Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zielloze reclame

112
Zit iemand daarop te wachten dan?
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Weblogs
6 augustus 2013 om 15:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Laat ik voorop stellen dat ik snap dat je als merk probeert zoveel mogelijk auto's te slijten en dat in tijden van crisis het monetaire argument nou eenmaal bewezen effectief is. Maar wat is de reclame om auto's te verkopen zaaddodend zielloos geworden. Alles wat je moet weten is dat-ie 14 procent bijtelling heeft danwel goedkoop rijdend te houden is. Of het er mooi uitziet of lekker rijdt doet er niet toe. Het is fiscaal gunstig, koop het. Meer hoef je niet te weten.

Voorbeelden? Laten we dicht bij huis beginnen. Bij mij om de hoek staan borden van de lokale Volvo-dealer waarop staat: De Volvo V40: 14% bijtelling. En dat is het. Geen plaatje van de auto, geen prijs, geen 0-100. Alleen kale tekst met blijkbaar het enige criterium waar je nog auto's op verkoopt en het adres van de dealer. Legt ze trouwens geen windeieren.

Recent de nieuwe radiocampagne van Toyota gehoord? Over een meisje dat een pony wil voor de verjaardag en papa die vraagt of ze weet wat zoiets kost. Nou, dat weet het meisje want inclusief stalling, verzorging en de hele rits komt ze op een maandbedrag tot twee cijfers achter de komma uitgerekend. Een Toyota Auris Touring Sports, daar wordt het hele gezin een stuk zakelijker van. Sorry, maar wie wil er nou een zakelijk gezin? Wat is dat nou voor aankoopargument?

Zelfs Volkswagen, dat er toch echt wat van kan op het gebied van originele reclames, doet eraan mee. De Jetta, Polo, Up en Golf zijn er met 14 procent. Als je dat tegen je vrouw vertelt, mag je 'm onmiddellijk hebben. Verdere argumenten zijn overbodig, zo wil de nieuwe radiocommercial ons doen geloven.

Het zal best werken, anders deed men het niet, maar mag het alsjeblieft wat inventiever? Inhetverledenisergenoegleuksgemaakt. Wellicht dat autorijden dan weer als iets positiefs wordt gezien, in plaats van als de ultieme krentenkakkershobby. Alvast bedankt.

Marco Gorter

Marco Gorter

Autojournalist

Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
112 Bekijk reacties

Lezersreacties (112)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Marco GorterLaatste blogs vanMarco Gorter

  • Autotest
    Test: Skoda Fabia

    Test: Skoda Fabia

    41
    • 22 september 2018
  • Eerste rijtest
    Audi Q5

    Audi Q5

    64
    • 27 december 2016
  • Autotest
    Test: BMW X5 xDrive40e

    Test: BMW X5 xDrive40e

    23
    • 30 juli 2015
  • Autotest
    Test: Porsche Cayenne S E-Hybrid

    Test: Porsche Cayenne S E-Hybrid

    17
    • 30 januari 2015
  • Weblogs
    Elons rookgordijn

    Elons rookgordijn

    143
    • 20 november 2017

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden