Suzuki Jimny nu voor Europa
1.5 voor ons continent
Suzuki voert twee varianten van de nieuwe Jimny: de 'Mini Car' en de 'Compact Car', waarvan de eerste puur voorbehouden is aan de Japanse markt. Die versie van de Jimny, herkenbaar aan de afwezigheid van de verbrede wielkastjes, is namelijk een regelrechte kei-car. Die Jimny meet 3,3 meter in de lengte, is 1,48 meter breed en 1,72 meter hoog. Tussen de voor- en achteras bevindt zich een afstand van 2,25 meter. Onder de kap doet in dat geval een 0,66 cc grote geblazen driecilinder dienst als krachtcentrale, een blokje dat 64 pk levert. Met die specificaties voldoet de mini-Jimny aan de Japanse kei-wetgeving, die een maximale lengte, breedte en hoogte van 3,4, 1,48 en 2 meter dicteert. Auto's die in een dergelijke categorie vallen, zijn voordeliger te verzekeren én profiteren van fiscale voordelen. Deze kei-Jimny komt niet naar Europa, wél krijgen we de Jimny 'Compact Car', een auto die in Japan als Jimny Sierra aan de man wordt gebracht. Opnieuw is de Jimny op een robuust ladderchassis geplaatst.
De Europese Jimny is dankzij ander bumperwerk en verbrede wielkasten 3,48 meter lang en 1,65 meter breed, maar wel net zo hoog als de kei-Jimny. Het ongetwijfeld vrolijk roffelende driepittertje gaat aan onze neus voorbij. In het vooronder doet een atmosferische 1,5-liter viercilinder dienst als kloppend hart, een zestienklepper die 102 pk en 130 Nm levert. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak óf aan een viertrapsautomaat. Het gemiddelde verbruik ligt voor de handgeschakelde 1.090 kilo wegende variant op gemiddeld 6,8 l/100 km. Voor de 20 kilo zwaardere Jimny met automaat noteert Suzuki een waarde van 7,5 l/100 km. Beide nog volgens de NEDC-cyclus. De topsnelheid van de Jimny met handbak ligt op 145 km/h, die van de zelfschakelende variant ligt 5 km/h lager. AllGrip Pro is standaard aanwezig, inschakelbare vierwielaandrijving met een 4H- en 4L-modus. In de basis is de auto voorwielaangedreven.
Uiterlijk
De tweede Jimny is hoekiger vormgegeven dan het uitgaande model en verwijst met zijn vierkante koetsje onder andere naar zijn voorgangers. Zo zijn de ronde kijkers een knipoog naar de eerste en tweede generaties (LJ10-SJ20 en de Samurai). De verticale sleuven op de neus kennen we onder andere van de vorige Jimny en ook de vorm van de motorkap en de plaatsing van de achterlichten zijn doorspekt met retro-invloeden.
Deze nieuwe Jimny komt allesbehalve te vroeg. De huidige, derde generatie van de Jimny werd in januari 1998 immers voor het eerst gebouwd. Door de jaren heen werd het uiterlijk van de kleine dappere alleskunner slechts op detailniveau aangepast. Suzuki heeft in totaal zo'n 2,8 miljoen Jimny's gebouwd, al telt het merk hier de LJ10-SJ20 (vanaf 1970) en de Samurai bij mee.
Suzuki Nederland heeft aan AutoWeek bevestigd dat de nieuwe Jimny ook naar ons land komt. Wat de auto gaat kosten, is vooralsnog niet bekend. Eind dit jaar staat hij bij de dealers.