Citroën SM

Het verstandshuwelijk van Citroën en Maserati begint zijn vruchten af te werpen. In 1970 verrast Citroën ons namelijk met de extravagante coupé SM, die een door Maserati ontwikkelde 2.670 cc V6 met 170 pk in het vooronder heeft. Daarmee zijn een sprint van 0 naar 100 km/h in 8,9 seconden en een top van 220 km/h mogelijk. Ook de versnellingsbak is afkomstig van Maserati.

De SM is enkele centimeters langer dan de DS (4,89 m) en bezit een opvallend front met 6 vierkante koplampen èn de kentekenplaat achter een groot afdekglas. Ook hier is de bekende hydropneumatische Citroën-vering aanwezig, evenals voorwielaandrijving en een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Het stuur kent nog een bijzonderheid: het keert – ook in stilstand – automatisch terug naar de middenstand. Later (in 1972) wordt de motor voorzien van injectie, waardoor het vermogen stijgt tot 175 pk. Tot 1975 worden in totaal 12.920 exemplaren van de excentrieke Citroën SM vervaardigd.

Nieuws
Citroën SM
Nieuws

Citroën SM (1971) - In het Wild

Veel mensen genieten van het voorjaar vanwege het mooie weer, de bloemen die de grond uitschieten...

58
Citroen SM
Kloppend hart

Kloppend Hart: Citroën SM V6i-24V (1971)

Een Citroën SM zonder M, dat is de ravissante Frans/Italiaanse coupé van Nard van der Meer....

71
Nieuws
Citroën SM In het Wild
Nieuws

In het wild: Citroën SM (1972)

Vooral oude Citroëns worden bejubeld om hun fraaie verpakking en als het over de DS of SM...

67
thumb sm
Klokje rond

Klokje Rond: Citroën SM

Yuri Colman is een dapper mens. In tien jaar tijd reed hij 100.000 kilometer met zijn Citroën...

76
Nieuws
Citroën SM - 1972
Nieuws

VriMiBolide: Citroën SM

Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten...

42
Nieuws
Citroën SM - 1972
Nieuws

"Nieuwe Citroën SM op Autosalon van Parijs"

Veel mooier dan dit wordt het nieuws niet. Citroën zou op de Autosalon van Parijs een moderne...

38