AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Iran stopt na 38 jaar met Paykan
1
Alweer een Engelse auto waarvan de productie stopt. In Iran wordt binnen enkele weken de productie van de Paykan gestaakt. De oorsprong van deze auto is de aloude Hillman Hunter.
Alweer een Engelse auto waarvan de productie stopt. In Iran wordt binnen enkele weken de productie van de Paykan gestaakt. De oorsprong van deze auto is de aloude Hillman Hunter.
In 1967 begon de Iraanse fabrikant Iran Khodro de Paykan in licentie van Talbot te bouwen. In 1979 kreeg iran Khodro de productierechten zelf in handen. Het model is gebaseerd op de Hillman Hunter, die stamt uit 1966. De auto werd het standaard vervoermiddel in Iran. De afgelopen jaren is Iran Khodro ook modernere auto's gaan bouwen. De Paykan heeft marktaandeel moeten inleveren aan lokaal geproduceerde Peugeots 405 en 206. Nog 'maar' eenderde van het Iraanse wagenpark bestaat uit Paykans. Binnen enkele weken wordt de productie van de Paykan gestopt. De plek op de productielijn wordt ingenomen door de Dacia Logan.
De Paykan wordt onder meer uit productie genomen omdat de auto niet voldoet aan moderne mileu-eisen. Het model heeft zo lang overleefd omdat door de situatie in Iran (de islamitische revolutie en de oorlog met Irak) geen mogelijkheid is geweest om in de autofabriek te investeren en te moderniseren.
Een Paykan kost in Iran omgerekend zo'n 5.000 euro. Het model is populair in Iran door zijn prijs en omdat de auto gemakkelijk in elkaar zit en daardoor eenvoudig zelf te onderhouden is. Een levensduur van 20 jaar is geen uitzondering. Als de productie stopt, zal Iran Khodro nog 10 jaar onderdelen leveren. Volgens verwachting van de fabrikant zal de auto over 7 tot 10 jaar uit het Iraanse straatbeeld verdwijnen.
De Paykan wordt onder meer uit productie genomen omdat de auto niet voldoet aan moderne mileu-eisen. Het model heeft zo lang overleefd omdat door de situatie in Iran (de islamitische revolutie en de oorlog met Irak) geen mogelijkheid is geweest om in de autofabriek te investeren en te moderniseren.
Een Paykan kost in Iran omgerekend zo'n 5.000 euro. Het model is populair in Iran door zijn prijs en omdat de auto gemakkelijk in elkaar zit en daardoor eenvoudig zelf te onderhouden is. Een levensduur van 20 jaar is geen uitzondering. Als de productie stopt, zal Iran Khodro nog 10 jaar onderdelen leveren. Volgens verwachting van de fabrikant zal de auto over 7 tot 10 jaar uit het Iraanse straatbeeld verdwijnen.
Lees ook
Autotest
Test: Hyundai Ioniq 5 - Beter zonder dat je het ziet
Autotest
Je ziet steeds vaker opgeruigde campers, wat kan zo'n hoogpotige 4x4?
Achtergrond
Gebruikte Mazda CX-3 kan door voor nieuw
Nieuws
De Volkswagen ID3 is goedkoper dan ooit, maar ook aantrekkelijker? – Back to Basics
Achtergrond