Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 146 1.6 Twin Spark 16V L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is mijn eerste auto en ik ben voorgoed verpest.
Je kunt dit model tegenwoordig rond de 3000 euro aanschaffen bij een dealer, wat het een zeer geschikte instap-auto maakt. Waar je wel rekening mee dient te houden zijn de kosten, daarover later meer.
Mijn enige eis bij aanschaf - naast ondefinieerbare zaken als ’sportief’ en ’er leuk uitzien’ - was dat de auto beschikte over airco. Gelukkig was dat het geval, en na ongeveer 500 meter proefrit was ik al verkocht. Het enige nadeel was van esthetische aard: de prachtige zwarte auto werd nogal ontsierd door de enorme grijze bumpers. Gelukkig kon een garage in de buurt deze in prachtig Alfa Nero spuiten zodat ik nu vragen krijg als ’Jij rijdt toch in een Spider?’. De vorige eigenaar heeft verder volgens mij nog een trip naar de tuner gemaakt, want de prestaties zijn (na bijna 210.000km!!) beter dan de fabrieksopgave: hij gaat in minder dan 10 seconden naar de 100, gecorrigeerd voor tellerafwijking.
Nu het rijgedrag. Het is algemeen bekend dat je een Alfa toeren moet laten maken, en dat is bij de 146 zeker het geval. Gelukkig is de motor altijd goed behandeld, en schakelt de bak, zeker gezien de kilometerstand, nog altijd heel lekker. Ook verbruikt hij verbazend weinig olie: ik heb buiten de reguliere beurten welgeteld eenmaal olie bijgevuld. Het verbruik valt mee bij een sportieve rijstijl: gemiddeld is het rond de 1:11, en bij een trip naar Berlijn moest ik na 350km bij 180+km/u tanken, wat neerkomt op ongeveer 1:8.
In bochten is de 146 fel, maar heeft wel de neiging om over te hellen en een beetje onderstuur ligt altijd op de loer. Tweemaal ben ik het contact met de weg volledig kwijtgeraakt, maar de wagen is goed uitgebalanceerd en trok in beide gevallen met weinig moeite zichzelf weer recht. De sportieve stoelen zitten voor iemand met een Italiaans postuur echt heerlijk, ook bij lange ritten, en voor passagiers achterin is er voldoende ruimte (als ze geen 2 meter lang zijn).
Kortom, wanneer je niet veel cash op zak hebt en toch iets bijzonders wilt is de 146 zonder meer aan te raden.
PROBLEMEN
160.000km Airco geeft de geest. Valt nog onder garatie en is door dealer goed verholpen.
165.000km Grote beurt. Wat kleine mankementen verholpen en vloeistoffen vervangen. Totaal 350 euro.
180.000km Grote beurt. Veel versleten onderdelen vervangen, 800 euro totaal.
186.000km APK. Remschijven allemaal vervangen, plus nog wat kleine reparaties. Totaal 1.100 euro, wat wel even schrikken was! Het had goedkoper gekund maar ik rijd veel en wil niet voor verrassingen komen te staan.
198.000km Auto wil niet starten. Accu blijkt niet meer op te laden, wat niet vreemd is gezien de leeftijd (9 jaar). Vervangen voor 75 euro.
Al met al vrij prijzig onderhoud, maar ik heb er dan ook 50.000 km mee gereden in 1.5 jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren