De AutoWeekend Top 10: Opwarmen maar!
Wanneer een model bij ons niet meer leverbaar is betekent dat lang niet altijd dat de bewuste auto van de aardbodem is verdwenen. Uiteraard rijden de bestaande exemplaren vaak nog jarenlang rond, maar meer dan eens blijft zo'n slachtoffer van de nieuwe-modellen-strategie nog jarenlang op andere markten te koop.
Met name de Zuid-, en Midden-Amerikaanse, Aziatische en Afrikaanse markt dient als toneel van deze oudgedienden. We weten allemaal dat de Volkswagen Kever en de T2-bus nog jarenlang in respectievelijk Mexico en Brazilië rondreden. Dat het Duitse merk zich koning van het opwarmen van oude lijken mag noemen, blijkt wel met de nummer 1-positie die ze in deze lijst hebben gehaald.
Bovenaan het dubieuze ereschavot hebben we namelijk de Jetta geparkeerd. In China ging de Jetta tot medio dit jaar door het leven als Jetta Pionier. Wie de opwarmmaaltijd van opzij bekijkt, ziet meteen de gelijkenissen met de Jetta 2, de Golf-met-kont die in 1984 op de markt kwam. Het is dan ook deze auto met wie de Pionier z'n basis deelde. Met wat houtje-touwtje-werk is het beestje een iets moderner neusje met bijbehorende kont aangemeten, maar een moderne auto is het natuurlijk nooit meer geworden. In Brazilië is overigens de Golf IV met wat uiterlijke wijzigingen als nieuwe Golf te koop en de Golf 1 is tot 2009 zelfs nog in Zuid-Afrika te koop geweest. Uitmelken werpt blijkbaar z'n vruchten af.
Eerder vandaag zagen we dat Fiat in Brazilië afscheid neemt van de Uno. De guitige Italiaan krijgt nog eenmaal een speciaal actiejasje aangemeten en daarna is het gebeurd met de compacte Fiat, die alweer in 1983 op de markt werd gebracht. De reden voor z'n hoge positionering? We waren de Uno stiekem een beetje vergeten, het feit dat we nu toch echt afscheid moeten nemen van het olijke autootje doet toch een beetje zeer.
Het aanbod van Peugeot in het D-segment is momenteel de 508. Een paar generaties eerder, voor de elegant gelijnde 406, had het merk met de leeuw de 405 in de aanbieding. De wat hoekige sedan wordt nog altijd, in licht gewijzigde vorm, door het Iraanse Khodro geproduceerd als Peugeot Pars. Een licht gewijzigde voor- en achterzijde zijn wel de grootste wijzigingen die de 405 heeft doorstaan.
Voor nummer vier reizen we af naar Rusland. Lada heeft met z'n 1200 en 2100-reeks al behoorlijk lang de Fiat 124 in leven weten te houden, maar ook de Samara gaat langer mee dan je denkt. Sterker nog, de auto die bij ons in 1999 van de markt verdween wordt er nog altijd nieuw verkocht. Onder de noemer Samara 2 verkopen de Russen een licht gemoderniseerde versie van de C-segmenter, en niet zonder succes.
Dat de Opel Kadett E in 1995 nieuw leven werd ingeblazen in de vorm van de Koreaanse Daewoo Nexia is algemeen bekend. Minder mensen weten dat ook deze auto in licht gewijzigde vorm nog altijd nieuw wordt verkocht in onder andere India.
Ook Suzuki en zusterbedrijf Maruti weten wel hoe ze de levensloop van onverwoestbare modellen kunnen verlengen. De Carry wordt in onder meer India nog altijd als Omni verkocht, maar ook de Alto was een lang leven gegund. Pas in april 2012 werd afscheid genomen van het stadskleintje, dat in 1984 bij ons op de markt verscheen. Inmiddels hebben ruim 2,5 miljoen exemplaren de fabriekspoorten verlaten. Aangezien het met de betrouwbaarheid van deze Giant Suzuki wel snor zit, rijden er ongetwijfeld nog honderdduizenden van rond.
We gaan voor nummer zeven in deze lijst weer terug naar het altijd zonnige Brazilië. Ford heeft onlangs z'n nieuwe Ka als One Ford-auto aan de wereld voorgesteld, maar de eerste generatie Ka staat in dit Zuid-Amerikaanse land gewoon nog in de prijslijst. Zowel de voor- als achterzijde van de guitige Ford zijn vrijwel onherkenbaar veranderd, maar wie goed kijkt kan er de eerste Ka nog altijd in herkennen.
Nummer 8 komt weer uit Japan, ditmaal gaat het om een Toyota. De Land Cruiser 70, die in 1984 z'n debuut maakte, is met een gemoderniseerd frontje nog gewoon te koop op bepaalde markten. Momenteel rolt de alleskunner in ieder geval in Venezuela nog van de band.
Dacia gebruikt al langer techniek van Renault dan zo nu en dan wordt gedacht. Het Roemeense merk heeft tot 2004 zelfs nog een licht gemoderniseerde versie van de Renault 12 verkocht en noemde hem 1310. Let wel, de 12 werd in 1969 door de Fransen op de markt gebracht, bij ons verdween-ie in in 1980 van de markt.
Op tien vinden we de Mazda 121, het Japanse stadsautootje dat in de jaren '80 op de markt verscheen. Bij ons werd de Japanner in 1989 afgelost door 'het bolhoedje', bij ons weten de kleinste sedan die ooit op de Nederlandse markt is geleverd. Kia is dit model 'm echter tot 2000 als Pride blijven voeren, zelfs een stationversie werd opgetrommeld om de verkoopcijfers iets aan te jagen.
Merk | Model | |
1 | Volkswagen | Jetta II |
2 | Fiat | Uno |
3 | Peugeot | 405/Pars |
4 | Lada | Samara |
5 | Daewoo/Opel | Nexia/Kadett |
6 | Suzuki/Maruti | Alto/800 |
7 | Ford | Ka |
8 | Toyota | Land Cruiser 70 |
9 | Dacia/Renault | 1310/12 |
10 | Mazda/Kia | 121/Pride |
Bovenstaande tien modellen zijn natuurlijk maar een greep uit het totale aanbod van opgewarmde hapjes. De Land Rover Defender, Mercedes G-klasse, Lada Niva, verschillende Morgens en de Caterham Seven zijn allemaal voorbeelden van modellen die steeds maar weer werden gemoderniseerd. Minder bekende voorbeelden zijn er ook, bijvoorbeeld in de vorm van de Proton Saga, de Maleise variant van de Mitsubishi Galant van midden jaren '80. We doen bij deze een beroep op jullie autokennis en creativiteit om nog met nog meer voorbeelden te komen!