Astra
5-deurs, hatchback, 2015-2019
- Nieuw vanaf€ 21.074
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In 2015 kwam er een compleet getransformeerde versie van de Opel Astra op de markt. Dit was alweer de vijfde generatie van het model, die modelcode ‘K’ kreeg. Deze Astra was aanzienlijk lichter dan zijn voorganger en werd uitgerust met nieuwe motoren en een hoop gemoderniseerde technologie. Al die veranderingen maken het een erg fijne auto.
We hebben alle mogelijkheden om een Opel Astra te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 6.350 - € 18.950 |
Je voelt direct dat de Opel Astra wat kilo’s is kwijtgeraakt. Zijn rijgedrag is beter dan voorheen: hij ligt strakker op de weg en voelt wendbaar aan. Dat dynamische randje gaat gelukkig niet ten koste van zijn comfort. De Astra weet deze aspecten mooi in balans te brengen. Tijdens de rit blijft het rustig en stil aan boord. Kortom: de Opel Astra heeft alle aspecten van een prettige reismetgezel.
Ook met de ergonomie van de Astra is het goed gesteld. De stoelen voelen erg stevig aan, en zijn misschien zelfs wat aan de harde kant. Vooral bij lange ritten zul je merken hoe prettig dit is. Je krijgt voldoende steun in je rug, waardoor je het prima in de Astra kunt uithouden tijdens verre reizen.
De nodige veiligheidsopties mogen op de Astra niet ontbreken. Hij is dan ook geleverd met tal van systemen zoals rijstrookhulp, dodehoeksensor en Intellilux-verlichting. Die laatste optie is een assistent die automatisch je grootlicht regelt, waardoor je je tegenliggers niet verblindt. Ideaal als je vaak in het donker op onverlichte wegen rijdt.
In 2019 kreeg de Opel Astra een facelift. Aan de buitenkant veranderde er niet heel veel en werd met name de voorbumper herzien. Van binnen kreeg hij echter wel een flinke opfrisbeurt. Zo werd de Astra voorzien van onder andere een geheel nieuw digitaal instrumentarium, waardoor hij wat moderner aanvoelt.
Die facelift leverde een heel scala aan nieuwe motoren op. Hoewel Opel in 2017 werd overgenomen door autogroep PSA, kreeg de Astra na de facelift alsnog een echte Opel-motor onder de kap. Waar de eerdere modellen van de Astra K nog viercilinders waren, kwamen ze vanaf 2019 alleen nog als driecilinders uit de fabriek.
Bij de Opel Astra K is er veel keuze in motoren: er zijn diesels, benzine- en zelfs cng-versies van dit model. Die laatste is er maar met één type motor: de 110 pk 1.4 CNG. Deze variant rijdt dus zowel op benzine als op aardgas - oftewel Compressed Natural Gas.
Het aanbod aan benzinemotoren is aanmerkelijk breder. Tot 2019 waren er drie versies: de driecilinder 1.0 Turbo met 105 pk, de 150 pk 1.4 Turbo en de 200 pk 1.6 Turbo. Die laatste twee zijn viercilinders. Na de facelift van 2019 werd de Astra alleen nog als driecilinder geleverd. Toen bestond de keuze uit drie varianten van de 1.2 Turbo, met vermogens van 110 pk, 130 pk of 145 pk. Daarnaast stond er nog een 1.4 Turbo op de prijslijst, met 145 pk.
Diesels waren er tot 2019 in drie smaken: de 1.6 CDTI met 110 pk of 136 pk en de 1.6 BiTurbo met 160 pk. Dit zijn allemaal viercilinders. Ook deze motoren maakten in 2019 plaats voor driecilinders: de 1.5 CDTI met 105 pk of 122 pk.
De Opel Astra K is een geliefde optie als gezinsauto. Achterin kan je zelfs als volwassene prima zitten en de kofferbak biedt voldoende ruimte voor je bagage. De meeste spullen kun je kwijt in de stationwagon: die heeft een laadruimte van 540 liter. Met een neergeklapte achterbank wordt dit zelfs 1630 liter. De hatchback is iets kleiner achterin, maar doet het met zijn 370 tot 1.210 liter kofferbak nog steeds hartstikke netjes.
Over het algemeen is de Opel Astra K een betrouwbare auto, zo lang hij zijn reguliere onderhoud krijgt. Wel zijn er wat elektronica problemen bekend. Dit euvel wordt vaak veroorzaakt door lekkage bij het achterlicht, wat ervoor zorgt dat er water in de accubak komt. Dit kan onder andere leiden tot het uitvallen van het dashboard en infotainmentsysteem.
Daarnaast wil de koppelingspedaalschakelaar nog wel eens de geest geven, waardoor de auto niet meer start. Ditzelfde effect krijg je bij een kapot relais in de zekeringkast. Beide problemen zijn gemakkelijk te verhelpen, maar wel vervelend.
Het laatste probleem waar de Astra soms onder lijdt is het olieverbruik. Controleer dus regelmatig je oliepeil, zodat je hem tijdig kunt bijvullen als dat nodig is.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Opel Astra K.
Ook nog even kijken naar modellen die vergelijkbaar zijn met de Opel Astra? Misschien vind je deze auto’s interessant:
- Audi A3
- Kia Ceed
- Mazda 3
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, hatchback, 2015-2019
5-deurs, hatchback, 2019-2021
5-deurs, stationwagon, 2016-2019
5-deurs, stationwagon, 2019-2021