AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Auto blijft onbereikbaar op Cuba
52
Cubanen hebben sinds vrijdag officieel het recht om nieuwe en gebruikte auto's te kopen van de staat, zonder dat ze daar een moeilijk verkrijgbare vergunning voor nodig hebben. Dat is voor het eerst sinds de revolutie van 1959. Maar waarschijnlijk wordt de droom van de aankoop van een auto bij veel Cubanen snel in de kiem gesmoord. Plotselinge extreme stijgingen van 400 procent en meer op de prijskaartjes bij de 'staatsautodealers' vormen geen uitzondering.
Bij een Peugeotdealer in Havana, gecontroleerd door de staat, lopen de prijzen sinds de opheffing van de beperkende maatregel uiteen van 91.000 dollar (ruim 67.000 euro) voor een Peugeot 206 uit 2013, tot 262.000 dollar (194.000 euro) voor een 508.
Mensen die een kijkje namen bij de Cubaanse autodealers maakten weer snel balend rechtsomkeer. "Ik verdien 600 Cubaanse pesos (22 euro) per maand. Dat betekent dat ik in heel mijn leven nooit zo'n auto kan aanschaffen'', zegt Roberto Gonzales, die weer in zijn Plymouth uit de jaren 50 stapte.
Hoogbejaarde, klassieke auto's uit de jaren 50 bepalen al jaren het straatbeeld op Cuba. Veel Cubanen hoopten dat daar snel verandering in zou komen met de wetswijziging.
Lees ook
Koopgids
Dit zijn de beste kleine auto's op de prijslijst
Mijn eerste auto
Carla kreeg op haar achttiende verjaardag een Fiat 124 cadeau van haar tante
Autotest
Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest