Dit zijn de beste plug-in hybride auto’s tot €45.000
Welke PHEV moet je hebben met een beperkt budget? Dit is de topvijf!
Het aantal nieuwe auto’s met een plug-in hybride aandrijflijn neemt nog altijd toe. Zodra een nieuw model op de markt komt, vergelijken we die bij AutoWeek in een directe confrontatie met zijn concurrenten. Zo weet de AutoWeek-testredactie altijd wat de beste plug-in hybrides van dit moment zijn. Hieronder vind je de beste PHEV’s tot €45.000.
De beste plug-in hybride auto’s tot €45.000
Hier beschrijven we nieuwe plug-in hybride auto’s met een cataloguswaarde tot €45.000. Het aanbod PHEV’s in deze prijsklasse is vrij uitgebreid en het aantal verschijningsvormen nogal divers. Alle reden voor wat extra informatie dus. Wij pikken er de vijf beste voor je uit. Modellen komen maar één keer voor in onze top vijf-overzichten, dus als verschillende versies (met bijvoorbeeld meer vermogen) van een auto in verschillende prijssegmenten vallen, vind je hem maar één keer terug: in de goedkoopste categorie.
BYD Seal U DM-i: ruime PHEV met EV-trekjes
Ford Kuga 2.5 PHEV: stevig onderstel en soepele aandrijflijn
Kia Niro 1.6 GDI PHEV: keurige blend van fossiel en elektrisch
Lynk & Co 01: een klasse hoger voor een schappelijk bedrag
Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV PHEV: grote allemansvriend
BYD Seal U
De BYD Seal U is er naar keuze als BEV en als PHEV. In het laatste geval staat er DM-i achter zijn naam, wat staat voor Dual Mode-intelligent. Hiermee zit de Seal U in het vaarwater van onder meer de Skoda Kodiaq en de Kia Sportage, maar dan voor een lagere vanafprijs. De plug-in hybride BYD Seal U DM-i is er in twee smaken. De basisversie is de voorwielaangedreven Boost, met een 1,5-liter benzinemotor en een elektromotor die samen pieken bij 217 pk. Daarnaast is er de vierwielaangedreven Design. Deze 4WD heeft een potentere verbrandingsmotor en een extra elektromotor die de achterwielen aandrijft. Het systeemvermogen bedraagt 323 pk. De Seal U DM-i kun je opladen aan zowel de wisselstroomlaadpaal (maximaal 11 kW AC) als aan de gelijkstroomsnellader, wat voor een PHEV nog altijd vrij uniek is. In dat laatste geval ligt de piek bij 18 kW DC. Volgens opgave kom je met de basisversie tot 80 km ver op een volle accu. In de praktijk weten we er met 75 km een keurige elektrische actieradius uit te persen. Het onderstel en de besturing maken een enigszins afstandelijk indruk, de afstemming van veren en schokdempers is meer op comfort gericht dan op dynamiek. Ook de aandrijflijn is er één van het comfortabele soort: soepel en stil. Zeker wanneer je louter en alleen met de elektromotor rijdt (en dat is vaker dan je denkt) vertoont de PHEV vrijwel dezelfde rijervaring als de elektrische Seal U. Als de accu leeg is springt de benzinemotor aan om een dynamo aan te drijven die niet alleen de elektromotor voedt maar ook de accu oplaadt tot daar weer genoeg elektriciteit in zit. Het interieur is ruim en de afwerking maakt een verzorgde indruk. De bediening vraagt weinig gewenning en net als bij andere BYD kun je het multimediascherm naar eigen inzicht een kwart draaien. Hier vind je alle informatie over de BYD Seal U.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte BYD Seal U, kijk dan in ons aanbod hier.
De BYD Seal U PHEV biedt veel plug-in hybride voor je geld.
Ford Kuga
De Ford Kuga heeft in 2024 een flinke update gekregen, zodoende kan de uit 2019 stammende auto weer een tijdje mee. Bij de facelift is onder andere het infotainmentsysteem onder handen genomen. Het is nog altijd relatief simpel en daardoor vrij eenvoudig te doorgronden. Hierdoor vormt het een mooi combinatie met het duidelijk af te lezen instrumentarium. Voorin zit je onveranderd prima en ook achterin heb je alle ruimte. Is het je meer om bagageruimte te doen dan kun je de achterbank in twee ongelijke delen naar voren schuiven, wat uiteraard wel ten koste van de beenruimte van de achterpassagiers gaat. Het onderstel van de Kuga nodigt uit tot stevig doorrijden. Op dit vlak hebben ze bij Ford een naam hoog te houden. Zeker voor een wat hogere auto, wat deze SUV nu eenmaal is, gaat de Kuga vertrouwenwekkend makkelijk en zonder overmatig overhellen de bocht om. De afstemming van veren en schokdempers is stevig. Dit in combinatie met de vrij directe besturing zorgt dat de auto lekker wendbaar is en evengoed tot op hoge snelheid stabiel en koersvast blijft. De opzet van de aandrijflijn vertoont grote gelijkenis met het beproefde systeem wat we kennen van hybride-pionier Toyota. Een relatief grote 2,5 liter benzinemotor werkt via een tandwielset naadloos samen met een elektromotor en levert meer dan genoeg trekkracht. Het gaat de motoren vrij gemakkelijk af om de auto op tempo te brengen en te houden. En dat dan met een bescheiden verbruik. Het accupakket is met een capaciteit van 14,4 kWh naar huidige maatstaven inmiddels vrij bescheiden. Toch komen we op een volle accu ruim 50 kilometer ver voordat de benzinemotor bijspringt. Met een lege accu gedraagt de aandrijflijn zich als een keurige hybride en noteren we een gemiddeld testverbruik van 5,4 liter per 100 kilometer (1op 18,8). Keuze uit andere aandrijfvarianten is er niet, Ford biedt alleen deze 243 pk PHEV. Hier vind je alle informatie over de Ford Kuga.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Ford Kuga, kijk dan in ons aanbod hier.
Het onderstel van de Ford Kuga maakt hem misschien wel de beste plug-in hybride om lekker mee door te rijden.
Kia Niro
De huidige, tweede generatie Kia Niro is er net als zijn voorganger ook weer met naar keuze een hybride, een plug-in hybride en een volledig elektrische aandrijflijn. De voorwielaangedreven PHEV blijkt in dit geval het beste van twee werelden voor wie vaak kortere ritten maakt maar af en toe toch ook wat verder wil. De atmosferische benzinemotor en de elektromotor pieken samen bij 171 pk. In de dagelijkse praktijk heeft de elektromotor genoeg in huis om het alleen af te kunnen. Althans, zolang de accu nog niet leeg is. Volgens opgave moet je op een volle accu louter elektrisch 65 kilometer ver kunnen komen, in de praktijk komen we daar aardig bij in de buurt: wij noteren 63 kilometer. Dat is een keurige actieradius wanneer je bedenkt dat de accu een bescheiden capaciteit heeft van 11,1 kWh. Laden gaat met maximaal 3,3 kW aan de 1-faselader. Dat levert geen records op, maar in iets meer dan drie uur is de compacte accu weer afgetopt. Wanneer we niet inpluggen maar alleen op de benzinemotor verder gaan blijkt de viercilinder bijzonder zuinig. We realiseren een alleszins keurig gemiddeld testverbruik van 4,8 l/100 km (1 op 20,8). In de afstemming van veren en schokdempers heeft Kia een mooie balans gevonden tussen comfort en dynamiek, de auto heeft een gemoedelijk karakter en toont zich daarmee een fijne allemansvriend. Met het multimediasysteem zit Kia nog altijd in de voorhoede als het gaat om bedieningsgemak. Het is veel omvattend en evengoed toch één van de meest logische systemen die we kennen. Daarnaast krijgt de Niro nog genoeg fysieke knoppen mee. Die vragen niet of nauwelijks aandacht. Kia schermt al jaren met zeven jaar fabrieksgarantie. Dat is nu onder voorwaarden uit te breiden tot tien jaar. De Zuid-Koreanen hebben flink vertrouwen in hun auto’s. Hier vind je alle informatie over de Kia Niro.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Kia Niro, kijk dan in ons aanbod hier.
Voor wie er met de caravan op uit wil: de Kia Niro mag 1.300 kg trekken.
Lynk & Co 01
De Lynk & Co 01 is onderhuids nauw verwant aan de plug-in hybride versie van de Volvo XC40. Althans, tot voor kort. Lynk & Co heeft de 01 technisch herzien terwijl Volvo ondertussen de PHEV-variant van de XC40 uit het gamma heeft geschrapt. Speerpunt van Lynk & Co is de kosten drukken door de keuzemogelijkheid drastisch te beperken. Waar er aanvankelijk slechts één versie leverbaar was, is er sinds de update in 2024 keuze uit twee uitvoeringsvarianten (Core en More). En dat dan in drie kleuren. Daar moet je het mee doen. Een optielijst is er niet, en die blijkt eigenlijk ook helemaal niet nodig. Alle gangbare systemen en voorzieningen zijn standaard, bij de More nog net iets meer dan bij de Core. Het verschil zit hem in zaken als veelkleurige sfeerverlichting, stuurverwarming, een selfiecamera en elektrische stoelverstelling. Overigens is de oude versie ook nog leverbaar als voordeligere Business Edition. En waarom ook niet? Die auto heeft een soepel werkende aandrijflijn en een goed onderstel met een prima besturing. Op een volle accu komen we op alleen de elektromotor 63 kilometer ver, slechts 6 minder dan Lynk & Co opgeeft. Na de update van 2024 zijn de prestaties van de driecilinder benzinemotor iets teruggeschroefd, van 180 naar 150 pk. Dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de elektromotor die voortaan goed is voor 136 pk in plaats van 82 pk. Daardoor is de 01 iets zuiniger dan voorheen en komt hij op een volle accu zes kilometer verder. Ergonomisch was het al goed en is het nog steeds dik in orde, niet in de laatste plaats dankzij een iets groter multimediascherm. Met de afwerking en de gebruikte materialen is weinig mis, zeker gezien de prijsklasse waarin hij opereert. Voor een gelijkwaardige Volvo moest je (toen die nog leverbaar was) aanzienlijk dieper in de buidel tasten. Hier vind je alle informatie over de Lynk & Co 01.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Lynk & Co 01, kijk dan in ons aanbod hier.
De Lynk & Co 01 biedt Volvo-techniek voor een veel schappelijkere prijs.
Skoda Superb
De vierde generatie van de Skoda Superb deelt zijn carrosserie grotendeels met de Volkswagen Passat, althans de statiowagon, want de Passat is er niet meer als hatchback. Voor het onderscheid geven beide fabrikanten de auto’s een eigen voor- en achterkant. Ook het dashboardontwerp verschilt. Skoda geeft de Superb onder het multimediascherm drie grote draaiknoppen mee. Dit voorkomt dat je te veel moet swipen en draagt bij aan een prettige bediening. Speerpunt van de Superb is zijn ruimte. Dat is in de hatchback al dik in orde, in de stationwagon (Combi in Skoda-jargon) is dat zelfs nog beter. De stationwagon heeft niet alleen een grotere bagageruimte maar biedt dankzij de hoger doorlopende daklijn ook meer hoofdruimte voor de achterpassagiers. Voor de Combi rekent Skoda €1.000 extra, dat is gezien de extra ruimte en die je daarvoor krijgt een bescheiden meerprijs, en daarmee onze keuze. Het onderstel van de grote Skoda is comfortabel zonder dat het te week wordt of te veel deint. De auto gaat lekker voorstelbaar en mooi stabiel over de weg, een echte allemansvriend. De PHEV Superb is een voorwielaandrijver en heeft een 1,5-liter viercilinder en een elektromotor die samen goed zijn voor 204 pk. Het accupakket heeft een netto capaciteit van 19,7 kWh. Volgens Skoda is dat genoeg voor een indrukwekkende elektrische actieradius van maar liefst 134 km. Zo ver komen wij net niet, maar zonder al te veel moeite is 120 km in de praktijk zeker haalbaar. Dat geeft hem een behoorlijke EV-beleving. Dat laatste geldt trouwens ook voor het opladen. Behalve aan de wisselstroomlaadpaal kun je met de Superb ook bij de gelijkstroomsnellader terecht, waar je in de praktijk met 40 kW DC kunt laden (officieel ligt de piek bij 50 kW, maar dat is slechts kortstondig). Dezelfde aandrijftechniek is overigens ook verkrijgbaar in de Kodiaq, Skoda’s grootste SUV. Als het je om de hogere instap te doen is, is dat een prima alternatief voor de lagere Superb. Als PHEV heb je de Kodiaq ook voor net iets minder dan €45.000. Hier vind je alle informatie over de Skoda Superb.
Ben je op zoek naar een gebruikte Skoda Superb, kijk dan in ons aanbod hier.
De Skoda Superb is meer dan een halfbroer van de Volkswagen Passat.
PRIVATE LEASE BYD Seal U
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Panoramadak | Technology Pack | Winter Pack | UIT VOORRAAD LEVERBAAR |
- 2025
- 10 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X * ADAP CRUISE * HUD * WINTERPACK *
- 2024
- 10.672 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine/Spirit Stoel-stuurverw, Head-up, Dodehoek, Harman Kardon install.
- 2025
- 23 km