AutoWeek Top 50: Mercedes CLS
Nieuwe niche met de CLS, het begin van de nichegekte
Een coupé daklijn gecombineerd met vier portieren, de vierdeurs coupe dus, dat is wat Mercedes met de CLS neerzette in 2004. Volvo-adepten zullen zeggen, de S60 was er veel eerder en die had ook een dergelijk lijnenspel. Terecht ook. Maar met de CLS speelde Mercedes al lekker vroeg in op de groeiende behoefte naar nichemodellen, of sterker nog, Das Haus creëerde misschien wel de behoefte aan dergelijke concepten. De S60 was Volvo's middenklasser, een alternatieve sedan had je niet binnen het merk, het was de opvolger van de S70. De CLS was bij zijn aantreden een optie voor de E- en S-klasserijder die zich wilde onderscheiden met een dikke bak met een ontzettend hoog kijk-mij-eens-rijden-gehalte.
De auto sloeg qua design in als een bom. Ook wij zaten met de handen in het haar als het op concurrentie aankwam. Wat moesten we hier nou bijhalen voor de eerste vergelijkende test? Het werd een Jaguar XJ.
Anno 2015 is dat veel gemakkelijker. Audi volgde met de A7 Sportback, BMW ontwikkelde de 6-serie met twee portieren extra en een dikke CLS kun je ook heel goed naast een Porsche Panamera zetten. Keus zat inmiddels!
Zo blijkt Mercedes-Benz met de CLS een slimme zet gedaan te hebben en een nieuwe niche was gecreëerd. Maar ze zitten niet stil in Stuttgart, en de CLS is er alweer even als Shooting Brake. Wedden dat er binnen nu en een paar jaar heus een antwoord van de Duitse concurrentie zal volgen.
Overigens wisselen de Duitse merken elkaar af als pionier in nieuwe segmenten. Zo heeft Mercedes-Benz pas sinds kort de GLE Coupé als antwoord op de X6.
Wat vind jij van de Mercedes CLS? Geef je mening hieronder en stem via de poll!
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn geselecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.