Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L Junior (1998)

autoreview

Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L Junior (1998)

Signalement

Uitvoering146 1.6 Twin Spark 16V L Junior
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De 146 is een tijdsloos model waarop ik niet uitgekeken raak, echt een wagen met een eigen identiteit! Rij eigenschappen zijn ronduit goed te noemen. Trekt goed door, ligt strak op de weg en geen rammeltjes zoals autoweek beweert. :P

De Twinspark voorziet de rijder van een zalig "Alfa-geluid", alhoewel de subtiel (haha)aangepaste uitlaat ook wel een rol van betekenis daar in heeft.

Het interieur is gewoon af. Lekker een gewaagd interieur die zeker niet allerdaags is. Het zitcomfort is prima! Ook na lange stukken rijden, heb ik nergens last van. Ook niet geheel onbelangrijk is dat het interieur vrij ergonomisch is. De knoppen worden gemakkelijk gevonden onder het rijden.

Het fabeltje dat de onderhoud duurder is dan gemiddeld, wil ik bijdeze uit de wereld helpen. Als de wagen goed wordt bijgehouden, zal de onderhoud weinig afwijken van de collega middenklasser (dus geen appelen met peren vergelijken).
Doordat mensen dure kosten vrezen, wordt onderhoud vaker uit/afgesteld, met als gevolg slecht onderhouden auto's. Het heeft vaker meer met de eigenaar te maken, dan met de Alfa's zelf en natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

PROBLEMEN

Ik kocht een slecht onderhouden 146, maar goed dat wist ik, plus er werd ook niet de hoofdprijs voor geteld, dus wat zeuren we? ;)

-Schokbrekers zijn vervangen bij aankoop
-Banden waren slecht, deze vervangen
-Draagarmen waren slecht.

Bij 140’000km heb ik de koppeling laten vervangen incl hoofd/hulpkoppelingscilinder.

En natuurlijk zo links en rechts het reguliere onderhoud maar geen gekke dingen wat me zo 1,2,3 te binnenschieten.

Voorlopig laat ik het zo staan, in de loop der tijd zal ik de tekst bijwerken en eventueel aanpassen. Ook komt er wat onderhoud aan, wat ik hier zal vermelden.

Groet,
Martin

update

  • 160.000 km

Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder. gezien ik weinig kilometers maak en de auto puur hobbymatig rijd, heb ik weinig bijzonderheden te melden. Technisch is de wagen 100% en de laatste, pakweg 2 jaar, is er niks stuk gegaan of vervangen moeten worden. Wel zitten er scherpere nokken in en ik heb mijn leder verruilt voor Recaro Alfa Romeo stoelen.

Ouderdom komt met gebreken...

  • 165.250 km

Inmiddels zijn we 5'000km verder en hebben een paar kleine probleempjes plaats gevonden. Afgelopen winter merkte ik dat de motor er langer over deed om op temperatuur te komen, ook steeg het verbruik gestaag. Tijd om de thermostaat te vervangen. Deze was in mijn opinie aan het einde van z'n Latijn! Voor 100€ was ik het mannetje (nieuwe thermostaat, koelvloeistof en een brug. Heb het zelf gedaan maar had niet de ruimte). En jawel, de motor komt ook tijdens de koude ochtends goed op temperatuur en het verbuik is zoals deze moet zijn!

Ook was de 146 weer toe aan een frisse APK. In combinatie met een beurt heb ik dit gerealiseerd.

Afgelopen week bespeurde ik een koelvloeistof geur in de auto. Dit was niet permanent en ook miste het reservoir geen koelvloeistof. Even flitste koppakking door mijn hoofd. Toen de geur erger werd trok ik wederom de kap open en zag hoe het koelvloeistofpeil onder het minimum stond. Alarmbelletjes gingen rinkelen en begon het dashbord te demonteren. Kachelradiateur-probs! Mijn 'angst' werd waarheid! Ik heb de 146 weggebracht voor het vervangen van de kachelradiateur. Weer 250€ armer! Het 'tapijt' is nu vochtig, met kranten en de voetverwarming op afbakken, probeer ik de ergste vocht te verbannen uit het interieur waarna ik vochtvreters in de 146 deponeer. Als het weer beter is en ik tijd te veel heb, zal ik het zaakje loshalen om te voorkomen dat de roestduivel werderom zijn honger kan stillen aan het staal van mijn 146! Al de pijnpunten heb ik eerder dit jaar laten aanpakken. Resultaat: roestvrije dus harde 146 en een lege beurs!

Of dat niet genoeg is heb ik het idee dat de 146 wat olie verbruikt. Niet schokkend maar wel iets. Mogelijkerwijs beginnen de schraapveertjes het na te laten. Dit gaan we in de gaten houden in de hoop der zege!

Ik rijd nu jaren Alfa Romeo en wel het model 146. Toen nog een Alfa Romeo de voor velen onbereikbaar was, inmiddels een oud gebakje! Ouderdom komt met gebreken, wat zeker geldt voor mijn Alfa Romeo. Eeuwig kan ik het model niet blijven rijden maar ondanks leuke inruilbiedingen, genoeg budget om nieuw(er) te rijden, krijg ik het niet voor elkaar de 146 van de hand te doen! De bovenkamers draaien op volle toeren! De 146 heeft geen eeuwig leven maar is zo in orde dat het zonde is, haar weg te doen! Ook verdient het dak aandacht. Langs de rubbers verschijnen blaasjes. Even kort door de bocht: Het dak zal een respray moeten ondergaan om roestvorming te voorkomen! Mja, telkens als ik rijd, is het een feest met deze wagen, dus toegeven aan die ouderdom en je verstand laten spreken of sturen we vrolijk verder....?

To be continued....

We blijven vrolijk doorhobbelen.

  • 170.000 km

Zoals eerder vermeld is de 146 niet meer de jongste en dat eist z'n tol. Heb het idee dat de 146 licht olie begint te verbruiken, ook bladert de blankelak iets wat bij de dakrubbers. Remleidingen vragen om aandacht. Voor de rest kent de 146 geen noemenswaardige problemen. Ik rijd dit exemplaar bijna 5 jaar maar heb weinig te klagen. Als je tijdig de beurten laat doen en de techniek bijhoud, tijdig ingrijpt, kost de auto geen goudgeld.

Afscheid

  • 175.000 km

Na 6 fraaie jaren wordt het eens tijd voor wat anders. Ook wordt de auto zo links en rechts wat minder. Bodemplaat verdient aandacht, nu het nog -lang- niet te laat is en onder het dakrubber begint de lak lichtjes af te bladeren. Een 146-kwaal!

Motorisch niks aan te merken op de Twin Spark. Heb jaren lang probleemloos gereden met de Twin Spark. Na 175.000km nog geen druppel olie verbruiken en nog steeds lopen als een zonnetje. De 146 komt al 6 jaar door de APK zonder ook maar een vingerknip aan opmerkingen.

Mja, aan alles komt een einde. De nieuwe eigenaar kan wat kleine puntjes aanpakken en hopenlijk nog jaren genieten van deze Alfa Romeo!!

Al met al kan ik tevreden terugkijken naar een fantastisch tijdperk. Alfa Romeo! Een merk wat me nimmer heeft teleursgesteld. Gezien de huidige marktprijzen heb ik echter besloten om vreemd te gaan en mijn heil elders te zoeken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.