'Bestelauto's begrensd op 120 km/h'
De milieucommissie van het Europees Parlement heeft hier maandag toe besloten. De begrenzer, die ingrijpt bij 120 km/h, is vanaf 2014 verplicht voor alle bedrijfsauto's. Met het verplicht stellen van de snelheidsbegrenzer wil de commissie de uitstoot van bedrijfsauto's op ons continent flink verlagen. Bovendien wil Europa de concurrentie verhinderen tussen zware bedrijfswagens en vrachtwagens, die al een snelheidsbegrenzer hebben.
De snelheidsbegrenzer is onafhankelijk van de geldende maximumsnelheid in de betreffende landen, in Nederland kunnen de betreffende bestelauto's op de trajecten waar een maximumsnelheid van 130 km/h geldt dus ook maar 120 km/h rijden.
Op deze manier wil de milieucommissie van het Europees Parlement de diverse milieuorganisaties tegemoetkomen. Die wilden in 2020 een lagere maximale CO2-uitstoot voor bedrijfsauto's dan de 147 g/km die was vastgesteld. Een voorstel voor deze verdere verlaging haalde het echter niet.
TNO heeft na onderzoek geconcludeerd dat de CO2-uitstoot van bedrijfsauto's met zes procent kan dalen door invoering van een snelheidsbegrenzer. De CO2-uitstoot van lichte bedrijfsauto's steeg tussen 1995 tot 2010 juist met in totaal 26 procent.
*Update voor de volledigheid: de snelheidsbegrenzer wordt alleen verplicht gesteld op nieuwe bestelauto's. De bezitters van voertuigen die voor die tijd geregistreerd zijn, hoeven achteraf géén snelheidsbegrenzer te monteren.*