RDW: 'Diesels vallen door de mand'
16 van 30 geteste diesels falen bij test
Dat meldt NOS. Volgens de omroep krijgen fabrikanten nu de tijd om uit te leggen wat er aan de hand is. Het is mogelijk dat er software wordt gebruikt die de uitstoot manipuleert om de motoren te 'beschermen'. De NOx-uitstoot op de rollenbank zou velen malen hoger blijken. NOS noemt onder andere de Opel Mokka, Volvo XC90 en Hyundai i40. Bij onder andere de Suzuki Vitara zou de uitstoot na 22 minuten 'fors toenemen'. Een officiële test duurt 20 minuten, iets wat uiteraard voor vraagtekens zorgt. Andere voorbeelden worden gegeven in de vorm van diverse auto's die bij 21 graden veel minder uitstootten dan bij 18 graden, terwijl de de temperatuur bij een officiële test boven de 20 graden is. Ook zou er een diesel zijn die veel meer uitstootte zodra hij 10 kilometer langzamer reed dan de snelheid waarbij de officiële test wordt afgenomen.
Eerder kwam bijvoorbeeld de Opel Zafira slecht in het nieuws omdat de Duitse verkeerswaakhond Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) software had aangetroffen in de 1.6 CDTi en 2.0 CDTi dieselmotoren. Opel werd uiteindelijk gezuiverd van blaam toen het merk verklaarde aan de Europese wetgeving te hebben voldaan. Die stelt o.a. dat bepaalde 'uitschakelsystemen' zoals die in de Zafira werden aangetroffen, niet illegaal zijn mits ze puur dienen ter bescherming van de motor. De KBA erkende dat uiteindelijk.
Alle dertig voertuigen zijn in een eerder stadium door de RDW van Europese emissiegoedkeuring voorzien, fabrikanten kiezen zelf de instelling die de auto's aan tests onderwerpt. Bij de tests die nu zijn uitgevoerd, heeft de RDW afgeweken van het testprotocol om opvallende verschillen in de resultaten op te kunnen merken.
Lijst van merken en modellen met afwijkend emissiegedrag:
Chevrolet Aveo: presteert anders bij temperaturen onder en boven de testtemperatuur
Chevrolet Cruze: verdere test moet uitsluitsel geven
Chevrolet Orlando: presteert anders bij temperaturen onder en boven de testtemperatuur
Jeep Wrangler (2x): stoot minder uit bij snelheid hoger dan die tijdens test wordt gehanteerd
Jeep Grand Cherokee: alle waarden onverklaarbaar hoog, tot 12x de norm
Hyundai i40: presteert anders bij temperaturen onder en boven de testtemperatuur
Kia Cee'd: presteert anders bij temperaturen onder en boven de testtemperatuur
Kia Optima: presteert anders bij temperaturen onder en boven de testtemperatuur
Kia Sorento: stoot minder uit bij snelheid hoger dan die tijdens test wordt gehanteerd
Opel Mokka (2x): presteert anders bij temperaturen onder en boven de testtemperatuur
Suzuki SX4: presteert anders bij temperaturen onder en boven de testtemperatuur
Suzuki Vitara: nadat 'testtijd' voorbij is, verandert de uitstoot
Volvo XC90 (2x): rollenbanktest moet uitsluitsel geven
Geen afwijkend emissiegedrag:
Chevrolet Captiva
Hyundai IX20
Hyundai H1
Isuzu D-Max (2x)
Kia Venga
Opel Antara
Suzuki Swift
Volvo V40 (4x)
Volvo V40 Cross Country
Volvo V50