AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Jaguar F-Pace SVR is los

Kluif voor de Quadrifoglio

Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar heeft de beursvloer van New York gekozen als platform om de F-Pace SVR op te presenteren. De topversie van die Engelse hoogpotige wordt bedeeld met 550 pk!

Jaguar doet met de 380 pk sterke F-Pace S al even mee in het segment van de sportieve SUV's, maar met deze SVR-versie laat het merk het angstzweet in met name Duitsland en Italië pas echt stromen. De F-Pace SVR krijgt namelijk een 5,0-liter V8 mee, een bekende achtcilinder die in de SUV 550 pk en 680 Nm levert!

Met deze bonk spierkracht lanceert de vierwielaangedreven F-Pace SVR zich in 4,3 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Het versnellen stopt bij een snelheid van 283 km/h. De veren zijn aan de voorzijde 30 procent stijver dan die van reguliere F-Paces. Achter zijn ze 10 procent straffer dan bij de reguliere versies. Tevens moet de auto 5 procent minder overhellen, al was dat iets waar de F-Pace niet bepaald een handje naar had. Extra krachtige remmerij moet de F-Pace SVR weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Jaguar rust zijn sportieve SUV verder uit met een elektronisch aangestuurd differentieel (EAD).

Geen SVR zonder de nodige uiterlijke aankleding. Zodoende is ook deze F-Pace SVR uitgerust met uitbundig en van grote koelopeningen voorzien spoilerwerk. een typische SVR-motorkap en 21-inch lichtmetaal. 22 inch grote wielen zijn optioneel. Wielkastverbreders zijn aanwezig om de brede uitstraling van de auto nog even aan te zetten. Een speciaal uitlaatsysteem met actieve kleppen zorgt ongetwijfeld onder alle omstandigheden voor een fraaie akoestiek; het systeem is overigens 6,6 kilo lichter dan het standaard uitlaatsysteem van de F-Pace. Vanbinnen bepalen sportieve stoelen, de nodige SVR-emblemen en de Sport Shift Selector het beeld.

Met 550 pk is deze hoogpotige net minder krachtig dan de F-Type SVR, de Range Rover Sport SVR en de Jaguar XJR575, die over 575 pk beschikken. Gedoodverfde concurrent Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is met een 0-100-tijd van slechts 3,8 seconden en een bewezen sportief weggedrag nog altijd een bijzonder indrukwekkende auto, maar moet het op vermogensgebied met zijn al tamelijk indrukwekkende 510 pk alsnog afleggen tegen de nieuwe Brit. De vooralsnog krachtigste Porsche Macan heeft nog minder te zeggen tegen de nieuwkomer: de Macan Turbo met Performance Package levert 440 pk.

Informatie voor de Nederlandse markt volgt spoedig.

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren
Sub-reacties inklappen
JM GP
JM GP
  • 0
De prijs weet ik nog niet maar de F pace met 380 pk kost al meer dan 110.000 euro. De Stelvio Q is er voor nog geen €130.000. Ik vermoed dan ook dat de F-Pace SVR een stukje duurder gaat worden dan de Stelvio. De Stelvio zal het daarmee op prijs gaan winnen van de F Pace.
Poor Joe
Poor Joe
  • 0
@JM GP
Rationeel heb je naruurlijl gelijk m.b.t. de Stelvio Q.
Daarnaast heb je natuurlijk het emotionele aspect, de 5.0 V8 met Supercharger is eerder een "Old School" krachthonk met ongebreideld karakter. Of daar ook kopers voor bestaan zal de toekomst uitwijzen.
Er zijn natuurlijk legio landen met een gunstigere auto-fiscaliteit en dus minder grote prijsverschillen tussen de concurrenten, waarbij ik ook nog aan een GLC 63 AMG denk.

OT
Liever wat dichter bij het asfalt... er zit wellicht nog een nieuwe XF R(S) in de pijplijn?
Poor Joe
Poor Joe
  • 0
@JM GP
Rationeel heb je naruurlijl gelijk m.b.t. de Stelvio Q.
Daarnaast heb je natuurlijk het emotionele aspect, de 5.0 V8 met Supercharger is eerder een "Old School" krachthonk met ongebreideld karakter. Of daar ook kopers voor bestaan zal de toekomst uitwijzen.
Er zijn natuurlijk legio landen met een gunstigere auto-fiscaliteit en dus minder grote prijsverschillen tussen de concurrenten, waarbij ik ook nog aan een GLC 63 AMG denk.

OT
Liever wat dichter bij het asfalt... er zit wellicht nog een nieuwe XF R(S) in de pijplijn?
Poor Joe
Poor Joe
  • 0
Mijn excuses voor de dubbel-post, en voor de fout gelopen "natuurlijk".
Mijn kat vond die katachtige mobiel blijkbaar erg interessant en kwam een pootje helpen...
Hoekre
Hoekre
  • 0
De stelvio is niet zo zwaar.
Weet iemand wat deze jag aan gewicht doet ?
Autofan 1998
Autofan 1998
  • 1
Wat een geweldige auto met een nog fantastischere motor erin. Die V6 S klonk al onbeschoft lekker, maar dit zal waarschijnlijk helemaal alles slaan. Blijft waarschijnlijk een zeldzaamheid, maar wat een dikke bak. Zie graag een vergelijkende test met de Stelvio Quadrifoglio en de GLC 63S.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Supergaaf, zeker met een dikke V8 erin!Auto ziet er zeker weten prima uit.
paul jansen
paul jansen
  • 0
Heerlijk zo'n dikke V8! Ik heb mijn SUV met viercilinder net weer ingeruild voor een met V8, zo'n viercilinder moet veel te hard werken om een flinke SUV voort te stuwen.
Hubertus van Zanten
Hubertus van Zanten
  • 0
Geweldig V8 in RR SVR of F-Pace maar zoveel kinderbijslag heb ik nog niet. Behelp me tot tevredenheid met 2 liter vier cilinders. Benzine dan is de houderschap belasting ook al genoeg vind ik.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@hoekree, ik hoop niet in verhouding zo zwaar als ze SUV broertje met +/-2300k....