Skoda Enyaq
Skoda Enyaq
De Skoda Enyaq gaat de historie in als de eerste elektrische auto van het Tsjechische merk Skoda. Het model kwam in 2020 op de markt, maar werd al aangekondigd in 2017 met de Skoda Vision E concept car – eveneens een EV. Technisch is de Skoda Enyaq nauw verwant aan de Volkswagen ID4, maar de Skoda wordt evengoed in de fabriek in thuisstad Mladá Boleslav gebouwd. Sinds zijn introductie heeft de Enyaq zich gepositioneerd als een betaalbare, ruime en veelzijdige optie voor gezinnen en zakelijke rijders.
Hoe rijdt de Skoda Enyaq?
De Skoda Enyaq staat bekend om zijn aangename rijervaring, mede door het solide onderstel en de optionele adaptieve dempers. Het zware accupakket draagt bij aan extra stabiliteit, al heeft het gewicht wel impact op de dynamiek in bochten. Het stuurgedrag is licht en precies, terwijl de draaicirkel compact blijft.
In 2025 ondergaat de Enyaq een facelift. Dit vernieuwde model wordt uitgerust met een efficiëntere elektromotor en een design dat de luchtweerstand verlaagt. Deze aanpassingen zorgen voor een grotere actieradius en een verfijnder rijcomfort. Ondanks de technische upgrades behoudt de Enyaq zijn vertrouwde sterktes: veel ruimte, veelzijdig gebruiksgemak en een scherpe prijs-kwaliteitverhouding, zeker in vergelijking met andere elektrische modellen in het premiumsegment.
Het interieur van de Skoda Enyaq
Het interieur van de Skoda Enyaq valt op door een hoog afwerkingsniveau, waarbij zachte materialen worden gecombineerd met een overzichtelijk design. Centraal staat een 13-inch touchscreen dat zowel de multimedia als de klimaatregeling bedient. De cockpit is intuïtief vormgegeven en kan voorzien worden van slimme opties, zoals een head-up display met augmented reality.
Uit welke aandrijflijnen kun je kiezen?
De Skoda Enyaq is momenteel verkrijgbaar met drie aandrijflijnen. Het instapmodel is de Enyaq 60, met een vermogen van 204 pk (150 kW) en achterwielaandrijving. Wie wat meer vermogen zoekt, kan kiezen voor de Enyaq 85, die beschikt over 286 pk (210 kW) en eveneens achterwielaandrijving. Het topmodel is de Enyaq 85X RS, een sportieve vierwielaandrijver met 340 pk (250 kW).
Voordat de Enyaq in 2025 een facelift kreeg, bood Skoda nog meer varianten aan. Zo was er de Skoda Enyaq iV 50 met 170 pk, de Enyaq iV 80 met 204 pk en de Enyaq iV 80X met 265 pk.
Hoeveel kilometer kan een Skoda Enyaq rijden?
Hoe ver je komt op een volle accu hangt af van de aandrijflijn. De Skoda Enyaq 60 heeft een 59 kWh accu en een theoretische actieradius van 433 kilometer. Met de Enyaq 85 kom je in theorie 579 kilometer ver, vanwege het grotere accupakket van 77 kWh. De 85X RS heeft met zijn 79 kWh batterij een elektrisch rijbereik van 561 kilometer. Kijk hier voor resultaten in de praktijk.
Ruimte, afmetingen en trekgewicht
De Skoda Enyaq is een middelgrote SUV. Hij is lekker ruim, maar nog wel kleiner dan de Skoda Kodiaq. Met een lengte van 4,65 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,62 meter biedt de Enyaq royale buitenmaten die direct terug te zien zijn in het interieur. Zowel de reguliere versie als de Skoda Enyaq Coupé bieden een ruimtelijke ervaring voor bestuurder en passagiers. Op het gebied van kofferruimte doet de Enyaq ook goed mee: de standaardversie biedt 585 liter aan laadcapaciteit, terwijl de Coupé 570 liter bagageruimte heeft.
De trekkracht van de Skoda Enyaq is afhankelijk van de aandrijflijn. Achterwielaangedreven modellen kunnen tot 1.000 kg geremd trekken, terwijl de vierwielaangedreven Enyaq’s dit gewicht verhogen tot 1.200 kg.
Uitrustingsniveaus en opties
Ga je een nieuwe Skoda Enyaq samenstellen? Dan krijg je de keuze tussen vier uitrustingsniveaus: Selection, Business Edition, Sportline en RS. De Selection is de instapversie. Hierin krijg je standaard een 13 inch infotainmentscherm met Android Auto/Apple Carplay, een stof-/kunstlederen interieur, 3-zone automatische airconditioning, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control met snelheidsbegrenzer, dodehoekdetectie en een verwarmbaar stuurwiel.
Kies je voor de Business Edition, dan geniet je van extra’s zoals een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, massagestoelen, een draadloze telefoonlader, Matrix LED-koplampen met bochtenverlichting, USB-C aansluitingen voor de achterbank en een elektrische achterklep.
De Sportline krijgt in plaats van 19 inch lichtmetalen wielen 20 inch. Daarnaast is hij uitgerust met sportieve extra’s zoals sportcomfort stoelen, lichtmetalen pedalen, zwarte hemelbekleding, hoogglans zwarte dakreling, een driespaaks sportstuur en progressieve stuurbekrachtiging.
In de Skoda Enyaq RS geniet je niet alleen van meer vermogen en vierwielaandrijving. Je krijgt net zoals in de Sportline een sportstuur en sportstoelen, al krijgen deze in de RS wel weer een eigen ontwerp. Andere extra’s op deze uitvoering zijn onder andere een RS voor- en achterbumper, doorlopende sierverlichting op de neus, zwarte logo’s en accenten en een aansluitpunt voor DC snelladen tot 185 kW.
Concurrenten van de Skoda Enyaq
Met de grote populariteit van C-segment SUV’s bevindt de Skoda Enyaq zich in een drukbevochten segment. Zo neemt hij het op tegen onder andere de Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Peugeot e-3008, Volkswagen ID4 en Renault Scénic E-TECH.
- comfort9,3
- prestaties8,8
- betrouwbaarheid8,3
- kosten9,2
Uitgelichte tests
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq iV 80 GROTE ACCU Origineel NL Apple/Carplay Camera
- 2021
- 101.732 km

Skoda Enyaq iV 80 | Camera | Trekhaak | Apple Carplay | Zware accu pakket |
- 2021
- 106.282 km

Skoda Enyaq iV 80 204pk Automaat Warmtepomp, Panoramadak, LED matrix koplampen, Adaptive cruise control, Achteruitrijcamera, Navigatie, 360 camera, Parkeersensoren
- 2021
- 39.361 km
Meer over de Skoda Enyaq
Skoda Enyaq nu al in prijs verlaagd
De Skoda Enyaq staat in zijn vernieuwde vorm nog niet zo lang bij de dealer, maar de prijzen...
Skoda Enyaq de weg op als politieauto
De politie vernieuwt zijn vloot en behalve twee hybride modellen komt er ook een geheel elektrische...
Comfortabele SUV met hoge instap
Niet alleen senioren zweren bij een auto met een hoge instap. Steeds meer jongere rijders......
Skoda Enyaq Cargo: opladen én volstampen
De Skoda Enyaq Cargo is extra ruim, maar je kunt er wel minder mensen in meenemen.
Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000
AutoWeek zet de beste elektrische auto's tot €45.000 op een rij met alle feiten als verbruik,...
Uitgelichte gebruikerreviews

Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition (2024)
Introductie Na 6 jaar trouwe dienst moest mijn Skoda Octavia Combi eind januari 2025 met pensioen....
Skoda Enyaq RS: 340 pk sterke stekkertopper
Dit zijn de vernieuwde Skoda Enyaq RS en Enyaq Coupé RS. De stekkertoppers komen dit jaar...

Skoda Enyaq Coupé iV 80 150kW Sportline (2023)
Skoda Enyaq Coupe mei 2023 Na 11 jaar in een nieuw gekochte Skoda Octavia 1.4 TSI (2014)...
Dit moet je weten over thuisladen
Waar moet je beginnen als je thuis een eigen laadpaal wilt? We laten ons bijpraten door......
De basisversie van de Skoda Enyaq pik je er zo uit – Back to Basics
Zie je een gefacelifte Skoda Enyaq met matzwarte raamomlijsting? Dan is het gegarandeerd de...

Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition (2024)
Auto werd maandag geleverd. Sindsdien 300km in gereden, voor paar keer woon-werk en wat heen...
Alle prijzen van de vernieuwde Skoda Enyaq
Benieuwd naar wat de vernieuwde Skoda Enyaq kost? AutoWeek heeft alle prijzen.
Skoda Enyaq (2025): meer voor minder – Eerste kennismaking
De Skoda Enyaq heeft voortaan de neus van de Elroq. Verder is de EV nu goedkoper terwijl de...
Vernieuwde Skoda Enyaq: bekend nieuw gezicht én groter bereik
De Skoda Enyaq is vernieuwd. De elektrische Skoda heeft een nieuw front, een subtiel vernieuwde...
Skoda Enyaq krijgt nieuwe neus in het nieuwe jaar
De Skoda Enyaq oogt naast zijn kleinere broer Elroq plots niet meer zo actueel. Daarin brengen...
Vernieuwde Skoda Enyaq: gladder en met groter bereik
De vernieuwde Skoda Enyaq gaat wat design betreft kleine broer Elroq achterna. Goed nieuws:...

Skoda Enyaq iV 85 210kW Sportline (2024)
Na 4 jaar lang een Peugeot E-2008 te hebben gereden, werd het tijd voor een andere auto. Contract...
Uitgelichte gebruikerreviews

Skoda Enyaq (2024)
Sinds mei 2024 in het bezit van een Skoda Enyaq 85 Sportline in de kleur reflexzilver. Eerst...

Skoda Enyaq iV 60 132kW Selection (2024)
Een half jaar geleden op zoek gegaan naar een nieuwe auto nadat Lynk&Co de prijs met 100 euro...

Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)
Eindelijk staat de auto op de stoep. In juni de Renault Espace Initiale verkocht, omdat er...
Skoda Enyaq RS Race: extra licht en extra heftig
De Skoda Enyaq RS Race is, zoals de naam al zegt, een voorbeeld van hoe een voor de racerij...
Skoda Enyaq 85 en RS in prijs verlaagd
De Skoda Enyaq wordt een stukje goedkoper. Dat wil zeggen: de prijzen van de 85 en de RS gaan...
Deze ruime, jonge EV’s koop je nu al voor €25.000
De mindere interesse in EV's heeft voordelen. Een jonge gebruikte als de Skoda Enyaq koop...
Ook elektrische Skoda Enyaq wordt goedkoper: welkom 50
Ook de elektrische Skoda Enyaq wordt goedkoper. Hij is er vanaf nu ook als Enyaq 50. Die vervangt...
Skoda's eerste elektrische auto spoedig vernieuwd
De elektrische Skoda Enyaq krijgt volgend jaar een facelift. Op deze spionagefoto's zie je...
200.000e Skoda Enyaq gebouwd
De Skoda Enyaq is aardig aangeslagen en dat merkt men ook in Mladá Boleslav. Daar is namelijk...
Reguliere Skoda Enyaq nu ook als sterkere RS Edition
De reguliere Skoda Enyaq krijgt net als de Enyaq Coupé een RS Edition. Dat wordt bij de Enyaq...
Skoda Enyaq verbeterd: sterker en groter rijbereik
De Skoda Enyaq is nog eens tegen het licht gehouden en krijgt er meer vermogen én meer rijbereik...
Skoda Enyaq iV 80 150kW First Edition (2021)
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; dit is de slechtste auto die ik in 20 jaar gereden...

Skoda Enyaq iV 60 132kW Sportline (2023)
Lees ook mijn ervaringen in Zuid Frankrijk verderop. Een nieuwe auto....Spannend hoor. Ik...

Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021)
Update: 1 jaar en 38.000km, lees helemaal onderaan. Van diesel naar elektrisch, uiteraard...
Skoda Enyaq omgetoverd tot camper
Studenten van de Skoda Academy hebben een Skoda Enyaq omgetoverd tot camper.
Skoda Roadiaq: elektrische Enyaq als kampeerauto
Skoda komt met de Roadiaq: een tot kampeerauto en mobiele werkplek omgetoverde elektrische...
Elektrische ID.4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen
Bij zowel Volkswagen, Skoda als Audi waren de ID.4, Enyaq en Q4 e-tron in mei het populairst....
Skoda Enyaq iV duizenden euro's goedkoper: SEPP-subsidie mogelijk
De Skoda Enyaq iV wordt enkele duizenden euro's goedkoper. De vanafprijs zakt tot onder de...
Nieuwe aandrijflijn voor elektrische Skoda Enyaq
De Skoda Enyaq Laurin&Klement biedt extra uitrusting, maar vooral een extra grote actieradius...
Elektrische Skoda Enyaq iV 50: klaar voor subsidie
De elektrische Skoda Enyaq iV krijgt een nieuwe aandrijflijn die de SUV een stuk voordeliger...
Skoda Enyaq iV enkele duizenden euro's goedkoper
Skoda haalt tot enkele duizenden euro's van de prijzen van de Enyaq iV af. De elektrische...
Skoda komt met camperversie van Enyaq iV
Skoda werkt aan een camperversie van de de Enyaq iV. De elektrische Skoda Enyaq iV wordt omgetoverd...
Skoda communiceert met voetgangers via ‘grille’
Laten we eerlijk zijn: de ‘grille’ van een elektrische Skoda Enyaq dient hooguit een esthetisch...
Gebruikersreviews

Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition (2024)
Introductie Na 6 jaar trouwe dienst moest mijn Skoda Octavia Combi eind januari 2025 met pensioen....

Skoda Enyaq Coupé iV 80 150kW Sportline (2023)
Skoda Enyaq Coupe mei 2023 Na 11 jaar in een nieuw gekochte Skoda Octavia 1.4 TSI (2014)...

Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition (2024)
Auto werd maandag geleverd. Sindsdien 300km in gereden, voor paar keer woon-werk en wat heen...

Skoda Enyaq iV 85 210kW Sportline (2024)
Na 4 jaar lang een Peugeot E-2008 te hebben gereden, werd het tijd voor een andere auto. Contract...

Skoda Enyaq (2024)
Sinds mei 2024 in het bezit van een Skoda Enyaq 85 Sportline in de kleur reflexzilver. Eerst...

Skoda Enyaq iV 60 132kW Selection (2024)
Een half jaar geleden op zoek gegaan naar een nieuwe auto nadat Lynk&Co de prijs met 100 euro...

Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)
Eindelijk staat de auto op de stoep. In juni de Renault Espace Initiale verkocht, omdat er...
Skoda Enyaq iV 80 150kW First Edition (2021)
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; dit is de slechtste auto die ik in 20 jaar gereden...

Skoda Enyaq iV 60 132kW Sportline (2023)
Lees ook mijn ervaringen in Zuid Frankrijk verderop. Een nieuwe auto....Spannend hoor. Ik...

Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021)
Update: 1 jaar en 38.000km, lees helemaal onderaan. Van diesel naar elektrisch, uiteraard...
Laatste nieuws
Skoda Enyaq nu al in prijs verlaagd
De Skoda Enyaq staat in zijn vernieuwde vorm nog niet zo lang bij de dealer, maar de prijzen...
Skoda Enyaq de weg op als politieauto
De politie vernieuwt zijn vloot en behalve twee hybride modellen komt er ook een geheel elektrische...
Skoda Enyaq Cargo: opladen én volstampen
De Skoda Enyaq Cargo is extra ruim, maar je kunt er wel minder mensen in meenemen.
Skoda Enyaq RS: 340 pk sterke stekkertopper
Dit zijn de vernieuwde Skoda Enyaq RS en Enyaq Coupé RS. De stekkertoppers komen dit jaar...
De basisversie van de Skoda Enyaq pik je er zo uit – Back to Basics
Zie je een gefacelifte Skoda Enyaq met matzwarte raamomlijsting? Dan is het gegarandeerd de...
Alle prijzen van de vernieuwde Skoda Enyaq
Benieuwd naar wat de vernieuwde Skoda Enyaq kost? AutoWeek heeft alle prijzen.
Skoda Enyaq (2025): meer voor minder – Eerste kennismaking
De Skoda Enyaq heeft voortaan de neus van de Elroq. Verder is de EV nu goedkoper terwijl de...
Vernieuwde Skoda Enyaq: bekend nieuw gezicht én groter bereik
De Skoda Enyaq is vernieuwd. De elektrische Skoda heeft een nieuw front, een subtiel vernieuwde...
Skoda Enyaq krijgt nieuwe neus in het nieuwe jaar
De Skoda Enyaq oogt naast zijn kleinere broer Elroq plots niet meer zo actueel. Daarin brengen...
Vernieuwde Skoda Enyaq: gladder en met groter bereik
De vernieuwde Skoda Enyaq gaat wat design betreft kleine broer Elroq achterna. Goed nieuws:...
Skoda Enyaq RS Race: extra licht en extra heftig
De Skoda Enyaq RS Race is, zoals de naam al zegt, een voorbeeld van hoe een voor de racerij...
Skoda Enyaq 85 en RS in prijs verlaagd
De Skoda Enyaq wordt een stukje goedkoper. Dat wil zeggen: de prijzen van de 85 en de RS gaan...
Deze ruime, jonge EV’s koop je nu al voor €25.000
De mindere interesse in EV's heeft voordelen. Een jonge gebruikte als de Skoda Enyaq koop...
Ook elektrische Skoda Enyaq wordt goedkoper: welkom 50
Ook de elektrische Skoda Enyaq wordt goedkoper. Hij is er vanaf nu ook als Enyaq 50. Die vervangt...
Skoda's eerste elektrische auto spoedig vernieuwd
De elektrische Skoda Enyaq krijgt volgend jaar een facelift. Op deze spionagefoto's zie je...
200.000e Skoda Enyaq gebouwd
De Skoda Enyaq is aardig aangeslagen en dat merkt men ook in Mladá Boleslav. Daar is namelijk...
Reguliere Skoda Enyaq nu ook als sterkere RS Edition
De reguliere Skoda Enyaq krijgt net als de Enyaq Coupé een RS Edition. Dat wordt bij de Enyaq...
Skoda Enyaq verbeterd: sterker en groter rijbereik
De Skoda Enyaq is nog eens tegen het licht gehouden en krijgt er meer vermogen én meer rijbereik...
Skoda Enyaq omgetoverd tot camper
Studenten van de Skoda Academy hebben een Skoda Enyaq omgetoverd tot camper.
Skoda Roadiaq: elektrische Enyaq als kampeerauto
Skoda komt met de Roadiaq: een tot kampeerauto en mobiele werkplek omgetoverde elektrische...
Elektrische ID.4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen
Bij zowel Volkswagen, Skoda als Audi waren de ID.4, Enyaq en Q4 e-tron in mei het populairst....
Skoda Enyaq iV duizenden euro's goedkoper: SEPP-subsidie mogelijk
De Skoda Enyaq iV wordt enkele duizenden euro's goedkoper. De vanafprijs zakt tot onder de...
Nieuwe aandrijflijn voor elektrische Skoda Enyaq
De Skoda Enyaq Laurin&Klement biedt extra uitrusting, maar vooral een extra grote actieradius...
Elektrische Skoda Enyaq iV 50: klaar voor subsidie
De elektrische Skoda Enyaq iV krijgt een nieuwe aandrijflijn die de SUV een stuk voordeliger...
Skoda Enyaq iV enkele duizenden euro's goedkoper
Skoda haalt tot enkele duizenden euro's van de prijzen van de Enyaq iV af. De elektrische...
Skoda komt met camperversie van Enyaq iV
Skoda werkt aan een camperversie van de de Enyaq iV. De elektrische Skoda Enyaq iV wordt omgetoverd...
Skoda communiceert met voetgangers via ‘grille’
Laten we eerlijk zijn: de ‘grille’ van een elektrische Skoda Enyaq dient hooguit een esthetisch...