik rij lekker door met m'n mooie auto!

De 40.000 gepasseerd!

  • 40.000 km

Een groot verslag wordt dit niet, maar de auto heeft net z'n 40.000km-grens bereikt. Dat wil zeggen dat hij nu een keertje de wereld is rond gereden. Is er nog iets gebeurd met de auto? Nee. Zijn er al problemen... Nee. Rijdt hij nog altijd even goed? Ja.

Wat is er in die 40.000km aan de auto gebeurd van kosten?

-nieuwe distributieriem
-nieuwe voorbanden
-twee keer olie en filters


Geen echt verslag dus. Het enige dat er nu gaat gebeuren is het 40.000km onderhoud en dan door naar de 50.000... Met evenveel plezier als toen ik hem kocht!

Afscheid

  • 49.880 km

Na een goede drie jaar heb ik met pijn in het hart afscheid genomen van mijn eerste eigen wagen. De Alfa deed nog altijd alles perfect, maar gezien een mooi overnamebod en een goede nieuwe auto, was het economisch niet meer verantwoord nog vier nieuwe banden en distributieriem op de Alfa te leggen. Dat geld kan ik nu besteden aan mijn nieuwe wagen, een Fiat Bravo 1.4 Multiair Turbo Sport.

Sinds de laatste review is er eigenlijk niet veel meer aan de auto gebeurd. In augustus heb ik nog een keer de olie en de oliefilter laten vervangen en dat was het dan ook.

De conclusie is dan ook dat deze wagen me nooit heeft laten staan en me altijd veel rijplezier gegeven heeft. Nooit heb ik klachten of abnormale kosten moeten maken... enkel regulier onderhoud. Een mooiere en betere eerste auto had ik me niet kunnen indenken. Dank u wel Alfa Romeo, voor de mooie jaren!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.