Abarth 124 Spider 1.4 MultiAir 16v (2017)

autoreview

Abarth 124 Spider 1.4 MultiAir 16v (2017)

Signalement

Uitvoering124 Spider 1.4 MultiAir 16v
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf43.000 km
KM-stand laatst43.350 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Italiaanse flair

  • 43.350 km

Na 7 jaar geleden week in een Fiat 124 gereden te hebben als vervangend vervoer toen de Abarth Punto Evo weg was voor schadereparatie was het voor mij en mijn vrouw duidelijk. Indien financieel haalbaar gaat er ooit een Fiat of Abarth 124 komen. De Abarth had altijd al de voorkeur boven de Fiat vanwege de aanwezigheid van een sperdifferentieel (dit ivm toekomstige vermogensupgrades), de net iets agressievere bumpers en de afwerking van het interieur.
Verder moest het een eigenlijk wel een Blauwe of een Rode worden. Een witte Abarth hebben we tenslotte al gehad en een zwarte of grijze maakt hem erg onopvallend tussen al het grijze leaseblik.
Na jaren de prijzen in de gaten houden en het afgelopen halfjaar actief zoeken hebben we een voor ons juist exemplaar gevonden in Duitsland. Een blauwe met alle opties die destijds mogelijk waren en motorisch volledig standaard. Het rijden in een kleine roadster is een compleet andere arvaring dan in welke andere auto ook. Je zit goed in de auto of je zit niet goed. Zo simpel is het. De stoelen hebben beperkte verstelmogelijkheden, net als het stuur.
Overal waar je komt kijken mensen naar de auto en je word overal aangesproken met de vraag wat voor auto het is. Ondanks dat de klep in de uitlaat standaard open staat (aanpassing van de vorige eigenaar) en hij dus ook bij rustig rijden meer geluid maakt word het door omstanders niet als storend ervaren.
Technisch is de auto grotendeels gelijk aan de Mazda MX5 ND en dat is niet altijd positief. Door de enorme gewichtsbesparingsdrang van Mazda is er ook minder roestbescherming aanwezig onder de auto. Veel eigenaren in de Alpenlanden lieten de bodem dan ook direct behandelen toen de auto's nieuw geleverd werden omdat er een aanzienlijk deel al met vliegroest op de bodem en subframes van de boot af kwam. Gelukkig worden veel van dit soort auto's alleen als mooiweerauto gebruikt waardoor het nu nog geen probleem is maar in de toekomst kon dit wel eens het meest roestende Fiat product van de afgelopen 30 jaar kunnen worden.
Gelukkig heeft Fiat niet de versnellingsbak van de MX5 ND gebruikt voor de Fiat en Abarth 124 spider. Die is niet geschikt voor het standaard 240 nm koppel (Abarth 250nm) van de 1.4 Multiair en zou achter een gechipte 1.4 Multiair waarschijnlijk geen 20.000 kilometer overleven terwijl de gebruikte MX5 NC versnelingsbak met gemak 350 NM koppel aankan.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.