Moederbedrijf Subaru bestaat 60 jaar
Hoewel het onder de huidige naam zestig jaar bestaat, gaan de roots van Fuji Heavy Industries feitelijk veel verder terug. Net als onder meer BMW begon het bedrijf in de vliegtuigindustrie. Onder de naam 'Aircraft Research Laboratory', later omgedoopt in 'Nakajimia Aircraft Co. Ltd' ontwikkelde het onder meer Japans eerste door een straalmotor aangedreven trainingsvliegtuig.
In 1958 was het tijd voor de eerste auto met de merknaam Subaru: de 360 (openingsfoto). Zoals vaak het geval is bij Japanse merken ging het om een zogenaamde kei-car, een erg klein autootje met een nog kleinere cilinderinhoud. De motor lag achterin, de aandrijving beperkte zich eveneens tot die kant van het voertuig. Dat werd later wel anders: na de 1000, Japans eerste voorwielaangedreven auto en bovendien voorzien van Subaru's kenmerkende boxermotor, volgde in 1971 de auto die nog een Subaru-handelsmerk introduceerde: vierwielaandrijving. De Leone, bij ons simpelweg 'L' genoemd, kreeg de eer.
Na de Leone volgden onder meer de Legacy, Impreza en Forester in diverse generaties. Hoewel de auto's vaak niet tot de zuinigsten behoren en ook niet het meest modieuze voorkomen hebben, vinden ze door hun betrouwbaarheid, inzetbaarheid (vierwielaandrijving!) en eigenwijze karakter toch altijd weer hun weg naar een trouwe groep kopers. In Amerika beleefde Subaru onlangs haar beste maand ooit: in mei 2013 verkocht het merk daar 21 procent meer auto's dan het jaar ervoor.