In het wild: Lancia Thema
Hoekige Italiaanse met fijne V6
Wat is het? De Lancia-inzending van het Tipo 4-project, een samenwerkingsverband uit de jaren 80 tussen Saab, Alfa Romeo, Lancia en Fiat. Op dezelfde technische basis bouwden ze respectievelijk de 9000, 164, Thema en Croma. Deze Thema is er eentje van na de facelift, herkenbaar aan de smallere koplampunits, grille en mistlampen.
Onder de kap de op één na dikste motor die je in een Thema kon krijgen: de 3,0-liter V6, goed voor 171 pk. De 2,0-liter viercilinderturbo was sterker (dik 200 pk), de opper-Thema was natuurlijk de 8.32 met z'n 2,9-liter Ferrari-V8, al leverde die nauwelijks meer vermogen dan de turbo. De 3,0-liter V6 op de foto's - eentje uit 1993 die in 2003 in ons land kwam - is een LX, het meest luxueuze uitrustingsniveau met leren interieur.
Hoe bijzonder is-ie? Van de Tipo 4-projectleden is de Saab 9000 in Nederland nog het sterkst vertegenwoordigd, met de Thema gaat het hard bergafwaats: er zijn er op dit moment nog slechts 187 (van de ruim 5.700 ooit verkochte) over, dus alarmfase 1 om de mooie exemplaren te behouden voor het nageslacht!
Hoe staat-ie erbij? Prima, al valt het niet mee om 'm in het felle zonlicht minutieus te inspecteren. Hij staat strak in de lak, we bespeuren weinig tot geen 'plekjes', het zijn eigenlijk alleen de lichtmetalen wielen die aan een opknapbeurt toe zijn. We vermoeden een zeer zorgzaam baasje.
Hoeveel zijn er nog? Zoals gezegd: nog slechts 187 dus koesteren dat ding.
Wat is-ie waard? We komen een 2.0 i.e. tegen, een stationwagon nota bene, voor 850 euro maar ook 2.0 turbo's van dik 11 mille. Een 8.32 vind je voor prijzen rond de 8.000 euro. Kortom, Thema's zijn er in alle prijsklassen - sterk afhankelijk van uitvoering en conditie.
Waardering: Dit is een prachtexemplaar met een fijne motor en een schitterend interieur. Die verdient een 9,5 van ons. Het half puntje aftrek is voor de wielen.