FAW Oley nu zonder kont
Waarom zou je een platform weggooien als -ie nog best behoorlijk rijdt? Dat moeten de heren van FAW gedacht hebben toen ze vorig jaar de Oley introduceerden. Oley is een sub-merk van FAW, een Chinees staatsbedrijf dat nu z'n hatchback-versie van z'n gelijknamige auto toont.
Onderhuids deelt de OIey onder andere z'n platform met de Volkswagen Jetta Mk2. Jazeker, de Golf-sedan die tussen 1984 en 1992 bij ons op de markt was. De sedan-Oley haalde niet de verkoopcijfers die FAW voor ogen had, en daar moet deze hatchback verandering in gaan brengen. De auto komt voor zo'n 8,500 euro in de showrooms te staan.
Onder de kap ligt een krachtbron die FAW zelf heeft ontwikkeld: een 1,5-liter benzinemotor die wordt gekoppeld aan een viertraps automaat. De link met Volkswagen komt niet geheel uit de lucht vallen, FAW is namelijk een van de twee officiële Chinese partners van Volkswagen. Het staatsbedrijf heeft naast Oley nog een aantal andere sub-merken, waaronder Xiang, Haima, Hongqi, Vita en Jiaxing. Die laatste voert Daihatsu's met een net even ander frontje.
Lees ook

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer

In naoorlogs Engeland was brood en melk nog op de bon toen Jaguar snelste auto ter wereld bouwde

Noorse tunnel krijgt twee onderzeese rotondes en verkort reistijd met tien uur

Wat hadden we graag naar de BSO willen boenderen met de Opel Meriva OPC ...
