Subaru wil 33 procent groeien tot 2020

Subaru Viziv 2 Concept
In de schaduw van Fiat Chrysler Automobiles heeft een ander merk ook ambitieuze groeiplannen gepresenteerd: Subaru. Het Japanse merk blaast echter wat minder hoog van de toren (of moeten we zeggen: is realistischer?) dan de Italianen en wil in 2020 een groei van 33 procent bewerkstelligd hebben.

Dat meldt Automotive News. In het plan, dat de naam Prominence 2020 heeft meegekregen, gaat Subaru uit van 1,1 miljoen verkochte auto's wereldwijd in 2020. Afgelopen jaar waren dat er 825.000, een aantal dat Subaru in een eerder businessplan pas voor 2015 had begroot.

De Verenigde Staten spelen een sleutelrol in de plannen. In 2020 wil Subaru in dat land 600.000 auto's verkopen, meer dan de helft van de wereldwijde verkopen dus. Vorig jaar was de markt in dat land goed voor 478.000 stuks.

Subaru Global Platform

Om dit alles te bewerkstelligen, gaat Subaru flink investeren in nieuwe producten. Vanaf 2016 komen alle modellen van Impreza tot Outback te staat op het nieuwe, modulaire Subaru Global Platform. De volgende generatie Impreza wordt de eerste auto op het nieuwe platform, dat de focus heeft op interieurruimte, veiligheid en wendbaarheid.

Verder krijgen de benzinemotoren vanaf 2016 directe inspuiting. Het merk komt ook met een plug-in hybride met Toyota-techniek. Die is vooral met het oog op Amerikaanse regelgeving in de planning opgenomen, maar voor Nederland zou zo'n auto natuurlijk ook een goede optie zijn.

Ook komt er een zevenzits SUV, die de Tribeca op moet volgen. Analisten zetten daar hun vraagtekens bij, omdat de Tribeca nooit echt potten kon breken en het voor een klein merk als Subaru lastig is om winst te maken op zo'n project met beperkte aantallen.

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.