Daimler koopt Uber-concurrent Hailo

Digitale taxi-oorlog in volle gang

Mercedes Hailo en MyTaxi
De machtsstrijd die momenteel plaatsvindt in het digitale autolandschap is heftiger dan ooit. Daimler heeft nu een meerderheidsbelang in Uber-concurrent Hailo genomen. Via deze weg wil het Duitse concern in Europa tegenwicht bieden aan Uber.

Taxidiensten die via mobiele applicaties eenvoudig te benaderen zijn, groeien enorm in populariteit. Ook autofabrikanten en -concerns hebben dit door en zetten langzaam maar zeker in op een bepaalde vorm van autodeelprogramma's. Daimler had met Mytaxi al een eigen dienst. Nu voegt het ook Hailo aan zijn portfolio toe.

Daimler houdt de boel overzichtelijk en gaat niet met twee taxidiensten aan de gang. In plaats daarvan voegt het Hailo samen met Mytaxi, waarmee een dienst met 100.000 geregistreerde 'chauffeurs' ontstaat. Daarmee kan Daimler naar eigen zeggen 70 miljoen Europeanen bedienen. Hailo is vooral groot in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Spanje. Mytaxi is in Oostenrijk, Duitsland, Italië, Polen, Portugal, Spanje en Zweden actief.

Het nieuwe bedrijf dat uit de fusie ontstaat, zal gewoon als Mytaxi door het leven gaan. Daimler zegt door het samenvoegen van de twee diensten het grootste taxi-on-demand-platform van Europa te bezitten.

Daimler is niet het enige automerk dat de digitale taxidiensten zeer serieus neemt. Eerder dit jaar investeerde Volkswagen zo'n 270 miljoen euro in Gett en General Motors heeft ongeveer een half miljard in Lyft zitten.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.