Mercedes-Benz E-klasse 2016 bomvol systemen
Nieuwe E-klasse op weg naar autonomie
Veiligheid en autonomie gaan momenteel in de autotechniek hand in hand. Veel systemen die in eerste instantie zorgen voor een verhoging van de veiligheid zullen straks ook essentieel zijn voor de autonoom rijdende auto. Auto's die zichzelf binnen de lijnen houden, afstand bewaren tot je voorganger of zelfstandig een noodstop kunnen maken kennen we al, ook bij Mercedes-Benz. Voor de nieuwe E-klasse gaan ze in Stuttgart weer een paar stappen verder. Tot een snelheid van 200 km/h zal de E op snel- en buitenwegen in staat zijn om zelfstandig het tempo van een voorganger te volgen en zo nodig af te remmen. Verder kan de auto het tempo aanpassen op basis van snelheidsborden langs de weg of gegevens uit het navigatiesysteem. En om de auto op de weg te houden, heeft-ie tot een snelheid van 130 km/h geen lijnen nodig om binnen te blijven, maar baseert het systeem dankzij een camerasysteem z'n koers op basis van de auto voor je en ook op fysieke markeringen zoals stoepranden of een reeks pylonnen bij wegwerkzaamheden. Een actieve remassistent is actief tot een snelheid van 250 km/h voor bewegende objecten en 100 km/h voor stilstaande obstakels. Wanneer remmen alleen niet genoeg is om een kop-staartaanrijding te vermijden, dan is er nog de uitwijkassistent die extra ondersteuning geeft bij een snelle uitwijkmanoeuvre en vervolgens zorgt dat de auto stabiel op een andere rijstrook terechtkomt.
Parkeren in een krap parkeervak of smalle garage is geen enkel probleem als je de auto van buitenaf bestuurt met de Remote Parking Pilot app op je telefoon. Met deze app kun je de auto ook ver- en ontgrendelen en zelfs de motor starten. Sowieso is je smartphone te gebruiken als autosleutel. Door gebruik te maken van Near Field Communication (NFC). Deze internationale standaard (die werkt over een korte afstand van een paar centimeter) wordt ook al gebruikt voor bijvoorbeeld data-overdracht tussen elektronische apparaten en in betaalpassen waarmee je draadloos kunt afrekenen. Het voordeel van NFC is dat het ook werkt als de batterij van je telefoon leeg is - wel zo prettig.
Mercedes-Benz claimt dat de nieuwe E-klasse (W213) de eerste productieauto zal zijn met het Car-2-X communicatiesysteem. Hiermee kan de auto met z'n omgeving communiceren, zowel met stilstaande apparaten als ook met andere auto's. Met Car-2-X is het mogelijk om gegevens die de auto genereert op basis van z'n sensoren andere verkeersdeelnemers of wegbeheerders te informeren. Bijvoorbeeld over een glad wegdek (op basis van temperatuur, het ESPen eventueel de ruitenwissers). Als op een bepaald wegvak bij veel auto's de remlichten gaan branden, kan dat worden opgevat als een file, waarna een waarschuwing voor andere automobilisten kan worden verstuurd. Uiteraard kan er ook informatie worden ontvangen, bijvoorbeeld dat er over een paar honderd meter wegwerkzaamheden zijn.
Niet zozeer als onderdeel van autonoom rijden, maar evengoed wel interessant is de uitbreiding van het Pre-Safe-veiligheidsysteem die de auto prepareert voor een op handen zijnde impact. De W213 krijgt als eerste 'Pre-Safe Impulse Side', wat de veiligheid moet vergroten bij aanrijdingen van opzij (waar de kreukelzone minimaal is). Als het onheil van opzij onvermijdelijk lijkt, worden luchtkussens in de zijkant van de rugleuning vliegensvlug opgeblazen waardoor je opzij wordt gedrukt, richting de middentunnel (en dus weg van de plaats des onheils). Het is misschien niet veel, maar alle kleine beetjes helpen. Verder debuteert op de nieuwe E-klasse 'Pre-Safe Sound'. Hierbij wordt vlak voor de klap via de stereo-installatie een geluid geproduceerd dat ervoor zorgt dat de oren zich als in een reflex enigszins afsluiten. Wanneer dan de echte klap van de aanrijding komt, zal die knal minder effect hebben op het trommelvlies en kan eventuele gehoorbeschadiging worden voorkomen.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Estate 300 de 306pk Luxury Line | SoH 95% | Trekhaak | Stoelverwarming | Achteruitrijcamera
- 2022
- 67.673 km

Mercedes-Benz E-klasse 350 e Hybrid Lease Edition Airco ECC | LED | 360 Camera | Burmester | Luchtvering | Trekhaak | Cruise Control | Apple Carplay | Stoelverwarming | Isofix | NAP |
- 2016
- 231.080 km

Mercedes-Benz E-klasse AMG E63 S 4MATIC+ | Pano / Burmester - Dealer onderhouden
- 2017
- 132.282 km