AutoWeek Top 50: Maserati Quattroporte
Verleidelijk, maar bezint eer ge begint
Met de Biturbo uit begin jaren '80 maakte Maserati als bouwer van snelle, maar zeer ingetogen auto's. Als in 1994 de vierde generatie Quattroporte verschijnt, is dat de opvolger van de vierdeurs modellen van de Biturbo en van het slagschip Quattroporte III, dat dan al vier jaar uit productie is.
Wat betreft formaat valt de nieuwe Quattroporte mooi tussen die modellen in. Op het gebied van ingetogenheid zet de Quattroporte een nieuwe standaard. De leek ziet niks bijzonders, maar als je er kijk op hebt, zie je een buitengewoon chique, strakgesneden sportsedan. Hij is van de hand van Gandini en is onmiddellijk te herkennen door oplopende lijn bij het achterspatbord – een familietrekje dat hij heeft overgenomen van de Shamal van de zelfde ontwerper.
Ondanks dat –ie Quattroporte heet, valt hij nog steeds onder de Biturbo-familie. Er zijn een 2,0-liter en 2,8-liter met twee turbo's. Die eerste is er alleen voor de Italiaanse markt vanwege de gunstige belastingregels voor auto's met een cilinderinhoud van minder dan 2,0-liter. In 1997 wordt Maserati overgenomen door Ferrari.
De eerste klus die daar wordt aangepakt is het verbeteren van de Quattroporte. Vierhonderd van de achthonderd onderdelen worden verbeterd of vernieuwd maar het uiterlijk wordt ongemoeid gelaten. Deze Evoluzione-versie, die naast de V6'en ook met een V8 wordt verkocht, staat bekend als de veel betere keuze. Je herkent ze meteen omdat het beroemde Cartier-klokje in het interieur ontbreekt en er is een 'Evoluzione'-typeaanduiding op de voorspatborden. Bij aankoop van welke Quattroporte dan ook geldt het aloude Maserati-adagium: je koopt ze voor weinig geld maar het onderhoud is – als je de onderdelen al weet te vinden - gru-we-lijk duur. Denk dus twee keer na voordat je je laat verleiden. En daarna nog een paar keer.
Wat vind jij van de Maserati Quattroporte? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn geselecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen