Nu officieel: Jaguar C-X17

Jaguar C-X17
Jaguar C-X17Jaguar C-X17Jaguar C-X17Jaguar C-X17Jaguar C-X17Jaguar C-X17Jaguar C-X17Jaguar C-X17
We hebben de gelekte beelden al voorbij zien komen, maar nu is de C-X17 van Jaguar dan eindelijk officieel. Ook de roofkat gaat aan de cross-over! De introductie van de concept-car behelst eveneens de introductie van een nieuw modulair platform.

Het is natuurlijk nog een studiemodel, maar we durven stellig te zeggen dat een iets aangepaste versie van deze concept-car wel degelijk op het asfalt zal verschijnen. Alle heilige huisjes gaan tegen de vlakte, ook bij Jaguar.

De C-X17 is gebouwd rond een aluminium monocoque die codenaam iQ[AI] draagt. Het lichtgewicht dragende deel zal de basis zijn van alle toekomstige Jaguars. Verder is het platform waarop-ie staat modulair, dus er valt het nodige te verlengen en in te korten voor andere modellen.

De eerste nieuwe Jag' die dit component op het asfalt zal laten debuteren is een sedan die in het hogere C/D-segment gaat opereren. Onder de kap komen nieuwe viercilinder diesel- en benzinemotoren te liggen. Zuinigheid staat voorop, maar volgens de Britten kunnen we de heerlijke V6 uit de F-Type ook in deze aanstaande Jaguar verwachten. Verder zegt Adrian Hallmark, topman van Jaguar, dat het arsenaal aan toekomstige modellen zowel modellen bevat die harder dan 300 km/h lopen als auto's die minder dan 100 gram CO2 per kilometer uitstoten. Diversiteit is het toverwoord.

Volgens het Britse merk combineert de C-X17 de flexibiliteit en stijl van een cross-over met de sportiviteit van een sportwagen. Hij beschikt onder andere over Torque Vectoring voor een extra scherp bochtengedrag. In de lengte meet de proefballon 4.718 mm en in de hoogte 1.649 mm. We zien een auto die bovenal herkenbaar is als Jaguar. De neus van de XJ keert terug en her en der valt een lijntje van de F-Type te bespeuren. Verder komen we LED-koplampen, J-vormige dagrijverlichting en een opvallende blauwe kleur tegen.

Vier kuipstoeltjes zijn gemonteerd om de inzittenden ook tijdens stevig stuurwerk van de nodige steun te voorzien en een bijzonder dak zorgt voor bakken met licht. Twee extra stoeltjes zijn in de bodem van de kofferruimte verstopt. Hier is tevens een opbergvakje te vinden waar een camera en een zaklamp in zijn opgeborgen. De middentunnel loopt over de gehele lengte van de auto en is voorzien van Interactive Service Console, een infotainment systeem dat uit meerdere schermen bestaat. Op de IAA in Frankfurt kunnen we hem voor het eerst in het echt bewonderen.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.