AutoWeek Top 50: Volvo 850
Voorzichtige stap naar uitbundigheid
Halverwege de jaren 80 stond Volvo vooral bekend als een merk dat op veilig speelde. Bewezen techniek, veel aandacht voor veiligheid en vooral niet te uitbundig. Dat moest maar eens anders en dus ging het roer om.
De Zweden schakelden voor de opvolger van de 240 over van achter- naar voorwielaandrijving en ontwikkelden een reeks gloednieuwe vijfcilinders die dwars voorin werden geplaatst. En dat was niet de enige noviteit, want hoewel de achteras niet meer werd aangedreven, werd er wel een nieuwe Delta-linkophanging voor ontwikkeld. Die stelde de achterwielen in staat om lichtjes te bewegen in de bocht, waardoor de 850 een stuk vlotter de hoek om wilde dan men in die tijd van Volvo gewend was.
Sowieso was de 850 een van de eerste Volvo's die bekendstaat om z'n dynamische inborst. Dat werd nog eens versterkt toen in 1994 de 850 T-5R op de markt kwam. De geblazen 2,3-liter vijfcilinder bracht 243 pk op de been en daarmee was het, vooral in Estate-uitvoering een echte sleeper.
Voor het merk Volvo betekende de 850 - die later werd omgedoopt tot V70 - dus een ommekeer van het wat bedaagde imago naar een eigenwijs merk met interessante techniek. Bovendien zette de 850 een designrichting in waar het merk tot op heden aan vasthoudt. De achterlichten die verticaal over de hele D-stijl doorlopen, debuteerden op de Estate en zijn tot op de dag van vandaag een vast designelement van Volvo-stations.
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.