Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Volvo 850 - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

Hoge verwachtingen

21
Volvo 850
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
7 juli 2021 om 15:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Uit de Oude Doos:

 In 'Uit de Oude Doos' blikken we terug op vervlogen tijden. We pakken de AutoWeek van precies 30 jaar geleden erbij en lichten een opvallende test, reportage, trend of nieuwsverhaal uit. Wat speelde er in de tijd dat er nog gloednieuwe Fords Escort en Opels Astra F in de showroom stonden?

De introductie van de 850 was uiterst belangrijk voor Volvo, sterker zelfs, het was het belangrijkste model in decennia. Er hing veel van de 850 af. Precies 30 jaar geleden reden we deze met hoge verwachtingen overladen nieuwkomer voor het eerst.

Wie terugdenkt aan het Volvo van de jaren 80, ziet ongetwijfeld de behoorlijk archaïsch uitziende modellen nog wel voor zich. Uiterst degelijk, maar tegelijkertijd niet het meest vernieuwende of verfijnde dat de auto-industrie te bieden had. De 200-serie was de uiterst succesvolle auto die het merk Volvo grotendeels op zijn schouders droeg. Die stamde echter al uit de vroege jaren 70 en was op zijn beurt - in ieder geval uiterlijk - een zeer duidelijke afstammeling van de 100-serie uit de jaren 60. Hoger stonden de 700- en 900-serie, die weliswaar een stuk moderner en luxer waren dan de 200-serie, maar eveneens toch een behoorlijk conservatieve indruk maakten. Dan was er ook de bij 'ons' gebouwde 300-serie nog, maar die had in de 400-serie reeds een opvolger gekregen. Eind jaren 80 krabde men bij Volvo zich achter hun oren: er moest een nieuw middenklassemodel komen dat onder meer op het gebied van rijgedrag, verfijning en uiterlijk voor een flinke opfrisser van het merk zou zorgen.

Dat model werd de 850, die voor een deel afscheid nam van de bekende nomenclatuur, mede omdat-ie als opvolger van verschillende series moest fungeren. De 850 zou in één klap vooral de 200-serie maar ook deels de 700-serie opvolgen. De 900-serie zette zijn missie wat hoger in het aanbod voort en gold al als opvolger voor de 700-serie, maar naast de doelgroep van de 200-serie moest Volvo ook een deel van de oorspronkelijke 700-serie-klanten weer aan zich zien te binden. En meer dan dat, natuurlijk. Men zag potentiële klandizie weglopen naar vooral Duitse concurrenten.

Dat laatste gebeurde vooral vanwege het rijgedrag van de oudere Volvo's. Iets dat Volvo zonder compromissen aan wilde pakken met de 850. Het merk stak een recordbedrag in de ontwikkeling van de 850: '5 miljard gulden' tekenden we 30 jaar geleden op. De 850 pakte het heel anders aan dan zijn voorganger(s), met een splinternieuwe dwarsgeplaatste vijfcilinder en voorwielaandrijving. Dat moest de auto ruimer, goedkoper te produceren en verfijnder maken. Ook zetten de Zweden een stap als zelfbenoemde vaandeldrager van veiligheid, met het SIPS (Side Impact Protection System). Grof gezegd een nieuwe staalconstructie in de flanken van de auto die in combinatie met gordijnairbags bij een botsing op de zijkant de inzittenden beter moest beschermen. Ook maakte Volvo er veel werk van om de 850 een stuk dynamischer aan te laten voelen dan de oude Volvo's en tegelijkertijd toch voldoende van het comfort te bewaren.

a href=

Volvo 850

Of Volvo erin was geslaagd om zich opnieuw te profileren, ontdekten we precies 30 jaar geleden. Toen stapten we in een Volvo 850 sedan, een GLT. "Het resultaat van alle ingrepen is een vlot gelijnde, zeer ruime sedan, die in veel opzichten het Volvo-gevoel overbrengt, maar daarnaast een paar interessante verrassingen in petto heeft. Een van die verrassingen is het weggedrag, dat eerlijk gezegd nog wat meer veiligheidsreserves in huis heeft dan we van de wegvaste Zweedse achterwielaandrijvers gewend zijn. Vooral de nieuwe achteras maakte veel indruk tijdens de testritten", zo schreven we. De 850 was 'niet uit de koers te krijgen', maar tegelijkertijd deed het 'geen afbreuk aan het comfort'. De 850 verzuimde ten opzichte van bijvoorbeeld de Duitse concurrenten nog wel om echt sportief aan te voelen. Dat zou Volvo later met de bijzondere 850 T-5R wel rechtzetten.

Wat betreft het uiterlijk viel ons vooral op dat de 850 weliswaar beduidend moderner oogde dan zijn voorgangers, maar toch ook wel duidelijk nog een 'Volvo-stempel' droeg. Niet alleen door de nog altijd vrij hoekige vormen van de koets, maar ook in het weliswaar splinternieuwe interieur. De brom van de motor werd bij wat steviger doortrekken wel redelijk duidelijk doorgegeven aan de inzittenden, al was dat voor de liefhebbers van een goed klinkend blok geen straf. De vijfpitter vergaarde alleen al door het karakteristieke geluid een grote schare fans. Wie rustiger reed, kon het alsnog akelig stil krijgen. Ook concludeerden we dat de motor prettig in één klap zowel de vier- als zescilinders van weleer kon doen vergeten: "In vergelijking met de viercilinders van Volvo loopt de vijfpitter een stuk mooier en soepeler rond, het verschil met de zescilinders is ook miniem." Al met al maakte de 850 de hoge verwachtingen in een eerste indruk dus waar en waren we vooral ook benieuwd hoe de Estate en de turboversie uit zouden pakken. Nou, weten we nu, niet verkeerd.

Benieuwd naar onze hedendaagse kijk op de Volvo 850? In AutoWeek Classics nummer 8, die in augustus uitkomt, zetten we een Volvo 850 naast een BMW 325i (E36).

  • Houd me op de hoogte over de Volvo 850
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Volvo Volvo 850 Classic Cars & Youngtimers Tweedehands auto Uit de Oude Doos

Bekijk ook

Nieuws
Volvo geeft nieuwe modellen andere naam

Volvo geeft nieuwe modellen andere naam

Volvo houdt deze week de gemoederen aardig bezig. Nu komt er opnieuw iets bijzonders naar buiten:...

34
Nieuws
Volvo: ‘Verkoopdoel van 800.000 auto’s weer in zicht’

Volvo: ‘Verkoopdoel van 800.000 auto’s weer in zicht’

Volvo heeft al meer dan tien jaar het doel om 800.000 auto’s per jaar te verkopen. Dat is door...

18

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo 850 specificaties
  • Volvo 850 occasions
  • Volvo 850 video's
Advies en informatie
  • Volvo 850 tests
  • Volvo 850 gebruikersreviews
  • Volvo 850 index

Volvo 850R 1996

Of we zin hebben een Volvo 850 R uit 1996 eens flink op zijn staart te trappen, vraagt eigenaar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo 850 R 2.3i Turbo 20V Estate (1996)

    Volvo 850 R 2.3i Turbo 20V Estate (1996)

    5
    • 28 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1994)

    4
    • 1 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury...

    3
    • 25 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury (1996)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury...

    1
    • 2 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1994)

    2
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 GLT 2.5i 20V (1992)

    Volvo 850 GLT 2.5i 20V (1992)

    8
    • 8 september 2017
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1996)

    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1996)

    16
    • 11 oktober 2016
meer reviews
Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

Met alleen het hoognodige onderhoud je lpg-auto in de lucht houden, is misschien wel de goedkoopste...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander reed

    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander...

    62
    • 27 april 2021
  • Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

    Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje...

    • 22 juli 2019
  • Volvo 850 T-5R Estate - 1994 - 639.678 km - Klokje rond

    Volvo 850 T-5R Estate - 1994 - 639.678...

    • 1 april 2019
  • Fileflirten deel 3

    Fileflirten deel 3

    20
    • 21 oktober 2016
  • Volvo 850 T5-R vs Volvo V60 Polestar - Dubbeltest

    Volvo 850 T5-R vs Volvo V60 Polestar -...

    75
    • 7 oktober 2016
  • PREMIUM
    Volvo 850 T-5R - Volvo V60 Polestar

    Volvo 850 T-5R - Volvo V60 Polestar

    • 27 september 2016
Merk
Merk
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden