Opel onthult Ampera-e
Dit wordt de Europese Chevrolet Bolt
De Chevrolet Bolt is de kleine broer van de Volt en dus kunnen we de Ampera-e beschouwen als de kleine broer van de Ampera. Met dit verschil dat de e volledig elektrisch is, terwijl de Ampera nog een range-extender heeft.
Twee weken geleden zagen we al spionagebeelden van de Ampera-e. Opel pronkt vooral met het bereik van zijn nieuwe elektrische troef. De Ampera-e kan met een volle accu ruim 400 kilometer vooruit (volgens NEDC-norm) en Opel claimt daarmee het verst in zijn klasse te komen.
De Ampera-e heeft het accupakket (lithium-ion, 60 kWh) onder de vloer liggen, is 4,17 meter lang en biedt ruimte aan vijf personen. De bagageruimte meet 381 liter en dat is ruim boven de middelmaat in deze klasse.
De Ampera-e levert 360 Nm en 204 pk en de topsnelheid is, om de actieradius niet te veel te beperken, begrensd op 150 km/h. Uiteraard gebruikt de Ampera-e de kinetische energie die bij het afremmen vrijkomt om de accu te laden, terwijl je het remmen op de motor kunt versterken door de 'low'-modus in te schakelen. In de modus 'regen on demand' kun je dat zelf regelen door middel van een hendel aan het stuur.
De Opel Ampera-e maakt zijn werelddebuut eind deze maand op de Autosalon in Parijs en komt in 2017 op de markt. De prijzen zijn nog niet bekend.