Gereden: vernieuwde Volkswagen Caddy
VW Caddy vooral onderhuids aangepakt
Bovengenoemde beweringen zijn niet van ons maar van Albert-Johann Kirzinger, eindverantwoordelijke voor het design van de Caddy. Op onze suggestie dat hij na een middagje schetsen vast wel klaar was, reageert hij met de uiterst serieuze mededeling dat het niet meeviel om het bestaande Caddy-ontwerp in de actuele designtaal van Volkswagen in te passen.
Nu bedoelde Kirzinger ook het interieur, waar we een vernieuwd dashboard aantreffen. Vrijwel alles zit nog waar het zat, inclusief het te laag geplaatste display. Door de toepassing van meer horizontale lijnen lijkt het interieur breder dan voorheen. Dat is in werkelijkheid niet zo; de maatvoering van de auto is in het geheel niet noemenswaardig veranderd. Dat geldt tevens voor de laadruimte.
Botsveiligheid
Maar toch: de middensectie van de bestelauto is elf jaar oud, hetgeen de vraag oproept of de structuur qua botsveiligheid de concurrentie nog wel kan bijbenen. De ontwerpchef zegt dat er inwendig niets is veranderd maar dat de auto nog steeds aan alle eisen voldoet. Sterker, de voetgangersveiligheid is er met de invoering van het nieuwe front op vooruit gegaan. Interessanter is dat actuele veiligheidssystemen, zoals Front Assist, hun weg naar de Caddy hebben gevonden.
Het nieuws zit 'm bij de Caddy verder in de kakelverse dieselmotor, die samen met de veranderde afstemming van het onderstel en de verbeterde geluidsisolatie voor een hoger te kwalificeren rijbeleving zou zorgen. Het moet gezegd, in dat streven is Volkswagen uitstekend geslaagd. Alle diesels zijn voortaan 2.0 TDI's met 75 pk/225 Nm, 102 pk/250 Nm, 122 pk/300 Nm (alleen 4Motion) en 150 pk/340 Nm. De zuinigste is de Bluemotion, die de 102 pk-versie heeft met een tot 109 g/km verlaagde uitstoot.
Vreemde combinatie
Onze eerste testrit was met de op dat moment enig beschikbare gesloten bestelwagen, een Caddy Maxi die was voorzien van een 1.4 TSI (125 pk/220 Nm). Een wat vreemde combinatie, maar de muisstille benzinemotor kon mooi aantonen hoe mooi stil de auto verder is; VW's inspanningen om wind- en rijgeluid terug te dringen hebben veel effect gehad.
Overstappen in een TDI met 75 pk leverde relatief niet veel extra lawaai op; de dieselmotor draait smeuïg rond en beschikt over voldoende trekkracht. De sterkste diesel maakt voorts duidelijk dat het onderstel ook prima met de 340 fanatiek sleurende newtonmeters overweg kan.
Het beste nieuws is dat de achteras, die volgens de betreffende ingenieur vanwege ruimtevoordelen nog steeds van het starre soort moest zijn, niet meer zo keihard is gedempt als voorheen. Dat de stuur- en rij-eigenschappen nog niet op het niveau van een Fiat Doblò en Ford Transit Connect liggen, dient de Caddy-bezitter voor lief te nemen. De auto staat deze zomer bij de dealer; prijzen vanaf 12.550 euro.