Focus
5-deurs, hatchback, 2011-2014
- Nieuw vanaf€ 18.495
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Ford Focus die in 2011 op de markt kwam, was enorm veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Hij rijdt een stuk comfortabeler dan de eerdere generaties, maar nog minstens net zo dynamisch. Dat maakt de Focus een populaire auto die je regelmatig tegenkomt op de weg en tussen het occasionaanbod.
We hebben alle mogelijkheden om een Ford Focus te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 1.795 - € 25.995 |
Wie op zoek is naar een dynamisch rijdende auto binnen het C-segment, heeft vast al eens naar de Ford Focus gekeken. Dit model heeft een groot deel van zijn succes immers te danken aan zijn rijeigenschappen. Desondanks is de derde generatie comfortabeler dan ooit. Gelukkig gaat dit niet ten koste van zijn goede wegligging.
De Focus rijdt niet alleen prettig, als je kiest voor de stationwagon is hij ook nog eens lekker praktisch. Daarnaast is hij ook nog te vinden als hatchback en als sedan, met ieder hun unieke charmes. Het blijft domweg een kwestie van smaak welke van de drie je het mooiste vindt.
Niet alleen is de Focus van 2011 comfortabeler geworden, hij werd ook luxer dan voorheen. Zo werd hij vanaf nu bijvoorbeeld voorzien van een multimediascherm. Dit laat hem een stuk moderner aanvoelen.
Naast een nieuw multimediascherm is de Ford Focus C346 uitgerust met een hoop andere technologieën. Denk aan regen- en lichtsensoren, voorruitverwarming en de optie voor navigatie en Bluetooth. Afhankelijk van het optiepakket waar je voor kiest kan de Focus bijvoorbeeld ook worden voorzien van lederen, elektrisch verstelbare stoelen. Het enige nadeel van al deze opties is dat ze nieuw vrij prijzig waren, wat je voor een deel terugziet in de occasions.
Vanaf deze derde generatie werd de Focus voorzien van een nieuw type motor. De grotere exemplaren van voorheen hebben plaats gemaakt voor EcoBoost-motoren, Fords naam voor hun gedownsizede turbomotoren. Hiermee wordt het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot naar beneden gebracht.
Als je op zoek gaat naar een Ford Focus C346 occasion, kom je eigenlijk alleen diesels en benzinemodellen tegen. In 2013 ging er ook een volledig elektrische variant in productie: de Ford Focus Electric. Deze is alleen na een jaar alweer uit het aanbod geschrapt, waardoor je hem nauwelijks tegenkomt.
Zowel tussen de benzine- als de dieselmotoren zitten veel verschillen. Zo beginnen de benzinemotoren bij de 100 pk 1.0 EcoBoost en is het topmodel de 350 pk sterke 2.3 EcoBoost RS. Natuurlijk zitten hier nog een hoop stappen tussen, waaronder de 125 pk 1.6 TI-CVT, de 150 pk 1.5 EcoBoost en de 250 pk 2.0 EcoBoost ST. De 1,0-liter motoren zijn allemaal driecilinders, de rest heeft een vierpitter onder de kap.
Onder de diesels is de instapper de 95 pk 1.5 TDCi. De dikste diesel is de 185 pk 2.0 TDCi ST. Zit je daar liever een beetje tussenin? Dan heb je een hoop opties, waaronder de 115 pk 1.6 TDCi en de 150 pk 2.0 TDCi.
Hoewel de Ford Focus niet de grootste auto is, kun je als volwassene zowel voor- als achterin prima zitten. Dat maakt hem geschikt als gezinsauto: voor kinderen is het op de achterbank al helemaal goed vertoeven.
De carrosserievorm bepaalt hoeveel spullen je in de kofferbak kwijt kunt. Logischerwijs heeft de stationwagon de meeste ruimte achterin: die heeft een kofferbakinhoud van 490 liter. Klap je de achterbank neer, dan neemt dit zelfs toe naar 1.516 liter.
Kies je voor de hatchback, dan kun je 363 liter kwijt in je bagageruimte. Met een platte achterbank wordt dit 1.148 liter. De kofferbak van de sedan is met zijn 475 liter groter dan die van de hatchback. Hij heeft alleen niet de mogelijkheid om de rugleuning neer te klappen.
Het grootste probleem van de derde generatie Ford Focus zijn de EcoBoost-motoren. Hun gunstige brandstofverbruik in combinatie met vermogen gaat helaas ten koste van de betrouwbaarheid. Met name de exemplaren met hogere kilometerstanden hebben last van problemen door overmatige slijtage aan het motorblok.
Diesels hebben ook zo hun mankementen, maar deze zijn minder groot dan die van de EcoBoost Focussen. Zo hebben diesels nog wel eens last van verstopte roetfilters en EGR-kleppen. Ook dit komt vaker voor bij auto’s met hogere kilometerstanden.
Let bij het maken van een proefrit op rammeltjes in het interieur. Hoewel deze op zichzelf geen kwaad kunnen, ervaren sommige bestuurders dit als storend.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Ford Focus C346.
Ook nog even kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Ford Focus? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi A3
- Kia Ceed
- Mazda 3
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, hatchback, 2011-2014
4-deurs, sedan, 2014-2018
5-deurs, hatchback, 2014-2018
4-deurs, sedan, 2011-2014
5-deurs, stationwagon, 2011-2014
5-deurs, stationwagon, 2014-2018