Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)

autoreview

Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)
Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)

Signalement

Uitvoering146 1.6 Twin Spark 16V L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst113.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

all-round reisgenoot

  • 113.000 km

Na drie jaar en bijna 60000 km vond ik een terugblik wel gerechtvaardigd. Het laatste wapenfeit was een autovakantie naar Duitsland/ Oostenrijk. Zonder problemen 2500 km gereden, alleen in de Alpen merkte ik wat zij in het lage toerengebied tekort komt. Nou ja, wat vaker schakelen dan maar.

Comfort:
++ handbediende airco: ook bij extreme weersomstandigheden doet ie zijn werk naar behoren, maar niet te vergelijken met huidige airconditioners in die klasse

++ laadruimte: ongelooflijk zeg, als je die achterbank neerklapt, wat je er dan allemaal in kwijt kunt. Maar ook in de `normale` toestand is die kofferbak ruim bemeten.
- hoge tildrempel: voor zware- of grote dingen moet je daar wel rekening mee houden, zowel qua spierkracht maar ook goed oppassen dat je je lak niet beschadigt.

+ zitpositie achter: beenruimte is door constructie voorstoelen erg prettig. Ook de instap achter wordt makkelijker, met name als er ouderen achterin gaan zitten.
- hoge zitpositie bestuurder: daar heb ik wel aan moeten wennen, nog steeds heb ik het gevoel dat ik OP de auto zit ipv erin. Mijn lengte (1.85) brengt ook mee dat ik de binnenspiegel in mijn gezichtsveld heb.

Prestaties:
+ voldoende vermogen (120 PK voor 1190 kg)
- vermogen komt pas vrij na 2500-3000 toeren
+ kruissnelheden van 180-190 km/h geen probleem
- motorlawaai neemt vanaf 120 toe en boven de 160 nog eens. (zorg dus voor een goede radio)

+ wendbaarheid: zeer goed, bochtenwerk is eigenlijk het leukste met zo´n auto. Je voelt de grenzen van het haalbare. Zoek je die grens op dan voel je zijn gewicht: uitbreken van de achterkant
+ remvermogen: heb me laten vertellen dat er voor twee geventileerde remschijven op zitten, nou remmen dat wil ie wel.
- zorg dat er geen losse spullen in de auto liggen want bij scherp sturen vliegt dat alle kanten op.

Betrouwbaarheid:
Tja, Alfa en betrouwbaar, mijn oom had vroeger een Alfasud. Ik wist nog twee dingen van die auto: supersnel en superkrokant.
Maar de Alfasud is erg lang geleden.....

Ik laat de vooroordelen maar voor wat ze zijn, mijn ervaring met deze Alfa is bijzonder goed te noemen. Ik heb deze auto gekocht bij een dealer die hem nieuw heeft geleverd aan de eerste eigenaar en die hem ook vanaf 0 km in onderhoud heeft gehad. Met een mooi afgestempeld boekje in mijn hand ben ik dus tweede eigenaar. Trouwens, nog steeds laat ik er elk jaar een stempeltje bijdrukken.

Betrouwbaarheid heeft voor mij veel te maken met HOE je ermee omgaat: motorolie op temp laten komen alvorens die wilde haren aan te spreken, niet teveel besparen op onderhoud, af en toe eens onder de kap kijken en op een mooie dag eens de stofzuiger en spons pakken. Schoonmaken is meer dan alleen maar schoon, ook let je dan op meer details.

In die drie jaar heb ik slechts 1 keer een probleem gehad, en dat was ook nog eens mijn eigen schuld. Ik verving de accu te laat.

Gebruikskosten:
Wie mooi wil zijn, moet betalen. Nu vind ik deze bella erg mooi. Na drie jaar draai ik nog regelmatig mijzelf om, om van een afstand naar haar te kijken. Dat heb ik bij andere merken nog nooit gehad. Op de een of andere manier prikkelt de vormgeving mij. Dat geldt trouwens ook voor de vormgeving van het dashboard en dan met name de mooie gebogen lijnen aan de kant van de bijrijder.
En dat alles is niet goedkoop....
Gemiddeld betaal ik jaarlijks ongeveer 600-700 euro aan een grote onderhoudsbeurt, incl APK.
Anderzijds, afschrijven doe ik niet zoveel dus ik vind die kosten meer dan gerechtvaardigd.

Ik hoop dat ik de lezers een plezier heb gedaan met deze review. Foto´s volgen...







4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens