Volvo 850 GLT 2.5i 20V (1992)

autoreview

Volvo 850 GLT 2.5i 20V (1992)

Signalement

Uitvoering850 GLT 2.5i 20V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf327.000 km
KM-stand laatst371.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zweedse blokkendoos

  • 348.000 km

Wat als een experiment begon - hoeveel auto koop je voor 1000 Euro, is uitgemond in een uitdaging om een ouwe bak zo lang mogelijk op de weg te houden.
De 850 is inmiddels 25 jaar, en de bouwkwaliteit laat zich nu gelden. Met name roestpreventie is echt indrukwekkend: onder de auto is géén roest waar te nemen en ook de eerste uitlaat zit er nog onder.
Hoe rijdt dat nou? Wat natuurlijk wel meetelt zijn de bijna 3.5 ton aan kilometers die het beestje heeft afgelegd. Dus krakende stabilisatorstangrubbers, schokdempers die niet helemaal fris meer zijn en wat ruimte op de ophanging zijn vanzelfsprekend; dat alles merk je helemaal niet meer op de snelweg, waar hij tot 170 km/h (hoger ben ik nog niet gegaan) als op rails rijdt. Het stuurt m.i. beter door de ouderwetse hydraulische pomp (niks electrisch of electro-mechanisch), maar ook door de meesturende achteras. De draaicirkel is ook onverwacht klein (zeker in vergelijking tot de V70 vanaf 2000!).
Het leukst aan de auto is het geluid. Bij lage snelheden nog gedempt, maar vanaf 3000 lekker aanwezig. De beroemde roffel dus.
Na 25 jaar heeft met name het interieur het meest afgezien: de hemelbekleding laat los, het dashboard is na een inbraak niet meer helemaal fris. De airco heb ik nog niet gerepareerd, want ik zie al dat de hele condensor uit elkaar begint te vallen. Kosten van zo'n reparatie kan de aanschafprijs makkelijk overstijgen.
Wat betreft kosten: MRB valt mee met 55 per maand, verzekering is gewoon goedkoop (17 euro per maand) en benzine gaat nog wel (rij gemiddeld 1:10,5). Onderhoud is heel goedkoop als je het zelf doet (kan gemakkelijk!). Onderdelen zijn echt te geef bijna; remschijf 25 euro, olie 4 Euro per liter (Shell Helix). Maarrr...afschrijving is dus bijna niks. Dus onder de streep is dit een goedkope manier van rijden - voor 6 euro per pk!

Problemen
Wat ik al wist bij de aanschaf was dat de kachelradiator lek was. Deze heb ik zelf vervangen (1.5 u werk, 85€ onderdeel). Is een bekend punt, maar geen echte showstopper.
Bij 330.000 bleek de achteraf ingebouwde startonderbreker gaar te zijn; kan de auto zelf niks aan doen. Draadjes doorverbonden, unit uitgebouwd. Geen probleem meer.
Bij 340.000 km weigerde het brandstofpomprelais af en toe dienst. Resulteerde in af en toe niet starten, beetje rammelen aan het relais werkte wel, maar voor de zekerheid toch maar een nieuwe gekocht: 40€. Verder het beruchte tellerwieltje (€10, plus twee uur schroeven om de tellerbak uit- en in te bouwen).

Verder het normale onderhoud, banden rondom (Vredestein) €280, verdelerkap + rotor + bougies + bougiekabels €100, olie €25, lampen €1,85 (Philips, bij Action). Als je hem goed bijhoudt denk ik dat hij best heel betrouwbaar is, gezien de ervaringen van de laatste 20.000 km.

Nog te doen: aandrijfas RV (homokineet maakt herrie in scherpe bochten); nieuw dashboard (als ik zin heb...), hemelbekleding, rem-, stuur- en koelvloeistof vervangen.

Tot nu toe zeer tevreden!

gewoon doorgaan

  • 358.000 km

De 850 houdt zich prima; ook tijdens het koude weer start hij nog steeds prima en na rustig warmrijden rijdt hij subliem. Gelukkig zit er een fijne kachel in zodat je ook bij -10 er nog warmpjes bijzit. De lijst met onvolkomenheden is nog steeds even lang :-P , als het weer wat beter wordt ga ik de remmerij aanpakken, en weer een kleine beurt uitvoeren. Ook de aandrijfas RV moet vervangen worden, al wordt deze niet slechter dan toen ik de auto had aangeschaft.

Nog steeds verbaas ik me over het feit dat deze auto's zo ongewild zijn; voor 1000 piek heb je een super rijdende auto, met goede stoelen, een lekkere motor en een roestvrije carrosserie. Misschien meld ik me een keer bij klokje rond.

Eindbazenbak

  • 371.000 km

De oude Zweed heeft weer een nieuw keuringspapiertje voor een jaar. Paar opmerkingen (remmen achter, slijtage voorbanden en koelvloeistoflekkage) maar dat is peanuts. Ik ga eerst de compressie meten voordat ik er geld tegenaan ga gooien. Maar dat ding blijft gáán. Het hele jaar eigenlijk niks bijzonders gehad. Gewoon starten en rijden. Een Eindbazenbak (zoals iemand het treffend in een advertentie had geschreven).

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens