Smöllen: Volvo S60 en V60 Polestar!

Volvo S60 en V60 Polestar
Volvo S60 en V60 PolestarVolvo S60 en V60 PolestarVolvo S60 en V60 PolestarVolvo S60 en V60 PolestarVolvo S60 en V60 PolestarVolvo S60 en V60 Polestar
Als Polestar zich met Volvo's gaat bemoeien dan weet je dat er iets moois te gebeuren staat. Vandaag onthult de Zweedse tuner de meest extreme productiemodellen van Volvo tot nu toe: de S60 en V60 Polestar.

Polestar houdt zich sinds 1996 bezig met de race-activiteiten van Volvo en door de jaren heen maakten we al kennis met straatversies van Volvo-modellen onder Polestar-vlag, zoals de C30 en S60. Dit waren echter concept-cars, de eerste Volvo Polestar die in serieproductie werd genomen, was de S60 voor de Australische markt. Gelukkig blijft die niet langer voorbehouden aan 'down under' want ook Nederland kan volgend jaar kennismaken met de S60 Polestar. Bovendien krijgen wij nog een bonus: de V60 Polestar.

Waar de S60 Polestar Concept maar liefst 508 pk en 575 Nm onder de kap had, doet het productiemodel het met 'slechts' 350 pk en 500 Nm. Die power is afkomstig uit de bekende drieliter zes-in-lijn van Volvo, Polestar voorzag het blok van een nieuwe Borg Warner twinscroll-turbo en intercooler.

Via een zestrapsautomaat worden alle vier de wielen aangedreven, met de nadruk op de achterwielen door aanpassingen aan de Haldex-koppeling. Wie de lauch control-functie goed bedient, schiet met de S60 en V60 in 4,9 seconden naar de 100, 0 tot 200 km/h is in 17,7 seconden achter de rug en de Polestars lopen door naar een begrensde top van 250 km/h.

Onderstel

Polestar paste ook het onderstel van de auto's aan, inclusief verstevigingen in de ophanging, Öhlins-schokdempers en een met koolstofvezel versterkte veerpootbrug. Remmen gaat met 371 mm grote schijven van Brembo, die worden vastgegrepen door klauwen met zes zuigers. Het oog wil ook wat en daarom monteert Polestar 20-inchwielen met daaromheen rubber in de maat 245/35R20. Een aangepast 2,5 inch roestvrijstalen uitlaatsysteem zorgt voor een lekkere diepe brom.

Aan de buitenkant herken je de Polestars aan de splitters aan de voorkant en de diffusor en spoiler op het dak (V60) of kofferbakklep (S60). Binnenin blijft het redelijk beschaafd; de aanpassingen beperken zich tot Polestar-logo's in de rugleuningen, pookknop en dorpels en blauwe stiksels in het leer rond het stuur en op de stoelen. Verder zien we lichtmetalen 'racepedalen' en de tuner heeft het zich veroorloofd om de middenconsole van een stukje carbon te voorzien.

50 stuks voor Nederland

De productie van de S60 en V60 Polestar begint halverwege 2014. Er worden 750 exemplaren gebouwd, die gewoon op de productielijn van Volvo in Zweden in elkaar worden gezet. Ze zijn vanaf het voorjaar te bestellen, de aflevering vind plaats in het najaar.

De Nederlandse importeur haalt 40 V60's en 10 S60's naar Nederland, ze zijn verkrijgbaar in de kleuren zilver, zwart, wit en blauw (Rebel Blue, niet het Polestar-blauw zoals de auto's op de foto). Prijzen zijn nog niet bekend maar de importeur verwacht dat die – mede door de ongunstige CO2-taks – rond de 100.000 euro zullen liggen.

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.