Citroëns 'Advanced Comfort Lab' toont de toekomst

Comfort gaat weer een hoofdrol spelen

Citroën Advanced Comfort Lab
Citroën Advanced Comfort LabCitroën Advanced Comfort LabCitroën Advanced Comfort LabCitroën Advanced Comfort LabCitroën Advanced Comfort LabCitroën Advanced Comfort Lab
Dit lijkt een doodgewone C4 Cactus, maar het ís Citroëns 'Advanced Comfort Lab'. De auto brengt goed nieuws voor Citroënliefhebbers van de oude stempel: het merk gaat zich weer op comfort toeleggen.

Met de Advanced Comfort Lab wil Citroën laten zien op welke gebieden het de comfort-slag gaat maken. Het nieuwe beleid – dat in een nogal wollig persbericht uitgebreid uit de doeken wordt gedaan – berust op vier pijlers: 'driving comfort', 'living comfort', 'functional comfort' en 'comfort of mind'. De interessantste van die vier is uiteraard 'driving comfort', want dat is waar we Citroëns beroemde, maar inmiddels vrijwel compleet losgelaten hydropneumatische vering onder moeten scharen.

Goed nieuws voor liefhebbers van het zwevend tapijt-gevoel waar auto's van dit merk beroemd door zijn geworden: Citroën wil een deel van dit gevoel terugbrengen. Over veerbollen reppen de Fransen niet, maar er komt wel een nieuw soort schokdemper die door slim gebruik te maken van 'hydraulische kussens' de veerbeweging progressief afremt en dus soepeler weet op te vangen dan een conventioneel exemplaar. De innovatieve veerpoot zou oneffenheden soepel opvangen zonder na te deinen en inzittenden daardoor het gevoel geven over drempels en kuilen heen te zweven. Ouderwets Frans comfort dus!

Dat zachte vinden we ook terug in de stoelen, waarvoor de autofabrikant gebruikmaakte van kennis van matrasfabrikanten. Als de zetels in deze bijzondere Cactus zitten zoals ze eruitzien geloven we direct dat je er zo op in slaap zou kunnen vallen.

Volgens Citroën komt de huidige C4 Picasso op dit moment al erg in de buurt van waar het merk in de toekomst naartoe wil. Het rustgevende en ruimtelijke interieur van die auto weerspiegelt het soort comfort waar het merk naar op zoek is. De ingenieuze dempers gaan we in de toekomst niet alleen terugzien op grote auto's als de nieuwe C5, maar zouden ook hun weg naar kleine (stads-)auto's weten te vinden. We zijn benieuwd!

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.