Chevrolet Camaro ZL1 ook dakloos
Chevrolet toont volgende maand op de autoshow in Los Angeles de cabrioletversie van de Camaro ZL1. Die is met zijn 6,2-liter V8 met een vermogen van 587 pk de sterkste Camaro van het moment. Hij heeft zijn bestaan te danken aan de Shelby Mustangs die 557 pk leveren; aartsrivaal Camaro moet daar natuurlijk overheen. Aan het einde van het volgende jaar moet de ZL1 convertible te koop zijn. De coupé is er al aan het begin van 2012. In Europa gaat de ZL1 aan onze neus voorbij. Wij doen het met de reguliere V8 die 406 pk in huis heeft.
Om het grote vermogen aan te kunnen is de aandrijflijn en het onderstel van de Camaro aangepast. Ook is de carrosserie versterkt om het torderen van de koets tegen te gaan. Er is onder meer een veerpootbrug, de transmissie hangt steviger in zijn rubbers en de raamstijlen zijn verstevigd.
Ook de open versie van de ZL1 is voorzien van het zogeheten Magnetic Ride, dat automatisch de demping aanpast op de omstandigheden op de weg. Verder is er het Performance Traction Management, dat voor het eerst is getoond op de Corvette ZR1. Dat laat het Magnetic Ride Control samenwerken met de launch control, traction control en de ESP, zodat het bochtenwerk en de acceleratie vloeiend verlopen. Dat dit systeem werkt is wel bewezen: de ZL1 coupé deed onlangs een rondje Nordschleife in 7:41:27 minuten.