Alfa Romeo 146 1.7 i.e. 16V L (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 146 1.7 i.e. 16V L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds begin dit jaar ben ik in het bezit van een geweldige Alfa Romeo 146, in de prachtige kleur: Rosso Proteo Metallizato, oftewel in plathollands : Roodmetalliek.
In deze schoonheid zit een zeer aangename 1.7i 16v BOXER motor, en dat rijdt erg goed moet ik zeggen! Lekker veel vermogen (voor een dagelijkse auto, voor de fun heb ik een muscle car met 400 pk), en de boxermotor heeft een geweldig geluid met erg veel karakter. Hoge topsnelheid (ik heb de 215 kmpu aan weten te tikken) en lekker stevige acceleratie. Verbruik kan ik niet over klagen, haalt het niet bij een japanner maar ik vind een 1:10 gemiddeld met mijn ’sportieve’ rijstijl zeer acceptabel.
De auto zit erg comfortabel, lekker hoog en veel zijdelingse steun. Praktische stoelen, niet te zacht, niet te hard. Goede verstelbaarheid.
De beste stoelen waar ik nog in heb gezeten zijn fabrieks-kuipstoelen van een
suzuki swift 1.3 GTi, de alfa evenaart dit zeker en overtreft het misschien zelfs.
Auto stuurt lekker en de auto ligt erg goed in de bochten.
Ben al 2 jaar achterwiel aandrijving gewend dus dat was dan toch wel een beetje wennen maar toch erg stabiel.
Veel luxe, airbags, elektrische ramen, eletrische spiegels, centrale deurvergrendeling, elektrische verstelbare koplampen, verstralers, allemaal erg praktisch. Het enigste jammere vind ik dat er geen airco in zit, maar ach, ik heb de auto met een budget gekocht en ik durf te wedden dat er geen andere auto is die ik met mijn wensen en mijn budget (1500 euro) had kunnen kopen die in nog zon goede staat is met zo weinig kilometers....als ik niet een andere auto had gehad had ik er zo 2000 voor betaald.
Zicht achteruit heb ik totaal geen last van, snap ook niet dat er over geklaagd wordt. Spiegels geven uitstekend beeld, goed te verstellen, en ik kan gewoon achter mij kijken. Ik heb zelfs een originele alfa spoiler achterop die het zicht nog ietsje belemmert t.o.v. een zonder, dus ik kan nergens over klagen.
Vind het zelfs praktisch, want door dat je het kontje kan zien is het juist nog veel gemakkelijker de parkeerruimte in te schatten.
Bagageruimte is simpel gezegd fors. Verbaasd zoveel ruimte te zien in een auto die ik toch als redelijk compact beschouw. In tegenstelling tot mijn vorige dagelijkse auto (bmw e36 316 sedan) kan hier gelukkig de achterbank naar voren klappen, wat een zee van ruimte aanbiedt. Je moet ietsje hoger tillen dan misschien gewenst, maar nog steeds ga ik niet klagen. Alleen gaat de klep wel wat zwaar open.
Zitruimte in de auto is uitstekend. voorin zit je werkelijk als een koning, ZAT been ruimte, zat armruimte en hoogte. Een armleuning had nog effe praktischer geweest voor lange ritten maar je kan niet alles hebben.
Ook achterin ruimte genoeg, 4 volwassenen kunnen goed in de auto zitten, en dan kan zelfs een jonge volwassene nog goed in het midden zitten.
Ruimte achterbank of de toegankelijkheid daartoe in combinatie met een baby / kinderzitje simpel gezegd is ook een dikke plus.
ohjah, over dat :D ; tijdens het neuzen naar wat de auto allemaal kan/doet toen ik m net had kwam ik erachter dat de stoelen voor HEEEEEEL ver naar voren kunnen klappen, en ook erg ver naar voren kunnen schuiven.
De ruimte die achterin al erg groot was, is nu immens. En ruimte zat voor wat....’Plezier’ ;) met de vriendin wat bij het inwijden van een ’nieuwe’ auto hoort! Ook bij het achterover ’schroeven’ van de rugleuning van de voorstoelen en naar achter schuiven ervan is er een zee van ruimte voor ’plezier’ :D :D :D.
Het feit dat het plafond erg hoog zit en er uitstekende beenruimte is bevordert dit toch erg goed, en daarom een extra dikke plus. Stoelen staan wel ietsje hoger dan gewend dus had anders verwacht :D
Ik heb eigenlijk nog geen minpunten aan de auto gevonden. Mijn alfa is gewoon erg goed onderhouden en heeft al zijn beurtjes netjes gehad en heeft een lekker lage kilomterstand. Geklaag over een distributieriem of bougies zoals ik hier en daar heb gelezen vind ik onzin, als je een auto koopt met meer dan 2 ton op de teller, dan is het niet realistisch geen (hoge) onderhoudskosten te verwachten. Zelfs japanners zijn boven de 2 ton onderhoudsgevoelig, ik spreek uit ervaring.
Om maar niet over duitse troep te spreken.
Ik hoef voorlopig nog niet echt groot onderhoud te plegen, maar als ze komen betaal ik ze met plezier. Constant naar de sloop of marktplaats te moeten voor kleine flutdingen aan een jap of duitser irriteert me mateloos en is uiteindelijk ook een aardige kostenpost.
En mensen die zeuren over hoge bougieprijs; denk wel even aan wat voor motor hier in zit. dezelfde 1.7 BOXERMOTOR als in een 33. het is dus niet even van bovenaf makkelijk een bougietje eruit trekken en terugplaatsen. Komt wel wat meer bij kijken. Kijk voor de gein eens naar de prijs van het vervangen van de bougies bij een subaru-boxermotor. dan lach je niet meer, en dat voor een jappanner/koreaan waar die subaru troep ( = mening gebaseerd op feiten van kennissen) ook vandaan komt. dan is die prijs opeens zo hoog niet meer, zeker als je bedenkt dat die prijs bij de dealer geldt! staat ook mooi op je onderhoudshistorie, zo’n alfa dealer - stempel!
afijn, enigste kostenpost die ik heb gehad is het vervangen van een stuurkogel rechtsvoor. big deal. kwikfit kwam het NATUURLIJK tegen (ze zullen eens niet proberen je portomonnee leeg te schudden) toen ik een band moest laten ’plakken’,
wilde 90 euro voor een nieuwe (en dan nog voor een b-merk/imitatie junk), 48 ofzo voor uitlijnen, oftewel zon 130 euro. Was bij de sloperij klaar voor 50 euro voor een goede onbeschadigde stuurkogel van een 146 1.7 MET uitlijnen. hoppa, zo gaat dat, geen gezeur. Het is dat ik niet genoeg op mijn rekening zou overhouden aan het eind van de maand anders had ik voor 10 euro meer bij de dealer het laten repareren, met nieuwe ALFA onderdelen.
Kortom, het is een fantastische auto, en ik ben er een echte alfist in hart en nieren van geworden!
even een kort overzicht:
+ Uiterlijk; mooi doch sportief
+ Rij-eigenschappen; dynamisch en sportief
+ comfort;
+ uitvoering; veel luxe ’opties’
+ motor; klinkt geweldig en is sterk
+ degelijk; geen gerammel, stevig materiaal,
+ praktisch; bageruimte, toegankelijkheid, bruikbaarheid
- moet ik nog ontdekken! elektrisch raamprobleem gehad, maar ja, of dat een minpunt is of gewoon bij autorijden hoort, ik vind het laatste.
maar om toch te mieren**ken: alfa logo’s gevoelig voor uv/zonlicht, maar even verse bij de dealer halen voor een prikkie en klaar ben je.
- toch nog een minpunt, als je dat zo kan bezien; vind het gewicht een tikkeltje hoog. 1135 kilo uit het hoofd, en dat zorgt wel voor een ietsie prijzige wegenbelasting. Valt opzich wel mee als je je bedenkt dat de meeste autos rond de 1200 kilo zitten. Maar moest het toch kwijt. je krijgt er wel veel voor terug.
kortom, alfa 146’s zijn gewoon helemaal de top!.
ik zal binnen kort wat foto’s uploaden.....
PROBLEMEN
1 maal raam die plots ermee kapt. gelukkig mooi weer dus geen last gehad. maar wilde niet meer dicht. zekering hielp niet. effe naar de dealer, stekker erop, resetten, klaar.
’doorgerotte’ of gewoon versleten, stuurkogel. dat is gewoon onderhoud die erbij hoort, zeker bij een 2ehands auto. niet noemenswaardig in ieder geval.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.