Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Jaguar
  • F-Pace

Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport (2016) #2

autoreview

4
Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport (2016) #2
Pi Pe
  • Pi Pe5
  • Gebruikersreview
23 april 2021 om 21:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringF-Pace 30d AWD R-Sport
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf73.900 km
KM-stand laatst84.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

IT'S A JAG,,,,.

  • 79.000 km
  • 23 april 2021

ZOEKEN

Onverwacht snel mocht de V60 weer gaan, want ik wilde toch hoger gaan zitten. Wel zonde van de flinke afschrijving na 2 jaar, maar als fiscaal verlies dan wel weer bruikbaar. Tevens scheelt het dan ook weer als je een diesel terugkoopt die net zo hard in waarde is gezakt de eerste paar jaar.
De focus in eerste instantie op een xc60 gericht: De Volvo's vind ik mooi van binnen, en zeker de hogere modellen zitten nog lekkerder dan de lage. Bij dat mooie hoort dan ook wel een goede kleurstelling van binnen: straight zwart en grijstinten vind ik maar niets. Nuchter bekeken maakt dat voor het rijden niet uit natuurlijk, maar in huis geven we allemaal toch ook veel geld uit om het precies zo te krijgen als we willen? Het bleek uiteindelijk wel een dealbreker, want bij gebrek aan aansprekende Volvo interieurs ga je toch even verder kijken bij andere merken. En als je toch aan het surfen en shoppen bent komt ook die andere gedachte weer op: Als ik niet aan Volvo gebonden ben , ben ik ook niet gebonden aan alleen maar 4 cylinders... En als de geest eenmaal uit de fles is..
In een stad waar je volgens zeggen geen auto moet kopen stond nog een rood geval te koop. Toch maar even verder gekeken bij de Duitsers.
Nou val ik om een of andere reden niet direct voor de dure Duitse drie, hoewel ik met 2 van de 3 wel ervaring heb, en zeker geen slechte.. Echter, ook hier weinig te vinden wat qua exterieur, interieur en prijs verleidelijk was. En dat rode geval stond nog steeds te koop, in die verkeerde stad. Dan toch maar wat nader kijken:
De goede motor, het goede interieur, en tja , toch wel goede reviews over de verkoper. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken, zo van het zal wel niks worden, maar ik laat me graag verbazen..

DE AUTO

En daar stond hij dan, de auto. Nog wel binnen tussen ander mooi spul. Gave kleur, vleugje paars erin, mooi op
z´n wielen, deze niet te groot en niet zwart, en ook van binnen een verademing tov al die andere donkere interieurs.
In een rustige ambiance de auto bekeken, historie besproken, en voeling proberen te krijgen met de verkopende partij. Daarna buiten ingestapt voor de proefrit. Relatief weinig bij te betalen, nu dezelfde prijsklasse als de xc60´s waar ik al mee gereden had. Wel anderhalf jaar ouder, dus relatief duurder, en dat gaat ook voor de andere gebruikskosten gelden. Echter, het voelt ook als een klasse hogere auto, vooral dankzij de 6 cylinder motor. De eerste paar honderd meter zei een calvinistisch stemmetje mij : Breng maar terug, is toch niet nodig, is wel erg groot, gaat gegarandeerd veel sores geven op gebied van onderhoud en reparatie, want je hebt er nog geen specialist/dealer voor, etc. Toch maar even doorgereden, want dat staat zo onserieus he, auto laten uitgraven, en dan na 5 minuten al weer terug zijn.
En Warempel, in de loop van een half uur verscheen er een brede grijns op mijn gezicht. En toen wist ik, ik heb eigenlijk al gekozen. Wel afspraak gemaakt over een onafhankelijk keuring, en ook die viel bovengemiddeld goed uit. Paar dagen later opgehaald, en gelukkig de eerste 5000 km verschoond gebleven van enig probleem.

RIJDEN

Het gevoel daarbij: Laat ik het zo proberen duidelijk te maken: Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een v60 rijder overstapt in deze F Pace. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat een 166 rijder dat doet.
Een F pace is nl niet perfect maar wel leuk, en dan denk ik vooral aan die met een 6 cylinder, die hoort er gewoon in. Met 4 cylinders had ik hem zeker laten staan, net als een 4 cylinder 166 trouwens. Deze 3 liter diesel wordt in Duitse tests ook wel Sahnestuck genoemd, is altijd paraat, speelt met de bijna 2 ton, en produceert vanaf 2500 touren nog een prachtige brul, waar geen woord diesel in zit. Ik hoop niet dat dat vooral door de speakers komt, so don't tell me if I'm wrong..
De zit is in eerste instantie minder overtuigend dan in een hoge Volvo. Na een half uur echter is het net of de stoelen zich naar je rug en zitvlak gaan vormen, en zit je prima. Ik dacht aan de gaatjes te zien ook stoelventilatie te hebben, maar nee dus, helaas. Warmte zit er wel in , en hoera, ook in het stuur. Heerlijk! Wil nooit meer zonder. Over warmte kan je echter pas na een kwartier spreken, het eerste kwartier is meer dan warm, in de stoel zelfs richting heet, zelfs op standje 1..
De zitpositie is echter uitstekend. lekker ingebouwd, niet OP de bok maar IN een auto, met de armleuning in de deur wel wat verder weg , en ook wat smaller. Had ik al eerder over gelezen, maar ben er nu aan gewend. Dat geeft je dan best wel weer een wat ruimer gevoel , en meer bewegingsvrijheid dan in mijn vorige auto. Ook achterin zit je prima, omdat de bank iets hoger staat. En daarachter een enorme kofferruimte, heerlijk.
De auto lijkt wat minder overzichtelijk door mijn gekozen lage zit, de zijspiegels nemen best wel wat zicht weg.
Eenmaal goed onderweg merk je daar weinig meer van.
De auto was aanvankelijk niet stiller dan de xc60 waar ik ook mee gereden had, opvallend was echter dat het geluid op de snelweg maar weinig toeneemt. Voor je het weet rij je harder dan de bedoeling is. Veren op lange hobbels is zeer comfortabel. Op korte richels voel je wel dat het onderstel sportief is afgesteld, Stevig.
Je kan zeker ook sportief rijden met deze auto, wat daar ook onder verstaan mag worden, maar je wordt er niet toe uitgedaagd, op z'n zondags gaat ook prima. De auto heeft geen adaptief onderstel. Dat zou wat meer comfort brengen, maar je moet het ook anderhalf keer betalen: half met de 2e hands aanschaf, en over een paar jaar wellicht bij reparaties, laat maar dan. Sturen doet ie gewoon prima, zonder die stoicijnse geradeauslauf van de V60. De auto staat op Michelin cross climate banden, op 19 inch wielen. Misschien dat dat wat uitmaakt, maar ik kan er vooralsnog prima mee uit de voeten, zeker ook in de laatste sneeuwweek in februari. Veel kan bediend worden via het centrale scherm, maar er zijn gelukkig ook nog genoeg fysieke knoppen aanwezig. Vervelend dingetje vind ik wel dat als de navigatie is ingezoomd, hij vanzelf weer terugspringt na een korte periode van inactiviteit op het scherm. Verder nog geen rare bugs meegemaakt.
Het verbruik staat de laatste 4000 km op 7,8 liter per 100 km, volgens de BC. in het echt een halve liter meer.
vergeleken met de Volvo is dat 2,5 liter meer, waarvan ik zo schat dat 40 % door de hoge zit komt, en 60 % door de 2 extra cylinders. Allebei vind ik het zeker waard.
Samengevat: Een goed begin, niet perfect in wat kleine dingetjes en eigenschappen, wat gebruikte materialen en de afwerking hier en daar, maar zeker met karakter. De F-Pace is als een spannende vrouw, waarvan ik op dit moment nog niet zeker weet of ik een langdurig huwelijk met haar zou aangaan, maar die ik in ieder geval beter wil leren kennen.

Vaste verkering

  • 84.000 km
  • 24 juli 2021

Weer 3 maanden verder, en door corona nog steeds maar de helft van normaal gereden. De Auto wordt vanwege de langere opwarmtijd van het grote blok ook alleen gestart als er minimaal 30 km te rijden is, kortere afstanden worden anders ingevuld. Toch is onze relatie inmiddels stevig gesetteld. Na een half jaar geen lijken uit de kast zien komen, dan moet het goed gaan.
Begin mei wel weer de jaarlijkse hogesnelheids rit kunnen maken, en dat was ook met deze auto weer genieten. De auto versnelt ook boven de 150 uitermate vlot, vergelijkbaar met de 540, dus gewoon snel. Wat gewoon opviel was dat de auto beter voor dit soort snelheden geschikt blijkt dan je van een hoge auto zou verwachten. De besturing wordt juist rustiger en preciezer, en ook de wegligging is dank zij de toch wel stevige vering uitstekend. Wind-en bandengeruis blijven ook ruimschoots binnen de perken, je hebt nooit het gevoel dat je in een rijdend flatgebouw rijdt.
Wel een eerste oops-momentje gehad toen net in Duitsland op hoge snelheid een stuk rubber naast mijn rechter zijruit kwam te bungelen. Het bleek het zijrubber van de voorruitafdichting te zijn die losgelaten had, en alleen nog aan de basis vast zat. Weer vast kunnen klikken, en die rit verder geen last meer gehad. Echter, de laatste 2 maanden nog 2 keer voorgekomen, ook bij wat lagere snelheden. Even kijken hoe dat zich ontwikkeld.
Het verbruik loopt op zo'n rit makkelijk op naar 10 a 11 liter op 100 km, wat ik gezien de snelheden en de vorm van de auto nog aanvaarbaar vind.
Kleine Irritatie van mijn kant zit wel rond de tankmeter. Officieel moet het een 66 liter tank zijn. Echter, als ik afgaande op de boord computer nog maar 12 km actieradius heb, gaat er konsequent altijd maar 58,5 liter in.
Waar zijn die laatste 7,5 liter?? Dat scheelt wel 100 km eerder tanken. Geen ramp natuurlijk, maar voor een diesel is 750 km nu niet heel sterk.
Iemand enig idee? Verbruik over 10.000 km is nu volgens de boordcomputer 7,5 liter, gecorrigeerd voor echte kms en liters is dat 7,9 liter.

begin mei heeft de auto een beurt gehad, bij de lokale garage. De merkdealer zit verder weg, maar het zijn vooral de reviews daarvan die mij nog niet enthousiast maken.. voorlopig kijken of het zo in de buurt ook gaat.
Wel de auto terug gekregen met een blaadje nog in het interieurfilter. Dat fladdert lekker als je de ventilator aanzet. Na een aantal keren afwisselend volle kracht aan, en weer uit zetten, was dat gelukkig weer weg. Echter, 6 weken later weer een soortgelijk geluid daarvandaan, alsof de fan iets aanloopt. of het moet nog weer dat zelfde blaadje zijn. Ook dit wordt van lieverlee weer beter, dus kijken we ook maar even aan.
Al met al gelukkig met deze wagen. Ik wordt op dit moment niet warm of koud van enig ander alternatief, dus dit zou best eens mijn laatste niet-electrische auto kunnen zijn.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Jaguar F-Pace? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar F-Pace
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Jaguar F-Pace 20d Prestige AWD  / Navigatie / Panorama dak / Stoelverwarming

    Jaguar F-Pace 20d Prestige AWD / Navigatie / Panorama dak / Stoelverwarming

    • 2016
    • 82.116 km

    € 31.950

    Jaguar F-Pace 2.0 R-Sport AWD 20d

    Jaguar F-Pace 2.0 R-Sport AWD 20d

    • 2017
    • 69.634 km

    Op aanvraag

    Jaguar F-Pace 2.0 Prestige AWD 20d | Elektrisch verstelbare voorstoelen | Business pack | 19'' lichtmetalen velgen |

    Jaguar F-Pace 2.0 Prestige AWD 20d | Elektrisch verstelbare voorstoelen | Business pack | 19'' lichtmetalen velgen |

    • 2017
    • 89.852 km

    € 37.950

Meer Jaguar F-Pace occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jaguar F-Pace

    62
    • 2 december 2020

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar F-Pace specificaties
  • Jaguar F-Pace occasions
  • Jaguar F-Pace video's
Advies en informatie
  • Jaguar F-Pace tests
  • Jaguar F-Pace gebruikersreviews
  • Jaguar F-Pace index
PREMIUM
Alfa Romeo Stelvio - Jaguar F-Pace - Dubbeltest

Alfa Romeo Stelvio - Jaguar F-Pace - Dubbeltest

Met de E-Pace SVR heeft Jaguar een SUV in huis met sportwagenprestaties. Kan deze auto op tegen...

Lees meer
 

Jaguar F-Pace reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar F-Pace 30d AWD S (2018)

    Jaguar F-Pace 30d AWD S (2018)

    10
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport (2016) #2

    Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport (2016) #2

    4
    • 23 april 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar F-Pace 20d 180pk AWD Portfolio (2018)

    Jaguar F-Pace 20d 180pk AWD Portfolio (2018)

    12
    • 3 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport (2016)

    Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport (2016)

    23
    • 10 oktober 2016
meer reviews
Jaguar F-Pace SVR - Rij-impressie

Jaguar F-Pace SVR - Rij-impressie

Terwijl Jaguar zijn eigen verkooprecord breekt met de elektrische I-Pace, brengt het ook een...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jaguar F-Pace ook als D300 Sport en P400 Sport

    Jaguar F-Pace ook als D300 Sport en P400...

    6
    • 12 april 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar F-Pace 30d AWD S (2018)

    Jaguar F-Pace 30d AWD S (2018)

    10
    • 26 november 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Jaguar F-Pace SVR is los

    Nieuwe Jaguar F-Pace SVR is los

    20
    • 2 december 2020
  • Nieuws
    Prijzen Jaguar F-Pace P400e plug-in hybride bekend

    Prijzen Jaguar F-Pace P400e plug-in hybride...

    24
    • 22 september 2020
  • Nieuws
    Vernieuwde Jaguar F-Pace is los

    Vernieuwde Jaguar F-Pace is los

    18
    • 15 september 2020
  • Nieuws
    Back to basics: Jaguar F-Pace

    Back to basics: Jaguar F-Pace

    42
    • 25 april 2020
  • Nieuws
    Lister laat extreme F-Pace horen

    Lister laat extreme F-Pace horen

    3
    • 17 april 2020
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    1
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S (2019)

    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S...

    8
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden