'Drie BMW-modellen in mei uit productie'

Loont niet meerze geschikt te maken voor de WLTP

BMW M760Li xDrive
BMW staakt over twee maanden de productie voor Europa van de X5, de X6 en de vorige 6-serie. De modellen zitten aan het einde van de modelcyclus, waardoor het weinig zin heeft deze nog om te bouwen voor de WLTP-cyclus en de bijbehorende RDE-proeven.

Dat meldt het Duitse Automobilwoche. Op 1 september 2018 gaat de Euro 6-uitstootnorm in. De bijbehorende WLTP zal voortaan bestaan uit een praktijkonderdeel, de zogenaamde 'Real Driving Emissions-test.'

Naast de productiestop zal BMW ook tijdelijk de bouw van sommige versies van de 7-serie, X1 en X2 staken. Ook bij Mini staat een productiestop gepland. De pauzes bij BMW en Mini zullen, afhankelijk van het model en productievolume, weken of zelfs maanden in beslag nemen, zo tekenen de Duitsers op uit de mond van de woordvoerder. Volgens AutoBild heeft BMW problemen met de partikelfilters voor direct ingespoten benzinemotoren. Om die reden zal het merk de rest van het jaar geen 7-serie met benzinemotoren meer bouwen. De andere getroffen benzineauto's van BMW zijn volgens het blad de X2 20i, M3 en M550i xDrive. Van de M3 was al bekend dat deze uit productie zou worden genomen. De nieuwe BMW X3 was het eerste model van het merk dat af fabriek van een partikelfilter was voorzien.

Volvo past al sinds eind 2017 zo'n filter toe op de XC40, XC60 en de 90-serie. Ook de Volkwagen Tiguan 1.4 TSI en de Peugeot 308 zijn ermee uitgerust, aldus de berichtgeving. Opel begint nog deze maand het monteren van filters op de Astra, terwijl Seat wacht tot modeljaar 2019. Fiat Chrysler, Ford en Porsche zullen stapsgewijs de partikelfilters gaan toepassen, meldt het blad.

Overigens is het filter niet wettelijk verplicht. Bovendien claimt Audi tegenover AutoBild dat de Euro 6d-uitstootnormen ook zonder filter kunnen worden behaald. Uit tests van ADAC bleek dat de Euro 6b-norm weliswaar door de meeste benzinemodellen werd gehaald, maar dat de Euro 6c-norm voor auto's met direct ingespoten motoren voor problemen zorgde. Dit vanwege de minder gelijkmatige verdeling tussen brandstof en zuurstof in het mengsel bij directe inspuiting.

Eerder hebben Volkswagen en Renault-Nissan al gewaarschuwd voor de financiële consequenties van de invoering van de WLTP. Carlos Ghosn, hoogste baas van dat laatste concern, sloot vorige maand prijsverhogingen als gevolg van de nieuwe technologie niet uit.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (98)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.