Vrimibolide: Volvo 850 T-5R

Volvo 850 T-5R
Volvo 850 T-5RVolvo 850 T-5RVolvo 850 T-5RVolvo 850 T-5RVolvo 850 T-5R
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om je daarbij te helpen, presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen moet losmaken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Volvo 850 T-5R, in Cream Yellow uiteraard!

We moesten even driedubbel checken of de Volvo 850 T-5R niet al eens aan de beurt was geweest in deze fijne vrijdagmiddagrubriek maar dat bleek gek genoeg niet het geval te zijn. Maar beter laat dan nooit! Bij deze dus de auto waarmee Volvo in een groot deel van z'n stoffige, veilige burgermansimago afschudde en liet zien dat zo'n vierkant Zweeds stuk staal méér kon zijn dan een kogelvrije manier om van A naar B te komen.

De Volvo 850 T5-R maakte z'n debuut als straatauto in 1995, nadat Volvo het jaar daarvoor vriend en vijand verraste door met een Estate-versie van de 850 deel te nemen aan het Britse toerwagenkampioenschap BTCC, met onze eigen Jan Lammers als een van de coureurs.

Onder de kap van de BTCC-racer lag een turboloze 2.0 vijfcilinder, de T-5R voor op straat deed het met een 2,3 liter metende 20-kleps vijfpitter mét turbo. Dat blok was goed voor 240 pk en 330 Nm en je kon 'm koppelen aan een handgeschakelde vijfbak of viertrapsautomaat. Koos je de eerste optie, was een top van 240 km/h mogelijk en zat je in 7 seconden op de 100 km/h. Bij de automaat waren deze getallen respectievelijk 235 en 7,6. De gewone 850 T5 deed het met een lagere turbodruk en 'slechts' 225 pk.

Ondanks - of eigenlijk: dankzij - z'n stationwagonkoets (hij was er ook als sedan, overigens) had de T5-R een zeer lage (cW-waarde 0,29) luchtweerstand. Volvo pakte het uiterlijk van z'n powerstation subtiel aan door de montage van een voor- en dakspoiler en zijskirts. Een setje vijfspaakswielen met Pirelli-rubber maakte het plaatje compleet. Binnenin zat je op stoelen die waren bekleed met leer en alcantara.

Maar hét kenmerk van een echte Volvo 850 T-5R is natuurlijk z'n kleur. Hoewel-ie ook leverbaar was in zwart en groen is er natuurlijk maar één lakkleur die er toe doet en dat is het kenmerkende Cream Yellow! Hier zie je 'm in actie tijdens een aflevering van De Achteruitkijkspiegel.

Video

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.