Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Alfa Romeo
  • 146

Alfa Romeo 146 1.4 Twin Spark 16V L (1999)

Italiaans renpaard

Alfa Romeo 146 1.4 Twin Spark 16V L (1999)
  • Autotest
25 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Alfa heeft met z'n 156 een enorme kraker in huis. Ook de nieuwere en grotere 166 begint aardig te lopen. Maar Alfa's aanbiedingen in de kleine middenklasse, de 145 en 146, laten het erbij zitten. Kan de laatste retouche helpen?

Alfa heeft begin "99 met een bescheiden retouche de twee kleinste modellen wat dichter bij hun grotere broers gebracht: nieuwe, ver doorgetrokken en in kleur gespoten bumperspoilers met priemende kleine mistlampen, en een grille die de onderste punt van de Alfa-driehoek accentueert. Ook in het interieur zijn stijlelementen van de 156 overgenomen: licht gewijzigde meters, een nieuwe kleur, chroomaccenten en mooiere bekledingsstoffen.
Voor deze test kozen we de Alfa 146 met 1,4-liter 16V-krachtbron. Een Twin Spark natuurlijk, zoals alle viercilinders van Alfa. We permitteerden ons de uitvoering met de "L" van Luxe die ruim 34 mille kost.
Het koetswerk is glad en rond en heeft een duidelijke wigvorm, met een aflopende neus en een hoog oplopende, recht afgekapte achtersteven. Aan de driehoekige grille met chroomrand is hij meteen als Alfa Romeo te herkennen. Het dashboard is functioneel-sportief, het wordt keurig in twee"n gedeeld door de middenconsole, waardoor bestuurder en bijrijder elk een duidelijk afgescheiden compartiment hebben.
Chroomgerande klokken geven het instrumentenpaneel een sportief retro-accent, maar de titaniumkleurige afwerking van de middenconsole is weer helemaal van deze tijd. Typisch Alfa zijn de ronde uitstroomopeningen van ventilatie en verwarming. Het aan de rechterkant ver terugwijkende dashboard blijft een opvallend detail van Alfa"s kleine middenklasser.
De zetels zijn sportief gevormd en stevig en geven een goede zijdelingse steun. Een Fiat-Auto-eigenaardigheid die we bij meer wagens van het concern tegenkomen zijn de hendeltjes aan de stuurkolom, waarop heel veel bedieningsfuncties zijn samengebracht.
Met opberg/aflegruimte is de Alfa niet al te ruim bedeeld. Hij heeft bescheiden portiervakken, en je kunt nog wat spulletjes kwijt onder de radio en naast de handrem.

Blik naar achteren
De mensen op de achterbank hebben niet te klagen over gebrek aan beenruimte. Dat komt onder meer doordat ze hun voeten ver onder de voorstoelen kunnen schuiven. De hoofdruimte is niet overdadig. Verder vinden we achterin twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen en twee rolgordels. De middelste passagier krijgt een heupgordel, maar geen hoofdsteun.
Gaan we naar de bagageruimte dan vinden we daar een laadvolume van 380 liter. De tildrempel ligt echter bijzonder hoog. Bepaald niet handig wanneer er zware spullen meegenomen moeten worden. Méér plaats voor bagage kan gemakkelijk worden geschapen, want leuning en zitting van de achterbank zijn in ongelijke delen neerklapbaar.
Met de hulp van twee bougies per cilinder levert de 1.4 een vermogen van 103 pk bij 6300 tpm. Het maximum koppel van 124 Nm is bij 4600 tpm beschikbaar. Hij moet er dus best hard aan trekken, maar dat mag je van een Alfa verwachten.
Hij sprint van nul naar honderd in 11 seconden; een halve tel vlotter dan de fabriek belooft. Ook bij de inhaaloefening 80-120 in 4 en 5 toont de Alfa met 10,4 en 14,7 seconden z"n sportieve karakter. De viercilinder laat zich goed horen als hij alles uit de kast moet halen. Bij honderd constant 69,5 dB en bij 120 constant 72 decibel.
Met een testverbruik van 8,5 l/100 km verbruikt hij precies evenveel als de fabriek belooft. Van een auto die de pretentie heeft sportief te zijn verwacht je sportieve rijeigenschappen. De Alfa stelt ons wat dat betreft niet teleur. Hij presteert pittig en komt vlotter vooruit dan je van een 1,4-liter zou verwachten.
Z"n besturing is zeker niet te sterk bekrachtigd, en luistert precies naar de bevelen van de chauffeur. Met het snellere bochtenwerk heeft de 146 geen enkele moeite.
Schakelen gaat ook al probleemloos. Het sportieve karakter van de Alfa Romeo komt ook tot uiting in het soort onderstel dat hij meekrijgt. Vering en demping hebben een zonder meer stevige afstemming. Als resultaat daarvan houdt het comfort bepaald niet over als er hobbels en kuilen moeten worden genomen. De Alfa krijgt overigens zonder bijbetaling ABS en twee airbags mee. Zo biedt hij dus niet alleen sportiviteit, maar ook veiligheid.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 146 1.4 Twin Spark 16V L
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 15.315

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.370 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 124 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.257 mm / 1.712 mm / 1.426 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.135 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,4 s / 14,7 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 146
Alfa Romeo Alfa Romeo 146
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 146 specificaties
  • Alfa Romeo 146 occasions
  • Alfa Romeo 146 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 146 tests
  • Alfa Romeo 146 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 146 index
PREMIUM
Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

Het heeft even geduurd, maar deze week maakt de Alfa Romeo Giulietta voor het eerst zijn opwachting...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 146 1.7 i.e. 16V L (1995)

    Alfa Romeo 146 1.7 i.e. 16V L (1995)

    3
    • 15 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 146 1.8 Twin Spark 16V L (1999)

    Alfa Romeo 146 1.8 Twin Spark 16V L (1999)

    2
    • 24 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 146 1.4 i.e. (1996)

    Alfa Romeo 146 1.4 i.e. (1996)

    • 14 november 2010
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (2000)

    Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (2000)

    • 12 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 146 1.8 Twin Spark 16V L (1998)

    Alfa Romeo 146 1.8 Twin Spark 16V L (1998)

    • 20 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)

    Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1997)

    • 17 augustus 2009
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 146 1.9 JTD (2000)

    Alfa Romeo 146 1.9 JTD (2000)

    2
    • 22 juli 2009
meer reviews
Test: Alfa Romeo Tonale

Test: Alfa Romeo Tonale

100

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo het eerste volledig nieuwe model in jaren. Het merk speelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Alfa Romeo 146 1.4 Twin Spark 16V Junior – 1999

    Alfa Romeo 146 1.4 Twin Spark 16V Junior...

    • 8 november 2005
  • Autotest
    Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1998)

    Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1998)

    • 20 augustus 2002
  • Autotest
    Alfa Romeo 146 1.6 i.e. L (1996)

    Alfa Romeo 146 1.6 i.e. L (1996)

    • 24 april 2001
  • Alfa Romeo 146 1.4 TS 16V L - Lancia Delta...

    • 6 mei 1999
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren

    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro...

    56
    • 6 juli 2022
  • PREMIUM
    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587...

    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren had

    Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren...

    111
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod met 540 pk

    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod...

    46
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    80
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine SUV onder Tonale

    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine...

    123
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    132
    • 4 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden