Renault 5
Renault 5
Het is inmiddels al meer dan 30 jaar geleden dat het doek viel voor de klassieke Renault 5. In 2024 kreeg de 5 een frisse start, want er verscheen een moderne interpretatie van het model op de markt. Net zoals voorheen is de Renault 5 een compacte hatchback, alleen is de nieuwe versie volledig elektrisch.
Renault 5 in de jaren ‘70
Voor 1972 heeft Renault al de compacte Renault 4, 8 en 10 in het gamma, maar de Renault 5, gelanceerd in januari 1972, is nog een stukje kleiner. De vorm van de auto is op zijn zachtst gezegd modern en kwam van Michel Boue. Hij paste als eerste schildbumpers toe - inmiddels doen alle autofabrikanten dat. Als het aan Boue had gelegen, was de 'R5' trouwens nog vooruitstrevender geworden met achterlichten die doorlopen van boven tot onder, maar dat gebeurt uiteindelijk niet. Onderhuids leunt de 5 fors op de techniek van de Renault 4, met een in lengterichting geplaatste viercilinder die de voorwielen aandrijft. Hij varieert van 728- tot en met 1.397 cc. De eerste modellen hadden nog een 'kapstok'-versnellingspook die uit het dashboard steekt, maar Renault verandert dit al vrij snel naar een op de vloer gemonteerde pook.
In Alpine-uitvoering is de Renault 5 stevig opgevoerd. De 1.397 cc motor levert nu 93 in plaats van 64 pk. Deze auto wordt ook ingezet op het circuit en in de rallysport en presteert daarin goed. In de Rally van Monte Carlo van 1977 worden 'vijfjes' zelfs eerste en tweede in een veld dat voornamelijk bestaat uit veel sterkere auto's. In 1978 komt Renault met een groep 4 rally-versie die opmerkelijk breed is uitgebouwd én is voorzien van een turbo, gemonteerd op een in het midden geplaatste motor. Nog altijd met 1.297 cc, maar nu soms goed voor 250 pk! In handen van Jean Ragnotti blijkt hij onverslaanbaar.
Tussen 1980 en 1986 verschijnen ook straatversies van deze auto, die nu aardig wat geld opbrengen. De Turbo 1 is de eerste serie van 1980, en die is behalve uitgebouwd ook voorzien van een apart interieur. Binnen twee jaar komt de Renault 5 Turbo 2. Die heeft een wat normaler interieur dat dichter bij dat van de gewone 5 staat, om de auto iets minder extreem te maken. Al blijft hij dat natuurlijk nog steeds: de motor zit immers achter de voorstoelen en drijft de achterwielen aan.
In de Franse fabriek werden er tussen 1972 en 1984 een enórme 5,47 miljoen Renaults 5 gebouwd. Daarvan zijn er opvallend weinig overgebleven, want het autootje roest hard. In Iran bouwt men de Renault 5 nog tot 2002, onder de naam Sepand.
Supercinq (1984 - 1990)
In 1984 verschijnt de tweede generatie Renault 5, die ook wel bekendstaat als de ‘Supercinq’. Hij werd ontworpen door Marcello Gandini en bouwde qua design voort op zijn voorganger. Wel werd de Supercinq een stuk groter dan de oer-R5. Hij groeide maar liefst 7 centimeter in de lengte en 6 centimeter in de breedte, al werd de nieuwe Renault 5 wel een stukje lager.
Naast de reguliere Supercinq komt er ook weer een sportieve versie op de markt: de Renault 5 GT Turbo. Deze heeft een 120 pk sterke 1,4-liter turbomotor onder de kap en was voor zijn tijd bijzonder snel. Dankzij zijn geringe gewicht en krachtige motor sprintte de Renault 5 GT Turbo in 8 seconden van 0 naar 100 km/u, wat hem tot een van de snelste hot hatches in zijn klasse maakte. Visueel onderscheidde de GT Turbo zich door sportievere bodykit. Ook het onderstel, de ophanging en de remmen werden aangepast voor betere prestaties en wegligging.
De Supercinq was daarnaast leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren, en werd geroemd om zijn praktische interieur, compacte buitenmaten en prettige rijeigenschappen. In 1990 werd de Supercinq opgevolgd door de Renault Clio, waarmee een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Renault’s compacte modellen begon.
De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric
Hoewel de Renault 5 lange tijd uit productie is geweest, verschijnt er in 2024 een nieuw model met deze typebenaming. Officieel draagt de retro-ogende hatchback de naam Renault 5 E-Tech Electric, maar we kennen hem ook wel als R5.
Renault brengt de R5 op de markt als vervanger van de Zoe, al is hij maar liefst 16 centimeter korter. Met zijn compacte formaat valt hij in het B-segment, waar hij concurreert met onder andere de Citroën ë-C3, Peugeot e-208 en Dacia Spring. Dat de Renault 5 kleiner is dan de Zoe merk je vrij goed, met name op de achterbank. Voor lange passagiers is het achterin de R5 eigenlijk te krap. Ook de bagageruimte is vrij beperkt: deze meet 326 liter.
De Renault 5 is gebouwd op het zogenaamde AmpR-Small-platform en leent onder andere de voorwielophanging van zijn grotere broers: de Renault Clio en Captur. Achter heeft hij een multilink ophanging, waardoor de achterwielen onafhankelijk van elkaar kunnen inveren. Dit type achterwielophanging zie je niet vaak in het B-segment en het zorgt er dan ook voor dat de Renault 5 opvallend fijn rijdt. Hij stuurt namelijk goed, maar behoudt wel zijn comfort.
In 2024 lanceert Renault twee versies van de R5: de urban range en de comfort range. Deze hebben een vermogen van respectievelijk 120 en 150 pk, gecombineerd met een 40 of 52 kWh accupakket. Daarmee komt de urban range in theorie 312 kilometer op een volle acculading. De comfort range zou 410 kilometer kunnen rijden zonder bij te laden. Later wordt er nog een 95 pk versie met 40 kWh batterij aan de prijslijst toegevoegd als instapmodel van de Renault 5 E-Tech Electric.
Voor de sportieve rijders is er ook een snelle versie van de nieuwe Renault 5: de Alpine A290. Deze is net zoals de Renault 5 volledig elektrisch en levert een vermogen van 180 of 220 pk. Daarnaast kreeg de Alpine A290 een stoerder uiterlijk en straffer onderstel.
- comfort9,7
- prestaties9,0
- betrouwbaarheid10,0
- kosten9,7
Uitgelichte tests
PRIVATE LEASE Renault 5

Had je deze auto's al gezien?
Meer over de Renault 5
De goedkoopste Renault 5 mist toch wat essentiële zaken – Back to basics
Waarom is de Renault 5 eigenlijk nog nooit behandeld in ‘Back to basics’? Simpel: omdat we...
Renault 5 zakt onder de €25.000 door nieuwe basisversie
Renault belooft al vanaf het begin dat er een versie van de Renault 5 komt die minder dan...
Nieuw: de Volvo EX30 Europa en Europa Sport
Twee nieuwe uitvoeringen die extra rijke uitrusting bieden, voor een extra scherpe prijs....
Renault 5 als brandweerauto de weg op
De Renault 5 oogstte al de nodige lof, maar ook de brandweer is blijkbaar onder de indruk....
Heftige Renault 5 Turbo 3E te bestellen voor €155.000
De Renault 5 Turbo 3E is nu te bestellen! De prijs van de heftige 540 pk sterke elektrische...
Uitgelichte gebruikerreviews
Renault 5 is EV van het jaar 2025
De Renault 5 is al veel gelauwerd, maar er kon weer een krans op de neus worden gelegd. Hij...
Renault 5 Turbo 3E is exclusief drift- en trackdaykanon met 4.800 Nm
De Renault 5 Turbo 3E is een exclusief drift- en trackdaykanon met 4.800 Nm. Hij heeft in...
Renault 5 nu ook te bestellen als Roland Garros
De Renault 5 werd bijna twee jaar geleden al getoond als speciale Roland Garros-uitvoering....

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
Als autoliefhebber ben ik er nog steeds van overtuigd dat voor het echte rijplezier een elektrische...

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
De R5 besteld in november, Iconic uitvoering dus geel interieur. Exterieur blauw met zwart...
Renault stelt systeem om accubranden snel mee te blussen gratis beschikbaar
Renault stelt Fireman Access - een systeem om accubranden snel mee te kunnen blussen - beschikbaar...

Renault 5 E-TECH urban range iconic cinq (2025)
12-02-2025 gehaald. Zit prima en rijd prima. Het is een mooie auto en zeker in de kleur geel...

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2024)
Sinds 30/01/2025 is een zwarte Renault 5 E-tech Iconic (52kWh) als tweede auto onderdeel van...
Dit zijn de goedkoopste nieuwe elektrische auto's in Nederland
Per 2025 zijn heel wat auto's duurder dan vorig jaar. Wat zijn op dit moment de goedkoopste...
De meerwaarde van AutoWeek Kentekenrapport
Ontvang belangrijke informatie en historie van uw voertuig. Meer info >

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
Achtergrond: Na lang wikken en wegen of er een elektrische auto moest komen werd er eind vorig...
Tweemaal op rij: Renault 5 is Auto van het Jaar 2025!
Vorig jaar sleepte Renault al de titel ‘Auto van het Jaar’ binnen met de Scenic, dit jaar...
Uitgelichte gebruikerreviews
Roy: 'Eindelijk wat kleine EV’s met karakter'
Ondanks de hype viel de nieuwe Renault 5 helemaal niet tegen. Sterker nog, voor Roy was hij...

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2024)
Vandaag was het dan zover... Na een paar maanden met de Megane E-Tech te hebben gereden, was...
Renault 5 Turbo 3E: 500 pk, achterwielaandrijving én in productie
Dit is de Renault 5 Turbo 3E. Die heeft achterwielaandrijving, 500 pk, een heftig uitgebouwde...
Terug naar het begin met deze Renault 5 - Liefhebber Gezocht
Met de nieuwe R5 weet Renault de harten te veroveren, maar het is maar de vraag of de R5-liefhebbers...
Nieuwe Renault 5 blijft steken op 4 NCAP-sterren, vijf stuks voor Volvo EX30
De nieuwe Renault 5 scoort net als de Alpine A290 en MG ZS Hybrid vier NCAP-sterren. Een enorm...
Elektrische deelauto's moeten Utrechts stroomnet helpen als 'superbatterij'
In Utrecht worden elektrische deelauto's ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Die kunnen...
Heimwee naar vroeger? Deze hete hatchbacks uit de jaren 80 koop je voor maximaal €20.000
Heimwee naar vroeger? Deze hete hatchbacks uit de jaren 80 koop je voor maximaal €20.000:...
Nieuwe Nissan Micra bevestigt naam en laat zich zien op onderdelendoos
Kijk nou: de nieuwe Nissan Micra! Keurig naast een Renault 5, zodat we precies kunnen zien...
Renault 5 E-Tech Electric: nu ook met 120 pk vanaf €28.000
AutoWeek heeft meer prijzen van de elektrische Renault 5 E-Tech Electric, waaronder die van...
Deze Renault 5 zal voor velen de 'échte R5' blijven - In het Wild
De nieuwe Renault 5 is een leuke retro-aanvulling in het straatbeeld, maar velen zullen bij...
Elektrische Renault 5 E-Tech Electric: vanaf nog geen €25.000
De elektrische Renault 5 E-Tech Electric is er straks vanaf nog geen €25.000. Voorlopig zijn...
Designreview Renault 5 E-Tech Electric: ‘Sterk design maar wel veel agressiever dan oer-5'
Autodesigner Niels van Roij over de recent onthulde productieversie van de Renault 5, de langverwachte...
Stelling: 'Retrodesign bij auto's is creatieve armoede'
Er is bepaald geen gebrek aan moderne auto's met een retro uiterlijk. Maar is retrodesign...
Nu al stevige wachtlijst voor nieuwe Renault 5
Het lijkt erop dat Renault zijn borst nat kan maken voor een intensieve productieperiode van...
Laurens van den Acker: ‘Retromodel als Renault 5 is erop of eronder’
Een retro-model als de Renault 5 is volgens Renaults designbaas Laurens van den Acker een...
Renault 5 versus Citroën ë-C3, 208 en Corsa: de strijd om het elektrische B-segment
Zeg het maar: Renault 5, Citroën ë-C3, of toch gewoon weer een elektrische 208 of Corsa? Een...
Dit is waarom de pook van de Renault 5 geen ‘P-knop’ heeft
De nieuwe Renault 5 heeft geen P-knop, en dat heeft een bijzondere reden.
"Renault 5 moet jonge mensen uit brandstofauto halen”
Volgens de topman van Renault gaat de Renault 5 een cruciale rol spelen in de bredere acceptatie...
Dit is de Renault 5 E-Tech Electric: tot 400 kilometer bereik en vanaf 25 mille
Toont AutoWeek nu alwéér foto’s van die Renault 5-concept uit 2021? Nee, want dit is de Renault...
Extra dikke Renault 5: Alpine A290 in beeld
De elektrische Renault 5 komt eraan en wordt al snel gevolgd door een extra snelle en sportieve...
Designreview Renault 5 Turbo: ‘zelden gaat zo’n project goed maar Gandini bewees dat het kon’
Opnieuw analyseert autodesigner Niels van Roij een icoon: de Renault 5 Turbo. Hoe kwam dat...
Elektrische Renault 5: zo wordt hij écht
AutoWeek kan je de elektrische Renault 5 laten zijn zoals hij écht wordt. Hij wordt pas in...
Alpine A290 en Volkswagen ID2 GTI: elektrische hot hatch-strijd - Vooruitblik
De elektrificatie dringt steeds meer door tot de lagere segmenten. Alpine en Volkswagen doen...
Gebruikersreviews

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
Als autoliefhebber ben ik er nog steeds van overtuigd dat voor het echte rijplezier een elektrische...

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
De R5 besteld in november, Iconic uitvoering dus geel interieur. Exterieur blauw met zwart...

Renault 5 E-TECH urban range iconic cinq (2025)
12-02-2025 gehaald. Zit prima en rijd prima. Het is een mooie auto en zeker in de kleur geel...

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2024)
Sinds 30/01/2025 is een zwarte Renault 5 E-tech Iconic (52kWh) als tweede auto onderdeel van...

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)
Achtergrond: Na lang wikken en wegen of er een elektrische auto moest komen werd er eind vorig...

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2024)
Vandaag was het dan zover... Na een paar maanden met de Megane E-Tech te hebben gereden, was...
Laatste nieuws
De goedkoopste Renault 5 mist toch wat essentiële zaken – Back to basics
Waarom is de Renault 5 eigenlijk nog nooit behandeld in ‘Back to basics’? Simpel: omdat we...
Renault 5 zakt onder de €25.000 door nieuwe basisversie
Renault belooft al vanaf het begin dat er een versie van de Renault 5 komt die minder dan...
Renault 5 als brandweerauto de weg op
De Renault 5 oogstte al de nodige lof, maar ook de brandweer is blijkbaar onder de indruk....
Heftige Renault 5 Turbo 3E te bestellen voor €155.000
De Renault 5 Turbo 3E is nu te bestellen! De prijs van de heftige 540 pk sterke elektrische...
Renault 5 is EV van het jaar 2025
De Renault 5 is al veel gelauwerd, maar er kon weer een krans op de neus worden gelegd. Hij...
Renault 5 Turbo 3E is exclusief drift- en trackdaykanon met 4.800 Nm
De Renault 5 Turbo 3E is een exclusief drift- en trackdaykanon met 4.800 Nm. Hij heeft in...
Renault 5 nu ook te bestellen als Roland Garros
De Renault 5 werd bijna twee jaar geleden al getoond als speciale Roland Garros-uitvoering....
Renault stelt systeem om accubranden snel mee te blussen gratis beschikbaar
Renault stelt Fireman Access - een systeem om accubranden snel mee te kunnen blussen - beschikbaar...
Dit zijn de goedkoopste nieuwe elektrische auto's in Nederland
Per 2025 zijn heel wat auto's duurder dan vorig jaar. Wat zijn op dit moment de goedkoopste...
Tweemaal op rij: Renault 5 is Auto van het Jaar 2025!
Vorig jaar sleepte Renault al de titel ‘Auto van het Jaar’ binnen met de Scenic, dit jaar...
Roy: 'Eindelijk wat kleine EV’s met karakter'
Ondanks de hype viel de nieuwe Renault 5 helemaal niet tegen. Sterker nog, voor Roy was hij...
Renault 5 Turbo 3E: 500 pk, achterwielaandrijving én in productie
Dit is de Renault 5 Turbo 3E. Die heeft achterwielaandrijving, 500 pk, een heftig uitgebouwde...
Terug naar het begin met deze Renault 5 - Liefhebber Gezocht
Met de nieuwe R5 weet Renault de harten te veroveren, maar het is maar de vraag of de R5-liefhebbers...
Nieuwe Renault 5 blijft steken op 4 NCAP-sterren, vijf stuks voor Volvo EX30
De nieuwe Renault 5 scoort net als de Alpine A290 en MG ZS Hybrid vier NCAP-sterren. Een enorm...
Elektrische deelauto's moeten Utrechts stroomnet helpen als 'superbatterij'
In Utrecht worden elektrische deelauto's ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Die kunnen...
Heimwee naar vroeger? Deze hete hatchbacks uit de jaren 80 koop je voor maximaal €20.000
Heimwee naar vroeger? Deze hete hatchbacks uit de jaren 80 koop je voor maximaal €20.000:...
Nieuwe Nissan Micra bevestigt naam en laat zich zien op onderdelendoos
Kijk nou: de nieuwe Nissan Micra! Keurig naast een Renault 5, zodat we precies kunnen zien...
Renault 5 E-Tech Electric: nu ook met 120 pk vanaf €28.000
AutoWeek heeft meer prijzen van de elektrische Renault 5 E-Tech Electric, waaronder die van...
Deze Renault 5 zal voor velen de 'échte R5' blijven - In het Wild
De nieuwe Renault 5 is een leuke retro-aanvulling in het straatbeeld, maar velen zullen bij...
Elektrische Renault 5 E-Tech Electric: vanaf nog geen €25.000
De elektrische Renault 5 E-Tech Electric is er straks vanaf nog geen €25.000. Voorlopig zijn...
Designreview Renault 5 E-Tech Electric: ‘Sterk design maar wel veel agressiever dan oer-5'
Autodesigner Niels van Roij over de recent onthulde productieversie van de Renault 5, de langverwachte...
Stelling: 'Retrodesign bij auto's is creatieve armoede'
Er is bepaald geen gebrek aan moderne auto's met een retro uiterlijk. Maar is retrodesign...
Nu al stevige wachtlijst voor nieuwe Renault 5
Het lijkt erop dat Renault zijn borst nat kan maken voor een intensieve productieperiode van...
Laurens van den Acker: ‘Retromodel als Renault 5 is erop of eronder’
Een retro-model als de Renault 5 is volgens Renaults designbaas Laurens van den Acker een...
Renault 5 versus Citroën ë-C3, 208 en Corsa: de strijd om het elektrische B-segment
Zeg het maar: Renault 5, Citroën ë-C3, of toch gewoon weer een elektrische 208 of Corsa? Een...
Dit is waarom de pook van de Renault 5 geen ‘P-knop’ heeft
De nieuwe Renault 5 heeft geen P-knop, en dat heeft een bijzondere reden.
"Renault 5 moet jonge mensen uit brandstofauto halen”
Volgens de topman van Renault gaat de Renault 5 een cruciale rol spelen in de bredere acceptatie...
Dit is de Renault 5 E-Tech Electric: tot 400 kilometer bereik en vanaf 25 mille
Toont AutoWeek nu alwéér foto’s van die Renault 5-concept uit 2021? Nee, want dit is de Renault...
Extra dikke Renault 5: Alpine A290 in beeld
De elektrische Renault 5 komt eraan en wordt al snel gevolgd door een extra snelle en sportieve...
Designreview Renault 5 Turbo: ‘zelden gaat zo’n project goed maar Gandini bewees dat het kon’
Opnieuw analyseert autodesigner Niels van Roij een icoon: de Renault 5 Turbo. Hoe kwam dat...
Elektrische Renault 5: zo wordt hij écht
AutoWeek kan je de elektrische Renault 5 laten zijn zoals hij écht wordt. Hij wordt pas in...
Alpine A290 en Volkswagen ID2 GTI: elektrische hot hatch-strijd - Vooruitblik
De elektrificatie dringt steeds meer door tot de lagere segmenten. Alpine en Volkswagen doen...